Diumenge, 24 de Novembre de 2024

Pere Vericat: «La digitalització empresarial és una oportunitat de creixement territorial»

01 d'Abril de 2023, per Sílvia Altadill
  • Pere Vericat treballa a Google a Irlanda

    Cedida

Pere Vericat, un jove d'Ulldecona de vint-i-quatre anys, graduat en Lideratge Emprenedor i Innovació ha estat triat entre els 111 millors estudiants d'Espanya de la nova convocatòria The Nova 111 Student List. 

La ‘Nova 111 List’ selecciona els deu millors perfils menors de 25 anys de les onze principals àrees de coneixement, incidint en la seua capacitat de generar impacte social i transformador. És una agenda laboral global que té com a propòsit generar una comunitat de professionals amb talent i crear un pont entre ells i un ecosistema d'empreses com a P&G, Fever, Novartis, McKinsey. 

-Com definiria la feina d'un LEINN i quan pren la decisió d'estudiar aquest grau? I un Teamlabs?

Quan parlem del Grau LEINN (Lideratge Emprenedor i Innovació) hi ha dos entitats que tenim que hem de tenir presents. Una és la Universitat de Mondragón, que és la Universitat que emet el Grau oficial i després tenim Teamlabs que és com el centre adscrit a la Universitat de Mondragón. Aquest gestiona que el grau a Barcelona i a Madrid. Jo vaig estudiar a Teamlabs a Barcelona.

Decideixo estudiar LEINN després d'haver cursat un Cicle Grau Superior de Comerç Internacional. També havia tingut alguna experiència emprenent a través d'una jornada d'empresa que havia creat durant el grau superior i amb projectes que he tingut amb el meu pare dintre de la immobiliària. Llavors per a mi emprendre em resultava molt interessant, però no sabia si volia dedicar-me més l'emprenedoria o si volia acabar dedicant-me al món corporatiu com podia ser a consultoria o a banca com la part més tradicional o l'auditoria.Tampoc no sabia si volia anar-me'n a estudiar a Anglaterra o a Malàisia perquè Àsia és un continent pel qual sempre havia tingut un interés. Llavors el Grau LEINN, el que m'ha permés és agafar un coneixement pràctic des del primer dia, perquè tu ets qui crees una empresa amb la qual tens uns socis i has de facturar. Pots crear les empreses sobre l'àmbit que tu vulgues. A més, cada any vas a fer una estada internacional en un continent diferent. El primer any del Grau vam estar sis setmanes a Berlín, el segon any, un mes a San Francisco, a Silicon Valley i el tercer vam estar tres mesos a Corea del Sud.

Vaig pensar que com no tenia encara clar el que volia fer, aquests estudis em donarien una visió general de diferents sectors, diferents projectes, sobre emprendre o no emprendre, sobre el món corporatiu i també veure si em podia dedicar en un futur a treballar Europa, Amèrica o Àsia.

El Grau de LEINN té un índex d'ocupabilitat molt alt i et pots enfocar a crear el negoci que més t'agrada segons siguen les teues inquietuds. Quan acabes la carrera, pots fàcilment acabar amb vint-i-dos anys o vint-i-tres havent tingut la teua pròpia empresa havent facturat 50 o 100.000 €. També has hagut de crear un negoci des de zero. Possiblement, has hagut de diferenciar el mercat, el que et porta a haver desenvolupat habilitats i Project Management d'innovació, de finances, de gestió de clients molt bones. Llavors en acabar la carrera veus que hi ha pocs perfils, amb vint-i-dos anys amb aquesta experiència, el que fa que siguis molt interessant per a les empreses.

 

Foto: Cedida


-Com s'arriba a ser un dels millors estudiants d'Espanya? Quins són els criteris que s'utilitzen?

Crec que el fet d'haver fet una carrera com LEINN ajuda molt. Bé, com LEINN o com Psicologia que també vaig cursar a la UOC, ja que per una banda estas cursant dos graus oficials a la vegada de manera complementària i després estàs tenint els teus propis projectes personals. És a dir, ets un estudiant amb mi vint-i-un anys i estàs creant un projecte de consultoria en l'àmbit nacional, treballant amb grans empreses com bancs i facturant amb diners reals i molt elevats. Llavors, tot plegat, et dóna una experiència i una xarxa de contactes, ja no estas simplement tot el dia teua classe, et permet entrar a més projectes i descobrir noves oportunitats. Sempre he tingut esta curiositat per estar aprenent, per conéixer gent, per moure'm, per visitar el món, per viatjar a la vegada que haver estat a un lloc amb una metodologia innovadora i diferent que et permet molt bones oportunitats i al mateix temps desenvolupar el teu perfil personal i professional crec que et porta a tenir un perfil diferent i això també ho poden tenir en compte a l'hora de seleccionar-te entre millors estudiants d'Espanya en l'àmbit mundial. No es tracta simplement d'haver tret un 10 a la carrera, sinó d'haver estat capaç d'estudiar dos carreres a la vegada, crear una empresa i liderar un equip.

-Com se'n va assabentar que formava part de la llista dels deu millors perfils menors de vint-i-cinc anys a escala mundial?

Et pots presentar voluntàriament i després també et podem recomanar per a Nova talent 111. A mi em van contactar per LinkedIn una noia que treballava a Nova Talent i em va dir que em veia un perfil interessant que em presentés com a candidat. Els agradava el meu perfil i que veia possibilitats. Llavors, em vaig presentar i aquí va començar el procés. Et fan uns tests a manera de trencaclosques  i després et fan uns vídeos on has de respondre amb minut i mig quines són les teues habilitats i amb elles que tens per oferir al món. Este seria el procés. Un cop has acabat, ells et notifiquen dos setmanes abans si ets finalista o no i uns dies abans si has estat un dels guanyadors.

-En quina àrea de coneixement determinada és un dels deu millors?

L'Àrea per la qual em van seleccionar va ser per la categoria de negocis i ciències socials.

-Fins a quin punt la psicologia es pot aplicar a la seua feina?

L'impacte de la psicologia a la feina, a la carrera, crec que és molt gran. Em vaig adonar durant el primer curs del grau. Al final tens molta pressió, crear clients, exposició, sortir a venda. Em vaig adonar que amb esta inquietud meua cap a la psicologia podia ser una persona amb moltes habilitats. Pots ser molt intel·ligent, però si no estàs bé mentalment, pel que fa a motivació, amb una visió clara, els negocis i tot plegat no et surten bé, et costa tirar endavant amb tot. Vaig veure que la psicologia era molt important a l'hora de liderar-te a tu mateix i poder liderar equips. També si després et dediques a les vendes, a consultoria, a assessorament a coaching. És molt valuós entendre a les persones: com pensen, quines necessitats tenen, l'empatia, com comunicar-te.

-Què destacaria de la cultura organitzativa de Google que la fa ser capdavantera?

El que destacaria de la cultura de Google és la confiança que posen als treballadors. L'autonomia que ens dóna també. Per exemple un mànager a Google no és un cap que t'estima a sobre controlant tot el que fas sinó que tu tens clars quins són els teus objectius dins l'empresa, quina és la teua feina, però et pots organitzar el temps, els horaris com més s'adapten a tu sempre que vages alineat a la cultura de Google i amb els objectius que tens que desenvolupar dins de l'empresa. Tu i el teu equip. La funció d'un mànager, d'un cap és més de coach que t'ajuda a traure el teu màxim potencial i no de superior que et controle el que fas o no. Una altra cosa que també és molt diferent a Google és la col·laboració que hi ha anivell intern. Com els diferents equips treballem uns amb els altres i tota la mobilitat que hi ha interna que pots passar a treballar d'una branca a una altra dins de l'empresa al cap d'uns anys. Dins de Google tens la possibilitat de creixement.

-Quines possibilitats ofereix als seus empleats que no aporten altres empreses del sector?

Una de les coses que ofereix Google als seus treballadors i que la fa diferent és com s'enfoca cap al benestar dels seus treballadors. Per a Google que tu estigues bé és clau per a després poder rendir, estar bé i treballar molts anys a l'empresa.


 

Foto: Cedida


Què aconsellaria les empreses per créixer en l'ecosistema digital?

Crec que el més important i que cada cop està més present és el tema de tenir una pàgina web i una bona imatge digital, també a les xarxes socials. Per exemple a les Terres de l'Ebre molts cops els negocis són locals i pensem que no és necessari tenir una pàgina web actualitzada o al dia. Hem de tenir present que hi ha molta gent, encara que no siguen del poble que si ens trobessen a Internet podien venir i comprar o fer col·laboracions i arribar a molta més gent. O fins i tot mostrar localment que tens un producte que també els podria interessar. Molts cops acabes comprant a altres empreses o grans magatzems ja que no coneixes que algú del teu poble que pot estar a tres carrers de tu, té aquest producte.

Com funciona la consultoria generacional que vosté gestiona?

La consultoria generacional que fem amb Buzzinn és una consultoria on busquem o millor dit ajudem a connectar a les grans empreses amb el públic més jove, amb l'anomenada generació Z (1994-2010). Molts cops a les empreses la decisió de fer una web una app les prenen directius que no tenen un contacte diari amb els usuaris, ja que la seua feina és més de despatx i no estan al carrer parlant amb els usuaris. Potser sí que contracten a alguna consultora per fer estudis de mercat, però al final són estudis que agafen a un usuari, li paguen 50 euros i li pregunten quina ha estat la seua experiència. Per lògica a una persona que t'està pagant, al final sempre li acabaràs dient que sí, que el producte t'encanta.Nosaltres el que fem és trencar aquesta barrera i no ser consultors madurs que pregunten, sinó que entre col·legues, entre gent de la mateixa edat crear entorns de confiança a través de focus grups o esdeveniments o innovació on preguntem als joves quins problemes tenen amb les marques, que són els mateixos problemes que nosaltres tenim i quines propostes podem fer per a solucionar-ho. Els resultats obtinguts són molt més sincers i molt més a peu de carrer. El que busquem amb Buzzinn és este entorn de confiança amb el públic.

- Durant una estada a Silicon Valley decideixes unir el teu futur professional a Google Irlanda. Què sent un jove de vint-i-quatre anys que té l'oportunitat de trepitjar Silicon Valley i treballar a Google?

Vaig anar a Silicon Valley a vint-i-tres anys i vas per allà per Sant Francisco i et senties com si esteses caminant pel l'escriptori del teu ordinador o per la pantalla del mòbil. Tens allà davant  les empreses de Facebook, LinkedIn, Apple, Google. Era increïble ja que veies com totes aquelles aplicacions que fas servir al dia a dia s'estan creant en aquelles oficines que tenies al costat. D'altra banda, tenia l'oportunitat de visitar la majoria. Jo vaig estar a Google, a Apple i a Salesforce. Parlaves amb un emprenedor i et deia estic preparant una ronda de criptomonedes i estic fent una inversió de 10 milions d'euros o de 100 milions. Llavors dius, ostres sí que estem pensant en petit nosaltres des de la nostra universitat que créiem que no podem aconseguir ni dos clients i aquí la gent està pensant a llençar un projecte de zero amb directament 100 milions d'euros de valoració internacional. Per al nostre projecte ens va ajudar a tornar molt més motivats i creure molt més amb les possibilitats que teníem de creixement. De fet, va ser tornar de Sant Francisco i el projecte va començar a créixer molt més i obtenir millors clients. Per mi estar a Google és un somni fet realitat. És la meua il·lusió des de fa anys. És un propòsit que m'havia marcat després d'estar a Silicon Valley, és una empresa amb la qual crec, m'agrada, tracta bé als treballadors i amb la què connecto molt i el fet de poder estar allí al dia a dia i valorar que has assolit i pensar com he pogut acabar allí des d'Ulldecona.

 

Pere Vericat el jove d'Ulldecona que forma part dels 111 millors estudiants del món Foto: Cedida


- De què s'ocupa dins de l'empresa?

El que faig a Google Irlanda és assessorar a Pimes a empreses que volen créixer a través de Google Ads en plataformes com per exemple YouTube o el navegador de Google. Mirem els objectius de cada una de les empreses, aconseguir vendre més, visualització de la marca... els assessoro i véiem quina és la millor estratègia a seguir.

-Com es formen els equips LEINN?

Els equips de LEINN els creen la primera setmana de la Universitat. Al final la Universitat té un equip de talent que el que busca és que els equips siguen els més variats possibles. Al meu grup per exemple érem un equip de dinou persones, molt diferents de tu, algunes fins i tot amb les quals mai treballaries. Al final el que es busca en aquests estudis no és que t'amares, no sol dels teus projectes sinó de visons diferents, de projectes de sectors que a tu potser ni t'agraden perquè mai ho has provat o de treballar amb gent que pensa diferent de tu. Després de la primera setmana de fer proves per veure la personalitat i els interessos de cadascú es creen els equips i comencem a treballar junts.

-Com s'organitza la vida per viure entre Irlanda i Ulldecona. Fa vida a l'avió o era més difícil viatjar amb tren fins a les Terres de l'Ebre des de Barcelona?

No és fàcil viure entre Ulldecona, Barcelona i Dublín. Si estàs a Ulldecona penses en coses de la feina i a l'inrevés si estàs a Ulldecona penses que t'estàs perdent coses de la família, la teua parella i els amics. Intento organitza-me i venir a Ulldecona cada mes i mig aproximadament. Un cop a casa aprofito per a estar amb la meua gent tant a Barcelona com a Ulldecona. Si tardo més temps a tornar la meua parella, família o els amics venen a Dublín a visitar-me i aprofiten per a fer turisme. Al final si vols aprofitar les oportunitats que et dóna el viatjar i treballar pel món el preu és aquest.A vegades si em costa més arribar amb el tren des de Barcelona que el vol, totalment.

-Com puc posicionar millor la meua empresa a Google?

Les possibilitats que Google ofereix a les empreses per créixer, per una banda, és el posicionament SEO i l'altra és el SEM. El SEO és el posicionament orgànic. Al final si ets una empresa que crea contingut bo, original com per exemple un diari, et fa referent en un sector i la gent et passa enllaços, la gent el visita i l'usuari té una bona experiència, Google et recompensa amb posicionament. Per una altra tenim el SEM que és la publicitat de pagament. Aquesta publicitat seria similar a posar un bander en una estació de bus o sortir a la televisió. Sortir a la tele a escala digital és sortir a YouTube, arribar a la gent. I comunicar el teu missatge o l'anunci més tradicional és el de la cerca que seria quan alguna persona busca unes paraules clau, per exemple: forn de pa, Ulldecona, posicionar-te perquè el teu forn de pa surta a les primeres posicions. Sortir sempre que un usuari fa alguna cerca. D'esta manera tan senzilla la teua empresa pot començar a créixer.

-Quins projectes laborals de futur té?

El meu projecte de futur és continuar treballant a Google, és una empresa amb la qual estic a gust i gaudeixo. M'agrada la meua feina i crec que l'impacte que tenim és molt bo per als negocis. Com apassionat dels negocis m'encanta veure com una empresa pot créixer des que inverteix els seus primers 10 euros amb Google Ads fins a aconseguir facturacions molt grans gràcies als nostres serveis. M'encanta. A banda, com sempre estic molt vinculat al tema de l'emprenedoria, m'agraden les inversions financeres, una cosa que vull fer és anar posant-me a l'inversió immobiliària. El meu pare tenia una immobiliària a Ulldecona i a mi em tira molt estar vinculat a fer inversions en aquest camp. Un altre projecte que estic desenvolupant és oferir assessorament a Pimes pel que fa a operacions i màrqueting. Això significa empreses que per fluxos mal definits, etcètera, no aconsegueixen créixer perquè la feina del dia a dia els satura. M'encantaria poder ajudar a les empreses en l'àmbit de màrqueting veure com podem augmentar les vendes amb eines com per exemple el màrqueting, l'automatització de correu o la gestió de la base de dades.

-Com estan de digitalitzades les empreses de l'Ebre? I a la resta de Catalunya?

Crec que Catalunya som un territori molt avançat quant a digitalització, sobretot Barcelona que és capdavantera no solament a escala nacional sinó en l'àmbit internacional. Les empreses de Barcelona tenen més mentalitat digital que a comarques que encara hi ha molta feina a fer, però al final fer el pas és una oportunitat de creixement territorial.

-La gent d'Ulldecona li mostra orgull i el felicita per tot el que ha aconseguit amb només vint-i-quatre anys?

Estic molt content. La gent d'Ulldecona em felicita, em dóna l'enhorabona i per a mi és un plaer que puga tenir la sort de viure el que estic vivint i de com m'està anant tot professionalment i la visibilitat que pot tenir el meu cas per estudiants d'Ulldecona i de la resta de les Terres de l'Ebre que veuen que això és possible. Fins i tot venint d'un poble petit de 5.000 habitants pots arribar a guanyar un premi de ser un estudiant referent o estar treballant en una empresa tan gran com Google en un altre país i complir el seu somni.

Etiquetes: 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics