Dijous, 16 de Maig de 2024

Cs diu que «s'assenyalen» botiguers estrangers per no parlar en català amb els clients

16 de Febrer de 2022, per Reusdigital.cat
  •  

Cs Reus ha denunciat, aquest dimecres i a través d'un comunicat, "l'assenyalament de comerciants d'origen estranger per no utilitzar el català de forma habitual en les seves relacions amb els clients".

Ho ha assegurat la portaveu, Débora García, qui ha explicat que "a finals de gener alguns d'aquests establiments van rebre una carta signada pel regidor d'Empresa, Carles Prats, on els deia que parlar en català amb els clients és un senyal de bon servei i els animava a utilitzar aquesta llengua". 

Per a García, "una cosa és oferir cursos gratuïts i una altra molt diferent és voler imposar el català en les relacions comercials amb l'excusa d'ofertar aquests cursos i, a més, exercir de comissaris lingüístics per imposar sancions per la retolació dels negocis".

En aquest sentit, Cs ha registrat una bateria de preguntes sobre qüestions com "quins criteris ha utilitzat l'Ajuntament per adreçar-se en concret als comerciants d'origen estranger" i si "ha discriminat l'elecció pel nom, cognoms o raó social del titular de l'establiment". També "si l'Ajuntament seguirà col·laborant perquè s'imposin multes lingüístiques als comerciants de Reus" , ja que "es va advertir aquests establiments que havien de canviar la retolació si no estava en català perquè podien ser sancionats".

A més, García vol saber "en què es basa l'Ajuntament per assegurar a aquests comerciants que parlar en català és un signe de confiança i no fer-ho, de mal servei".

Visites del CNL



Va ser el passat gener quan es va donar a conèixer que el Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus (CNL) va visitar, entre setembre i desembre de 2021, 100 establiments de la ciutat regentats per població d’origen estranger. L’objectiu de les visites, dutes a terme en col·laboració amb la regidoria d’Empresa i Ocupació, "era el de donar a conèixer els serveis del CNL, com els cursos de català i el servei d'assessorament lingüístic, però també sensibilitzar els comerços que atendre la clientela en català és un indicador de qualitat", segons es va apuntar en aquell moment des del consistori.

Entre altre material, a les visites es va distribuïr el fullet A Reus, el català al comerç!, en català, castellà, xinès, àrab i urdú, elaborat per la Secretaria de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística. Al gener, la regidoria d’Empresa i Ocupació va enviar el mateix fullet a la resta d’establiments regentats per població estrangera que no es van visitar, uns 300. D'aquelles visites es va poder copsar que set de cada 10 botiguers estrangers no saben parlar la nostra llengua. En aquest sentit, des del CNL es va indicar als clients catalanoparlants que "és bo que, d’entrada, s’adrecin en català en aquest tipus de comerç perquè un 30% sí que els podrà atendre en la llengua pròpia de Catalunya, i la resta rebrà un estímul per formar-se".

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Gabriel68  16 de Febrer de 2022

Català a Catalunya, que extrany, no ?

Aquesta gent que tant li molesta que es parli català a Catalunya i ens agradi poder ser atesos en català a casa nostra, potser estarien més contents visquen a Madriz. Us animo a fer el canvi. Tots viurem més contents, tot i que vosaltres tindreu que buscar una altra cosa que atacar (no, això no és una feina).

Reportatges