L’aposta per un "nou model educatiu, basat en un canvi de percepció de com coneixem i de les maneres de conèixer i que fa servir la tecnologia en benefici de l’educació, cada vegada té més pes en els centres educatius". Per tant, és també "molt important" que els futurs docents es formin en aquest àmbit. Al setembre, el campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV) disposarà d’una aula capdavantera que permetrà als estudiants dels graus d’Educació Infantil i Educació Primària i també als del doble grau d’Educació Infantil i Educació Primària i als del postgrau Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (els nous ensenyaments del campus que es posaran en marxa el curs vinent) dissenyar i aplicar unitats didàctiques que facilitin el desenvolupament d’aquest nou model educatiu.
Es tracta d’una aula RTC (Reinvent The Classroom), un programa de transformació pedagògica i tecnològica que té com a objectiu principal que "l’alumnat desenvolupi habilitats i competències del segle XXI". “Tal com està dissenyada aquesta aula, l’alumne és el centre del seu propi aprenentatge i aprèn de forma creativa”, assenyala Josep Holgado, responsable dels graus d’Educació del campus ebrenc, tot precisant que un dels elements importants que intervenen en el procés d’innovació educativa està relacionat amb la configuració i organització de l’espai d’aprenentatge.
El programa RTC va nàixer el 2016 impulsat per l’organització sense ànim de lucre Learning Studios, amb seu als Estats Units i actualment hi ha un centenar d’aules RTC arreu del món, 14 de les quals es troben a l’estat. La del campus Terres de l’Ebre és la primera de Catalunya vinculada a una universitat i la segona de l’estat, després de la Hiperaula de la Universidad Complutense de Madrid. És també la segona aula d’aquest tipus que s’instal·la a la demarcació de Tarragona (la primera va obrir a Valls el febrer d’enguany). “La nostra idea és utilitzar-la per a la formació dels docents però a través del programa d’aprenentatge i servei de la URV servirà per compartir coneixement amb la comunitat educativa de les Terres de l’Ebre”, argumenta Holgado.
Així els estudiants del campus Terres de l’Ebre que cursin algun dels graus d’educació que s’imparteixen i els del nou postgrau dissenyaran seqüències didàctiques pensades per ser impartides en aquesta aula. Aquestes activitats formaran part d’un catàleg en línia al qual hi podran accedir tots els centres d’educació infantil i primària del territori. “Els centres podran portar-hi el seu alumnat d’infantil i primària, acompanyat pels seus mestres perquè puguin fer algunes de les activitats dissenyades per assolir unes determinades capacitats o competències”, explica Holgado.
D’altra banda, a través del nou postgrau de Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement, les propostes que es dissenyen en aquesta aula també poden ser útils per a les empreses, des del punt de vista de la formació, i a d’altres sectors com el cultural o del lleure. Simulació virtual de la nova aula RTC del campus Terres de l’Ebre. La nova aula RTC està instal·lada al segon pis del campus de Tortosa i està dimensionada per a 25 alumnes i cinc monitors. L’espai, com en la resta d’aules RTC, està distribuït en quatre zones diferenciades: Thinking, Design, Maker i Stage (pensa, dissenya, construeix i presenta). De fet, una de les principals singularitats d’aquesta aula és la flexibilitat de l’espai, que permet adaptar-la a diferents metodologies de treball, implementant la interdisciplinarietat, el treball cooperatiu, la interacció de grup i la social adequades a les noves maneres d’aprendre.
Es tracta d’un nou equipament que va més enllà de l’ETLAB, el Laboratori de Tecnologia Educativa del campus ebrenc. “Amb l’ETLAB els nostres estudiants testegen les possibilitats didàctiques de diverses eines tecnològiques. Aquí el que faran serà dissenyar seqüències didàctiques pensades ja per adquirir capacitats o competències concretes”, argumenta Holgado. L’aula està equipada amb tecnologia puntera i hi haurà també una càmera de vídeo de 360 graus que permetrà als estudiants observar de forma remota i sincrònica les activitats que s’hi desenvolupen i fer-ne aportacions a posteriori.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics