Els consells comarcals de les Terres de l'Ebre i el Priorat, així com una dotzena d'ajuntaments, denunciaran la companyia Renfe pel maltractament al qual sotmet als usuaris del territori. Així ho han acordat en una reunió durant la qual la Plataforma Trens Dignes els ha exigit una major implicació en la lluita institucional i política per millorar el servei ferroviari amb Tarragona i Barcelona. Paral·lelament, els representants locals s'han compromès també a reclamar a la Generalitat que posi en marxa l'Autoritat Territorial de la Mobilitat de les Terres de l'Ebre, com a instrument per canalitzar políticament les reivindicacions del territori en aquesta matèria, a més d'aprovar definitivament el Pla Director de Mobilitat. Tots tres compromisos es traslladaran a la resta d'alcaldes perquè s'hi puguin adherir. La Plataforma considera esperançadora la posada en marxa d'aquest front institucional que permeti intensificar la lluita de forma col·lectiva i coordinada més enllà de les accions reivindicatives.
"Estem sent tous", ha advertit la portaveu de la Plataforma, Montse Castellà, dirigint-se als presidents dels consells del Baix Ebre, el Montsià, la Terra Alta, la Ribera d'Ebre i el Priorat –que ha enviat el seu gerent-, i a una dotzena d'alcaldes i regidors d'aquestes comarques presents a la trobada que ha tingut lloc a Amposta. Una estirada d'orelles, un "toc d'atenció" a la que, consideren, manca d'implicació per part dels representants de les administracions municipals del territori al caos ferroviari que pateixen els usuaris en els seus accidentats desplaçaments cap a Tarragona o Barcelona. "No volem ja que pugeu al carro, sinó que tireu del carro", ha afegit. Consideren que el moviment social ja no pot anar més enllà dels seus actes reivindicatius i manifestacions. Creuen que cal un moviment polític ampli i coordinat que defensi els usuaris des del territori i faci sentir la seva veu a Barcelona, Madrid o Brussel·les.
Els representants municipals han recollit el guant i han assumit com a pròpies les propostes que ha plantejat la Plataforma en la reunió. D'una banda, portar la companyia Renfe als jutjats, presentant denúncies demanant responsabilitats als seus dirigents i perquè millori de forma substancial els serveis que presta als usuaris de les Terres de l'Ebre i el Priorat. De l'altra, exigint a la Generalitat que constitueixi, definitivament, l'Autoritat Territorial de la Mobilitat, com ja tenen altres territoris de Catalunya. Segons el portaveu, Josep Casadó, l'organisme –amb una composició paritària entre l'administració local i la Generalitat- serviria per canalitzar i vehicular les reivindicacions del territori en matèria ferroviària i de mobilitat en general davant el Govern. Els alcaldes han afegit també la necessitat d'aprovar el ja redactat des de fa anys però encara pendent Pla Director de Mobilitat. "No parlem de més diners, sinó d'instruments de participació i pressió", ha emfasitzat el mateix Casadó.
"Tot això ho farem extensiu a tots els alcaldes de tots els pobles del territori perquè s'adhereixin els que vulguin i li donarem el tràmit necessari. Pensem que les tres propostes seran la continuació d'una lluita per posar les Terres de l'Ebre al nivell que toca pel que fa a infraestructures i mobilitat al territori", ha valorat la president del Consell del Montsià, Mari Carme Navarro, qui no ha dubtat a referir-se a la nova entesa com a "front institucional" del territori per fer front als dèficits en aquest terreny. "Representem a la gent del territori i tenim més força nosaltres que la gent del carrer, tenim la responsabilitat de defensar els seus drets allí on calgui", ha afegit, tot reconeixent que el problema sobrepassa la capacitat de les entitats ciutadanes i la necessitat d'una major implicació política.
Per a la Plataforma, els acords assumits són una bona notícia. "Estem esperançats després d'aquesta reunió. Era un toc d'atenció als representants polítics, els hem dit que massa sovint tenim la sensació que els fem la feina", ha valorat Castellà, satisfeta que, més enllà del compromís d'implicació política, finalment, existeixi una "coordinació" entre tots els actors polítics per evitar que "cadascú faci la guerra pel seu compte". L'entitat, que ha anunciat un canvi de nom –tot i que no l'utilitzarà públicament- pel de Plataforma Transports Dignes, abastant les diferents formes de mobilitat, també ha apuntat la possibilitat de portar els dèficits existents a les Terres de l'Ebre davant les institucions de la Unió Europea, tal i com han fet els moviments socials en contra del transvasament de l'Ebre o el projecte Castor.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics