Dilluns, 22 de Juliol de 2024

Borges sortirà a borsa i invertirà 30 milions d'euros en conreus d'ametlla

L'objectiu de l'operació és produir directament un 20% de les vendes anuals d'aquesta fruita seca

17 de Febrer de 2016, per Enrique Canovaca
  • Fàbrica de Borges Agricultural & Industrial Nuts a Reus

    Cedida

  • Cedida

  • ACN

La junta general d'accionistes de Borges Agricultural & Industrial Nuts (BAIN), una filial de la multinacional reusenca Borges International Grup, ha aprovat una ampliació de capital de 10,6 milions d'euros i la sol·licitud d’admissió a negociació de les seves accions al mercat continu “sempre i quan les condicions de mercat així ho aconsellin”. L'objectiu d'aquesta operació, que s'ha de dur a terme en el termini d'un any, és finançar una inversió de 30 milions d'euros en el cultiu i la producció de 2.500 hectàrees d'ametllers al sud de l'Estat i Portugal. Amb aquesta operació, BAIN obtindrà una major ràtio d'autoabastiment d'aquesta fruita seca, un fet que permetrà estalviar costos i millorar els beneficis de l'empresa reusenca.

L'ampliació de capital es farà en un 70% a través de l'emissió de deute bancari i un 30% mitjançant la sortida al mercat continu. És a dir, Borges surt a borsa per aconseguir part dels diners que suposa aquesta inversió, a través de grans o petits inversors. "L'objectiu de l'operació és que la família Pont mantingui un 70% de l'accionariat de l'empresa, mentre que la resta estaria en mans dels nous inversors", ha assegurat el conseller delegat de BAIN, David Prats, qui considera que les turbulències a la borsa dels darrers mesos no afectaran el projecte. "És cert que hi ha incertesa, però la naturalesa de l'operació requereix d'una inversió especial, no d'aquells que estan tot el dia pendents de la cotització. Un arbre no dóna rendiment fins després de vuit anys", ha subratllat Prats.

L'ampliació de capital ve precedida de la distribució del grup en tres branques, que es dediquen als aliments, els olis i els fruits secs. Precisament, Borges Agricultural & International Nuts (BAIN) és la divisió que afrontarà aquesta operació, amb l'objectiu que en el termini d'11 anys hi hagi una producció vertical de fins a 5.000 tones d'ametlles. Les plantacions de regadiu, segons ha indicat Prats, se situaran al sud de l'Estat i Portugal per motius climàtics.

Només un 6,8% dels productes que Borges ven són propis

Segons dades facilitades per l'empresa, tan sols un 6,8% (1.400 hectàrees) del miler de productes que ven el grup són produïts internament, una xifra que encara és més minsa en el cas de l'ametlla. "Hem de comprar el producte a tercers", ha afirmat Prats. De fet, el 70% depèn de collites que es troben als Estats Units, mentre que la resta prové d'Austràlia i del territori estatal, dels centres de producció associats que hi ha a Almeria i Castelló. Prats ha detallat que cada any s'aniran incorporant entre 400 i 500 hectàrees, per tal que en cinc anys la inversió ja sigui real i pugui estar a ple rendiment en sis més.

Respecte a la tipologia d'ametlles que s'hi treballaran, el conseller delegat de BAIN ha detallat que "hi haurà noves varietats". A més, Prats ha assegurat que hi haurà una ampliació progressiva de la plantilla, però sense poder concretar encara xifres. "Ja hem contractat un equip tècnic que ha dissenyat el projecte i a mesura que es facin les inversions agrícoles es crearan llocs de feina", ha explicat el conseller delegat, qui sí que ha detallat que l'empresa té ara 350 treballadors fixos, que superen els 400 en les èpoques de més feina.
 
Segons dades de l'empresa, les vendes anuals de BAIN superen els 200 milions d'euros i el 70% d'aquestes es realitzen 'Bussiness to Bussiness', és a dir, a clients que volen un producte específic de qualitat. Aquest seria el cas de les empreses de gelats que necessiten ametlles, per exemple. El 30% de productes es ven a tercers i aquests el comercialitzen a través de marques blanques. Per últim, el 10% restant es destina a la divisió Borges Group Branded Food, encarregada de traslladar als supermercats les bosses amb la marca específica de l'empresa reusenca.

Per què no s'inverteix al Camp de Tarragona?

Malgrat tenir la seu principal a Reus, Borges no ha apostat per fer inversions agrícoles al Camp de Tarragona, una decisió que Prats ha justificat perquè les hectàrees estan massa diversificades entre propietaris i els riscos, des d'un punt de vista climatològic, són elevats. Cal tenir en compte que una gelada o la pluja intensa poden acabar amb gairebé tota la collita del fruit sec.

El grup Borges destaca que Catalunya ofereix unes condicions climatològiques més adients per a l'expansió del cultiu del pistatxo, en col·laboració amb tercers. El conseller delegat de la companyia ha recordat que el grup gestiona una finca de 40 hectàrees dins l’àmbit del canal Segarra-Garrigues. “El nostre treball és col·laborar amb l’entorn local perquè els agricultors desenvolupin plantacions de pistatxo i la nostra finca actua de motor del projecte”, ha manifestat.

Integració societària

Borges Agricultural & Industrial Nuts (BAIN) ha culminat un procés d’integració societària pel qual agrupa sis filials (Frusansa, Borges SAU, Almendras de Altura, Borges of California, Frusesa i Palacitos), que gestionen un total de 1.368 hectàrees de cultius propis a Espanya i els Estats Units, amb vendes en 56 països i amb una facturació de 206,5 MEUR al tancament de l’exercici 2015, a 31 de maig.

Durant el passat exercici, les societats del nou grup BAIN (que aglutina set plantes productives, dues de les quals a Reus) han processat i comercialitzat un total de 35.130 tones de fruits secs, fruits dessecats i 'snacks', dels quals un 47,8% corresponen a ametlles; un 10,4% a nous i un 1,4% a pistatxos. El 40,5% restant prové de l’activitat comercial d’altres fruits secs, fruits dessecats i 'snacks'.

En concret, les companyies van sumar el passat exercici 16.776 tones d’ametlles comercialitzades, l’equivalent a un 6,9% del consum d’aquest fruit sec als principals països de la Unió Europea o a l’1,5% del consum mundial; 3.650 tones de nous, el 2,7% del consum en els principals paios consumidors de la UE -Espanya, França, Regne Unit i Alemanya- o el 18,3% de les nous consumides a l’Estat espanyol.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

reusdigital.cat Reus Diari Digital borges international group
reusdigital.cat Reus Diari Digital borges international group

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

J. A. Carricondo  18 de Febrer de 2016

Una empresa de qualitat.

L'Antoni Pont, referent dels empresaris reusencs i, fins i tot, d'un sector mundial com són els fruits secs, amb infinitat de contactes d'alt nivell social, ha estat capdavanter amb fermesa i seguretat. És un reusenc afable que mai rebutja una salutació. Per molts seria un exemple a seguir i un bon professor.

Reportatges