Ara Reus va irrompre en la passada precampanya de les eleccions municipals amb l'anunci d'un projecte per unir el barri Gaudí amb el centre de la ciutat tot creuant els terrenys que Adif té rere l'estació de tren de la ciutat. El llavors alcaldable Daniel Rubio va conduir un acte obert als veïns, al centre cívic Mestral, en què plantejar dues possibilitats per fer un accés: o bé un pas soterrat o bé una passarel·la, sistema al qual també es va referir posteriorment la candidatura de Junts per Reus, amb el batlle Carles Pellicer al capdavant. El Pla d'acció municipal (PAM) 2019/ 2023, que compta amb la implicació de totes dues forces polítiques, inclou l'objectiu de "promoure" la connexió (al punt 2, relatiu a l'espai urbà).
Un cost entre 1 i 1,5 milions, segons Ara Reus
A Ara Reus, un cop es va plantejar el projecte, es va estimar el seu cost entre 1 i 1,5 milions d'euros. D'entrada, tal i com va proposar el partit municipalista, l'assumiria el consistori, per anar-lo "carregant percentualment" als promotors que edifiquessin habitatges i altres equipaments a l'espai d'Adif. Rubio va subratllar de l'accés que "fa temps que se'n parla però ningú fins ara l'ha volgut tirar endavant" i va manifestar que l'Ajuntament havia de negociar amb la titularitat dels terrenys per dibuixar què s'hi vol fer i, en paral·lel, fer "atractiu" l'indret per tal que tercers hi invertissin per construir. D'entrada, va detallar, es tractava de validar una requalificació urbanística perquè la situació actual feia que "Adif no pugui vendre, ni que els promotors explotin uns terrenys que permetrien la connexió".
Per part seva, prop d'un mes més tard, Junts per Reus va precisar què havia previst pel que fa al projecte tot unint-lo a la voluntat estratègica de "reformular urbanísticament" la zona nord. D'aquesta manera, Pellicer es va comprometre a analitzar on podria ubicar-se un aparcament subterrani en l'entorn de l'estació de trens, a desenvolupar la millora de la mobilitat dels vianants al passeig de Mata i a desencallar amb Adif el futur dels terrenys a tocar de la Boca de la Mina. En aquesta línia, va apuntar cap a la construcció d'una passarel·la "lleugera" que comuniqui el centre amb el barri Gaudí.
Sobre un hipotètic pas soterrat, va argumentar que aquesta seria una opció "més complicada". Cal subratllar que va ser la setmana passada quan fonts municipals van donar a conèixer que ja s'ha tret a licitació la redacció de l'avantprojecte per "repensar" el passeig de Mata. Aquest ha de contemplar, tal i com es va avançar des de l'Ajuntament, propostes de millora de la connectivitat entre el passeig de la Boca de la Mina, el passeig Mata i la plaça de l’estació, "per superar l’efecte de barrera que causa l’infraestructura ferroviària".
L'opinió de la representant veïnal
"Fum". Així de directa es mostra la presidenta de l'Associació de veïns del barri Gaudí, Maria del Mar Escoda, en relació al projecte articulat des d'Ara Reus i Junts per Reus per connectar la zona centre amb aquest espai urbà de la ciutat. "He tingut converses amb gent de l'Ajuntament i m'han dit que fins que no s'acabi la remodelació de la Boca de la Mina el projecte estarà aturat. No crec que es pugui fer res abans del final d'aquest mandat", ha afegit.
Per tot plegat, Escoda afirma que "no m'agrada cap de les dues solucions. Jo la visualitzo com si fos un parc de Sant Jordi", amb presència d'elements naturals "més que no pas de totxo· i que disposi "d'una bona zona per aparcar i una zona de connexió amb el passeig de Sunyer".
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics