Dijous, 28 de Març de 2024

Un màster per saber afrontar els canvis emergents que afecten la societat

Conversem amb la coordinadora del Màster universitari en Innovació en la Intervenció Social i Educativa de la URV, Eva Zafra

16 de Juny de 2020, per Redacció
  • Zafra és la coordinadora del màster

    Cedida

Els canvis als quals està sotmesa de manera constant la nostra societat, amb els efectes de la covid-19 encara vigents i com a exemple, han motivat un any més als responsables de les facultats de Ciències Jurídiques i Ciències de l’Educació de la Universitat Rovira i Virgili (URV) a convocar el Màster universitari en Innovació en la Intervenció Social i Educativa. L’objectiu passa per formar especialistes en aquest àmbit, el de la intervenció social i educativa innovadores, per a l’acompanyament de persones, grups i comunitats en els processos de canvi emergents actuals. Conversem amb la coordinadora del màster, Eva Zafra, sobre tots els seus aspectes.

A quin tipus d’alumnat s’adreça aquest màster?

El màster és multidisciplinar, la qual cosa enriqueix els procediments docents d’aprenentatge i alhora els coneixements adquirits. Va dirigit a professionals consolidats o recents graduats que es dediquin a l’àmbit de la intervenció socioeducativa. Sobre tot, al Treball Social, a l’Educació Social o a l’Educació Infantil i Primària. Igualment, el màster s’adreça a persones titulades en Sociologia, Pedagogia, Psicologia, Antropologia i àmbits afins com el sòciosanitari. Comptem, a més a més, amb estudiants internacionals que busquen millorar el seu currículum o complementar-ho des d’alguna de les vessants, social o educativa, que ofereix el màster.

Què el diferencia d’altres? Què fa que aquesta titulació sigui singular?

El Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa és singular perquè ofereix un aprenentatge global, interrelacionant les metodologies d’intervenció socioeducatives amb les de la recerca perquè puguin tenir un impacte real sobre les organitzacions, els professionals i la població. En aquest sentit, el màster ofereix un espai d’aprenentatge que permet reflexionar i ser crítics sobre els models i la pràctica de la intervenció; alhora que creatius i amb capacitat de formular i construir noves propostes. Això es possible, a més a més, perquè es tracta d’un màster dissenyat i implementat amb la col·laboració del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya i el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya. Enguany, precisament per tot el conflicte amb el Covid19, aquest màster té molta més rellevància.

Com pot ajudar, en situacions com l’actual?

Aquesta titulació permet formar especialistes que integrin la perspectiva social i educativa, tant en els coneixements teòrics com en la pràctica, per poder afrontar professionalment els reptes d’una societat cada vegada més diversa i en constant canvi; un canvi que, a més a més, s’ha fet més evident amb l’actual situació comportada per la covid-19. Aquesta 'nova realitat' sobrevinguda requereix, més que mai, la cocreació i l’aprenentatge de metodologies capaces d’intervenir en els nous escenaris socioeducatius d’una manera eficaç. Per exemple, fomentant les estratègies i habilitats de cura i autocora professional i de les organitzacions; o promovent fórmules d’ajuda mútua, treball comunitari i acompanyament socioeducatiu que vagin més enllà de les prestacions davant l’augment de la demanda assistencial que es preveu per la crisi socioeconòmica derivada de la pandèmia.

Quins aprenentatges tindran finalment els alumnes i quines sortides professionals i laborals els pot facilitar? Quin impacte té, en aquest sentit, el màster?

La formació obtinguda en aquest màster afavoreix a l’estudiant per trobar llocs de treball tant en serveis socials, com en el tercer sector, l'empresa privada i en investigació. En aquest sentit, els nostres alumnes troben feina en àmbits de l'educació reglada i no reglada, justícia, salut, infància, així com en organitzacions nacionals i internacionals sense ànim de lucre. També ens consten alumnes egressats internacionals que han vingut a cursar el màster per tornar als seus països i millorar les seves posicions acadèmiques o professionals. A més a més, la situació conjuntural actual de 'coronacrisi' ha provocat l'emergència de situacions de desigualtat i exclusió social i canvis en la provisió pública de serveis. Els efectes són tant immediats com a llarg termini i estan requerint de professionals capacitats per analitzar la complexitat d’aquests nous escenaris i intervenir-hi. En aquest context, el paper formatiu i l'enfocament investigador del màster afavoreixen l'adquisició de tècniques i mètodes d'intervenció per a la millora de la presa de decisions i de les intervencions relatives en aquests contextos de canvi.

De les edicions anteriors, quines experiències n’heu extret que puguin ajudar als interessats a acabar-los de convèncer?

Destaquem la relació establerta amb l’alumnat i evidenciar que molts dels aprenentatges adquirits al màsters els han servit per trobar feina i millorar els seus projectes professionals. En aquest sentit, el més gratificant han estat les seves pròpies valoracions sobre el màster. Destaco les cites textuals de dos alumnes:

"Considero que ha estat especialment gratificant poder conèixer diferents formes de intervenir o dur a terme un projecte innovador en la societat actual. A més, el fet de poder disposar de l'explicació, en primera persona, de diferents professionals de l'àmbit socioeducatiu ha estat molt enriquidor" (Educadora social, estudiant del màster).

"El que més valoro del màster és la seva dinàmica, la seva estructura on s'entrellaça tot per trobar sentit a la intervenció social i educativa des de processos d'innovació, alguns aportats pel màster i altres fomentats per a la creació" (Metge, estudiant del màster).

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics