L’aturada parcial a l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de Tarragona, que s’ha produït entre les 10 i les 12 hores d’aquest dimarts, ha tingut un seguiment del 100%, segons el comitè d’empresa. La vaga, convocada amb motiu de la reivindicació d’una pujada salarial i de la millora de la flota, ha deixat la ciutat sense autobusos durant dues hores. La situació es repetirà aquest dimarts entre les 16 i les 18 hores. Dijous també s’ha convocat una segona jornada d’aturades parcials en les mateixes franges horàries. Diversos usuaris consultats per l’ACN s’han queixat de manca d’informació, atès que no s’han instal·lat cartells a les parades on s’informés de l’aturada. La presidenta de l’EMT, Begoña Floria, ha avançat que l’empresa està en disposició de presentar una proposta laboral “perquè el conflicte es resolgui”. El Consell d’Administració ho sotmetrà a aprovació dijous, en una reunió extraordinària, i Floria s’ha mostrat convençuda que divendres podran tancar un acord amb el comitè d’empresa.
L’aturada, que no disposa de serveis mínims, ha deixat els carrers de Tarragona sense autobusos durant dues hores. Poc abans de les deu, el mig centenar de vehicles que estaven operant a la ciutat s’han anat dirigint a les cotxeres del polígon Francolí. Allà els treballadors han escenificat l’aturada amb una fotografia al davant de les fileres de vehicles aparcats amb el rètol “Fora de servei”. El president del comitè d’empresa de l’EMT, Antonio Chacón, ha recordat que la protesta s’ha convocat per un doble motiu: la renovació de la flota i la revisió de les condicions laborals.
El representant dels treballadors ha recordat que els vehicles de l’EMT tenen una antiguitat mitjana de 15 anys -els més antics en tenen 21 i, els més nous, 10 anys-. “Això ens afecta a nosaltres perquè treballem amb material que no està en condicions i, també, als usuaris en quant a portes que no s’obren, problemes amb la climatització o amb les rampes d’accessibilitat”, ha detallat el president del comitè.
Pel que fa a les reivindicacions laborals, els treballadors reclamen que se’ls paguin tots els conceptes salarials que tenen reconeguts. En les dues últimes setmanes, per exemple, la plantilla ha deixat de fer hores extra i això ha deixat algunes expedicions sense circular. “La nostra prioritat és primer la renovació dels autobusos i, després, que el que treballem se’ns pagui”, ha resumit Chacón.
Els representants dels treballadors opinen que falta personal a l’EMT, tot i que hi ha hagut 40 incorporacions en els darrers dos anys. Actualment, la plantilla és d’uns 150 empleats. Chacón ha demanat al Consell d’Administració i a l’Ajuntament que tinguin en compte el caràcter públic de l’empresa. “Quan més usuaris traslladem -més de 9 milions l’any 2017- i quan millor puntuació se’ns dona, la situació està així i l’estat de la flota el pot veure tothom”, ha lamentat.
La plantilla no descarta convocar més mobilitzacions si el consistori no mou fitxa abans de dijous. Sobre l’anunci d’incorporació de nous vehicles a finals d’any, els treballadors es mostren expectants perquè la compra està supeditada a la disponibilitat pressupostària. Chacón ha lamentat que les converses mantingudes amb el gerent fins ara no hagin arribat “a bon port” i que la presidenta de l’EMT, Begoña Floria, hagi rebutjat la seva petició d’assistir a una reunió del Consell d’Administració.
Floria anuncia una proposta per desencallar el conflicte
La presidenta de l’EMT i portaveu del govern, Begoña Floria, ha avançat aquest dimarts que l’empresa està en disposició de presentar una proposta, en l’àmbit de les condicions laborals, que permeti arribar a un acord i resoldre el conflicte. Floria ha convocat una reunió del Consell d’Administració dijous a les nou del matí per validar la proposta. “Esperem que el divendres puguem tancar un acord amb el comitè d’empresa”, ha manifestat.
Begoña Floria ha admès que “si no fos la presidenta de l’EMT, seria la primera que faria vaga perquè les reivindicacions són perfectament lògiques”. Malgrat tot, ha recordat que l’empresa està “lligada de mans” per les limitacions de despesa pública i que la crisi i una “mala decisió” d’un exgerent han impedit que tingués capacitat per a adquirir nous vehicles. Sobre la compra d’autobusos, el compromís del govern és dedicar 1 milió d’euros anual a noves unitats.
Davant la convocatòria d’aturades parcials aquest dimarts i dijous, Floria ha recomanat als usuaris que s’informin de les afectacions a través del web de l’empresa i de les xarxes socials. L’empresa, però, no ha instal·lat cartells informatius a les parades i molts usuaris desconeixien la convocatòria de vaga. “Ho mirarem de reconduir per millorar la informació a l’usuari”, ha garantit Floria a mig matí.
Confusió a les parades
De fet, durant l’aturada molts ciutadans han acudit a les parades d’autobús com en un dia normal i ha està allà quan s’han adonat de la interrupció del servei. A la parada de Pau Casals, la Josefa ha admès que no recordava que hi havia vaga i ha lamentat que s’hagués d’esperar més d’una hora si volia agafar l’autobús.
En Josep Lluís ha dit que confiava que algunes línies sí que funcionarien avui i ha criticat que no hi hagi cap informació a les parades. “Aniré caminant fins al barri dels Músics”, ha expressat resignat. La Felisa, veïna de Sant Pere i Sant Pau, ha explicat que ha hagut de trucar a la seva filla perquè la recollís en cotxe al centre de la ciutat per poder tornar a casa.
En canvi, altres usuaris sí que n’estaven al cas i s’han solidaritzat amb la plantilla de l’EMT. “Entenc els motius i crec que serà beneficiós pels usuaris. Jo m’he queixat diverses vegades pels problemes amb les rampes i sempre m’han atès”, ha explicat la Lola. Com ella, la Nati ha constatat que els autobusos “són vells” i els conductors “no cobren gaire”. “Soc partidària que facin vaga i, si m’he d’esperar una hora, no m’importa, o ja aniré caminant”, ha conclòs.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics