L'oposició en bloc ha carregat amb duresa contra el govern per la seva gestió del Mercat del Carrilet. El futur de l'equipament i el seu tancament, l'any que ve, han centrat gran part del debat al ple d'aquest divendres. El regidor responsable, Carles Prats, ha entomat les crítiques del PSC, la CUP i Cs sobre l'assumpte. Aquest ha defensat "l'alternativa" proposada als paradistes per traslladar-se al Mercat Central, tot remarcant a més que "creu" en la zona sud, i anticipant un seguit de projectes a executar a la zona que són recollits al Pla d'acció municipal (PAM) 2019/ 2023. "L'han deixat agonitzar fins que han pogut justificar que l'únic remei és tancar-lo", ha lamentat la cupaire Mònica Pàmies. El govern ha fet valer la seva majoria per evitar que les mocions de socialistes i anticapitalistes (presentades per separat però tractades de manera conjunta) hagin prosperat.
Debat conjunt de les dues mocions
La votació, això sí, s'ha fet per separat. En el cas dels socialistes, l'exposició de motiu l'ha feta el portaveu, Andreu Martín. Aquest s'ha referit al potencial del Mercat del Carrilet, "i més en una zona d'arribada de visitants i turistes", en al·lusió a la proximitat de l'estació d'autobusos. Per tot plegat, ha instat el govern a gestionar una nova concessió de parades i analitzar "accions" per tal que l'espai sigui viable a nivell econòmic. Acte seguit, ha estat Pàmies l'encarregada de prendre la paraula en nom dels anticapitalistes.
En aquest cas, els acords que s'han proposat adoptar passen per l'activació del Consell assessor de mercats, per tal que hi hagi "diàleg" entre els botiguers i l'Ajuntament; que s'allargui el contracte actual dels paradistes (que venç l'any que ve), o que es contempli la "possibilitat" que entitats com cooperatives o negocis locals puguin instal·lar-se al Carrilet.
Des de Cs, Débora García ha avançat el vot favorable pels seus companys de l'oposició, en tractar-se "d'una aportació de solucions" per evitar el tancament del mercat. La portaveu neoliberal ha acusat l'equip del batlle Pellicer de "llençar pilotes fora" per "carregar tota la "responsabilitat" als operadors privats d'autoservei. "Han dit que no vénen, però per què?", s'ha preguntat. En acabat, ha recordat les propostes fetes tant per ERC com per Junts per Reus en campanya. "Uns van dir que hi farien un alberg complementari, tot dient que el mercat és un element cohesionador", ha carregat contra el primer partit.
Prats defensa la gestió feta fins ara
En representació del govern, Prats ha reiterat que els partits que l'integren "creiem en el Carrilet" i que la prova ha quedat reflectida al PAM del mandat. Aquest ha defensat les accions dutes a terme per garantir la continuïtat de l'equipament, tals com l'estudi encarregat a l'Institut de mercats de Barcelona, on s'ha assenyalat que a dia d'avui és "pràcticament imprescindible" que un espai com el del Carrilet compti amb un autoservei com a complement. "Però no n'hem trobat cap, d'operador. Ens hem trobat amb sis, però el seu model comercial s'allunya del dels mercats municipals", ha argumentat. Prats també ha exposat que no es poden prorrogar els contractes perquè "no hi ha cap raó legal que ho justifiqui".
"La decisió ha estat estudiada, i és responsable. No s'ha amagat res a ningú, i hem actuat quan hem tingut les dades adequades. Sense l'entrada d'un nou operador, no hi ha cap altra opció que el tancament", ha conclòs. L'argument, però, no ha satisfet Martín. "És una vergonya. I, a banda, s'ha dit que tots vam donar suport al tancament del mercat, i això no és cert. Haurien de demanar disculpes", ha disparat el líder de l'oposició. Com en el cas de García, ha tirat d'hemeroteca per denunciar "els incompliments" de l'equip Pellicer pel que a la zona sud. De fet, ha descrit el debat d'aquest divendres com "el de la mort del PAM". "La seva gestió és un fracàs", ha reblat el socialista entre els aplaudiments dels paradistes presents al saló.
Una decisió 'dolorosa' però 'responsable'
Tampoc la regidora Pàmies ha contingut la crítica. "Em dol especialment que digui que el tancament del mercat és una decisió política responsable", ha subratllat. La cupaire ha qüestionat la indicació de l'estudi, segons la qual la presència de l'autoservei és clau per mantenir l'activitat al Carrilet, tot apuntant que "hi ha altres models d'èxit". "No ens diguin que no hi ha solucions per al Mercat del Carrilet. Sempre n'hi ha. I a més, després de les promeses que ens van fer a la campanya", ha dit en una línia similar la taronja García.
Acte seguit, Prats ha reiterat que la decisió presa, si bé "dolorosa" és "responsable". "No ens podem permetre el luxe de tenir dos mercats amb moltes parades buides. Hem decidit apostar per un equipament referent, amb plena ocupació". Igualment s'ha referit a la "solució" plantejada als paradistes del Carrilet, ja que "els hem plantejat una alternativa per sumar-se al Mercat Central", ha detallat. Ha tancat la seva intervenció tot avançant l'estratègia del govern per a la zona sud de la capital del Baix Camp, on es vol "recuperar múscul comercial", millorar accessos i entrades, "pacificar" el carrer de l'escultor Rocamora o reformar l'estació de busos. Sobre els paradistes, ha anunciat una sèrie de reunions per tractar "cas a cas" la situació de cadascun.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics