Dimarts, 16 d'Abril de 2024

La connexió entre el barri Gaudí i el centre, al PAM

Abans de les municipals, Ara Reus i Junts per Reus van exposar diferents mètodes per fer un accés entre les dues zones

06 de Febrer de 2020, per Marc Busquets/ Jordi Siré
  • Una imatge de l'avinguda del Comerç, en un dels accessos als terrenys d'Adif

    Google Maps

Ara Reus va irrompre en la passada precampanya de les eleccions municipals amb l'anunci d'un projecte per unir el barri Gaudí amb el centre de la ciutat tot creuant els terrenys que Adif té rere l'estació de tren de la ciutat. El llavors alcaldable Daniel Rubio va conduir un acte obert als veïns, al centre cívic Mestral, en què plantejar dues possibilitats per fer un accés: o bé un pas soterrat o bé una passarel·la, sistema al qual també es va referir posteriorment la candidatura de Junts per Reus, amb el batlle Carles Pellicer al capdavant. El Pla d'acció municipal (PAM) 2019/ 2023, que compta amb la implicació de totes dues forces polítiques, inclou l'objectiu de "promoure" la connexió (al punt 2, relatiu a l'espai urbà). 

Un cost entre 1 i 1,5 milions, segons Ara Reus

A Ara Reus, un cop es va plantejar el projecte, es va estimar el seu cost entre 1 i 1,5 milions d'euros. D'entrada, tal i com va proposar el partit municipalista, l'assumiria el consistori, per anar-lo "carregant percentualment" als promotors que edifiquessin habitatges i altres equipaments a l'espai d'Adif. Rubio va subratllar de l'accés que "fa temps que se'n parla però ningú fins ara l'ha volgut tirar endavant" i va manifestar que l'Ajuntament havia de negociar amb la titularitat dels terrenys per dibuixar què s'hi vol fer i, en paral·lel, fer "atractiu" l'indret per tal que tercers hi invertissin per construir. D'entrada, va detallar, es tractava de validar una requalificació urbanística perquè la situació actual feia que "Adif no pugui vendre, ni que els promotors explotin uns terrenys que permetrien la connexió".

Per part seva, prop d'un mes més tard, Junts per Reus va precisar què havia previst pel que fa al projecte tot unint-lo a la voluntat estratègica de "reformular urbanísticament" la zona nord. D'aquesta manera, Pellicer es va comprometre a analitzar on podria ubicar-se un aparcament subterrani en l'entorn de l'estació de trens, a desenvolupar la millora de la mobilitat dels vianants al passeig de Mata i a desencallar amb Adif el futur dels terrenys a tocar de la Boca de la Mina. En aquesta línia, va apuntar cap a la construcció d'una passarel·la "lleugera" que comuniqui el centre amb el barri Gaudí.

Sobre un hipotètic pas soterrat, va argumentar que aquesta seria una opció "més complicada". Cal subratllar que va ser la setmana passada quan fonts municipals van donar a conèixer que ja s'ha tret a licitació la redacció de l'avantprojecte per "repensar" el passeig de Mata. Aquest ha de contemplar, tal i com es va avançar des de l'Ajuntament, propostes de millora de la connectivitat entre el passeig de la Boca de la Mina, el passeig Mata i la plaça de l’estació, "per superar l’efecte de barrera que causa l’infraestructura ferroviària". 

L'opinió de la representant veïnal

"Fum". Així de directa es mostra la presidenta de l'Associació de veïns del barri Gaudí, Maria del Mar Escoda, en relació al projecte articulat des d'Ara Reus i Junts per Reus per connectar la zona centre amb aquest espai urbà de la ciutat. "He tingut converses amb gent de l'Ajuntament i m'han dit que fins que no s'acabi la remodelació de la Boca de la Mina el projecte estarà aturat. No crec que es pugui fer res abans del final d'aquest mandat", ha afegit.

Per tot plegat, Escoda afirma que "no m'agrada cap de les dues solucions. Jo la visualitzo com si fos un parc de Sant Jordi", amb presència d'elements naturals "més que no pas de totxo· i que disposi "d'una bona zona per aparcar i una zona de connexió amb el passeig de Sunyer".

 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

bavi  11 de Febrer de 2020

I un gran aparcament pels usuaris del tren.

Aquest text ja el vaig escriure l'any passat (2019), abans de les eleccions municipals:
Aquesta proposta ja la va fer fa unes setmanes Carles Pellicer. Aquí només es parla de la passarel•la/soterrani entre l'estació i el Passeig de la Boca de la Mina, però Carles Pellicer també deia "es tractaria d'ubicar allà temporalment un aparcament de superfície per compensar els usuraris de Renfe....". Aquesta idea jo ja l'havia apuntat en algun escrit anterior, encara que jo plantejava fer un pas soterrani o modificar (allargant-lo) el pas soterrani que actualment hi ha sota les vies. És que és una vergonya que aquest gran espai no es pogues destinar a aparcament i així facilitar la mobilitat dels usuaris del tren. Anteriorment ja hi va haver una part que va ser aparcament (apart de l'espai que es va destinar a la fira) i segurament el paviment encara esta pintat amb les marques d'aparcament i a més hi havia unes torres de llum. Si es vol millorar el transport públic, afavorir la sostenibilitat, etc aquesta seria una GRAN actuació. I una proposta encara més agosarada, amb el permis d’ADIF, seria ubicar-hi també l’estació d’autobusos.