Divendres, 29 de Març de 2024

L'Atles Històric i Il·lustrat del Port de Tarragona, més que un llibre

El Tinglado 1 del Moll de Costa es va omplir dijous per assistir a la presentació del llibre institucional del Port, que obre els actes del 150è aniversari

16 de Novembre de 2019, per Infocamp/ GDDCT
  • Portada de l''Atles Històric i Il·lustrat del Port de Tarragona. Del passat al present'

    Port de Tarragona

"Més que un llibre, és com parlar d'un fill", sentenciava el president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, per cloure l'acte de presentació de l''Atles Històric i Il·lustrat del Port de Tarragona. Del passat al present', que va tenir lloc aquest dijous al Tinglad 1 del Moll de Costa. L'acte va reunir més de 300 persones que no es van voler perdre cap detall del llibre institucional publicat coincidint amb la commemoració del 150è aniversari de la construcció del port modern. L'obra de l'historiador i il·lustrador Joan Carles Blanch i Torrebadell va més enllà d'un atles convencional i ens proposa un viatge a través de la història del Port, de Tarragona i del territori, que comença fa 2.000 anys a l'antic Port de Tarraco fins als nostres dies. Tot recollit en un volum de 2,5 kg, de 287 pàgines, amb 370 il·lustracions i 36 fotografies.

La història del Port i els seus personatges

La presentació del llibre també va comptar amb la participació de la directora del Servei d'Atenció al Client i Port-Ciutat, Montse Andan, la responsable de l'Arxiu del Port, Coia Escoda, i l'autor de l'obra, Joan Carles Blanch. Coia Escoda va iniciar l'acte amb un recull d'alguns fets històrics vinculats a la història del Port i de la ciutat: "Les guerres de religions, els pirates i els corsaris, la Guerra dels Segadors, el Decret de Nova Planta, la Guerra Civil o la post-guerra apareixen en el llibre". Escoda també es va referir als fonaments del port modern, tot recordant que la primera junta gestora del Port es va constituir l'any 1790, però no va ser fins el decliu del Port de Salou que no es va poder iniciar la construcció de la infraestructura, amb la tercera Junta d'Obres del 1869, ara fa 150 anys.

L'acte va comptar amb una escenificació sorpresa amb alguns dels personatges que expliquen la història del Port, com el capità Apodaca i Maria Antònia de Castellarnau, dos personatges protagonistes dels cicles de visites teatralitzades que han organtizat l'Arxiu i el Museu del Port al llarg dels darrers anys. L'esposa de Carles de Castellarnau va interrompre la intervenció de Coia Escoda per posar el contrapunt d'humor i ironia a l'acte. El personatge de Maria Antònia va reivindicar "el paper de la senyora de Castellarnau" i de tantes dones de l'època, com també va fer mofa de l'estada a Tarragona del rei borbó Carles IV "a qui el meu home va anar a Madrid a portar-li un esbós de la primera pedra del Port de Tarragona".

Maria Antònia Castellarnau

L'autor de l'obra, Joan Carles Blanch i Torrebadell (La Riera de Gaià, 1973), va explicar que el projecte va néixer l'any 2015 i que, des dels seus inicis, "vaig tenir clar que havia de ser atractiu per a grans i petits". Blanch va confessar que ha viscut l'evolució d'aquest llibre "com el creixement d'un fill" i va agrair el suport de la seva família i de totes les persones de l'Autoritat Portuària que l'han fet possible. L'autor va destacar el gran format del llibre -que conté plànols i il·lustracions-, així com "el rigor històric" de les informacions que hi apareixen. Però el més important és "l'emoció" que transmet l'obra, que no vol deixar a ningú indiferent.

Enmig del discurs de Blanch, va irrompre a la sala ni més ni menys que el personatge del capità Apodaca, arribat de Cadis, qui va ser el primer enginyer d'obres del Port de Tarragona. El personatge també va aprofitar els seus minuts de glória per reivindicar la seva autoria del projecte: "Vaig guanyar el projecte de construcció del Port", tot i els incovenients econòmics, ja que "vam haver de vendre terrenys i títols nobiliaris per obtenir els cuartos". Però el capità Apodaca va posar el dit a la llaga de la ciutat veïna i no es va estar de recordar que "els principals opositors al projecte van ser els de Reus, que volien construir un canal directe cap al port natural de Salou, però no se'n van sortir". Però tot va canviar en la vida del capità quan Carles de Castellarnau es va assabentar de l'affaire que Apodaca tenia amb Maria Antònia: "Com que Castellarnau era el tresorer d'aquella Junta d'Obres, vaig haver de marxar i em va succeir Juan Smith".

El president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, va cloure l'acte per posa en valor "un llibre elaborat amb passió i emoció en l'elaboració dels textos i dels dibuixos, on gaudirem de cada detall ben fet. Si algú s'estima el Port, no pot quedar impassible. És el resultat de 2.000 anys...".

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics