Dissabte, 20 d'Abril de 2024

La Fira Centre Comercial, de la por inicial a la realitat

Entitats i comerciants opinen que l'impacte de La Fira ha estat menor de l'esperat sobre els establiments tradicionals de Reus

07 de Novembre de 2016, per Isabel Martínez
  • Les entitats comercials valoren el primer any de funcionament de La Fira Centre Comercial

    Enrique Canovaca

Descartats els auguris més catastrofistes per l'obertura de La Fira Centre comercial a Reus, la valoració que fan les entitats comercials i el comerç a peu de carrer de la convivència entre els dos models és bastant menys negativa del que es pronosticava fa només 365 dies. Entre els que consideren que La Fira ha fet més mal al model tradicional de comerç reusenc està la Unió de Botiguers de Reus. En aquest sentit, el president de la històrica associació comercial, Àlfred Pitarch, ha comentat a Reusdigital.cat que "ara mateix tenim un excés d'oferta" i afegeix que "aquest any ha estat en l'àmbit de convivència complicat per a tots tant pels establiments tradicionals com pel nou centre".

Per Pitarch, molts establiments "han hagut de tancar, reinventar-se o traspassar" en aquest període de temps a causa de l'augment d'oferta i la incidència de "la crisi conjuntural" tot i que destaca que "el comerç es manté viu però no amb l'alegria i amb la salut econòmica que voldríem". No obstant això, Pitarch reconeix que La Fira "és un company de viatge" i que el sector en general ha "d'intentar ajudar-se en el que puguem".

Paradoxalment, Gemma Molner, presidenta del Tomb de Reus, té una opinió bastant més optimista de la incidència del nou centre comercial. "Hi ha una part positiva que ens ha permès conquerir clients que aposten per consumir als centres comercials" i que ara –explica- "han tornat a Reus". Per Molner, aquesta situació no només ha beneficiat al comerç sinó a sectors com l'oci i la restauració que es troben també al centre de la ciutat.

En l'altre cantó, Molner no oblida que el primer impacte va ser negatiu en alguns carrers en els quals "les cadenes van marxar" i això va afectar també a altres petits comerços que es trobaven al voltant. Tot i així, un any després d'aquella marxa en part traumàtica, afirma que "el 90% dels carrers del centre tornen a tenir presència comercial i hi ha pocs locals amb el cartell 'És lloga'". Respecte del suport institucional que el comerç ha rebut en aquest període, Molner fa una valoració en positiu: "Tenim bona relació" amb l'administració. La botiguera admet que per part del sector "les campanyes sempre són benvingudes" perquè "moltes famílies depenen a Reus del comerç", malgrat que, com és obvi, "el botiguer sempre voldria més recursos".

Percepció del botiguer de carrer

Més enllà de les opinions dels representants de les entitats comercials, quina és la percepció dels botiguers a peu pla? De forma unànime, els botiguers particulars entrevistats per Reusdigital.cat han coincidit en el fet que –contra pronòstic- el flamant centre comercial ha tingut un impacte menor de l'esperat. Un exemple és l'opinió de l'Ainhoa Gómez, responsable de la botiga de roba Catarinetes del carrer Jesús, que afirma que "el fet important és que hi hagi diferents comerços i que la gent triï". Per aquesta botiguera, "el centre de la ciutat continua atraient igualment gent pel seu encant" i "la gent que vol anar a la franquícia" ho fa de forma idèntica que quan estava situada al mateix tomb de ravals. "El millor producte, el bon servei i la qualitat no tenen competidors", a parer de Gómez.

"Pensava que seria pitjor", afirma alleujada Montse Vicens, propietària de la sabateria Peuades del raval Santa Anna. En aquest període de temps, Vicens explica que el seu comerç relativament jove a la ciutat "sempre ha anat creixent" fins al punt que ha pogut obrir una altra botiga al carrer Galera. "La veritat és que al mes de novembre passat es va notar però a partir de la campanya de Nadal" la situació ha anat a millor, diu. Vicens conclou de manera contundent la seva explicació en afirmar que "és que aquí venem, això no és súper" per descriure el tipus d'atenció que es dispensa al client des d'un establiment de proximitat.

Igualment sorprès per l'incompliment de les expectatives negatives sobre el comerç al detall que ha tingut La Fira, Josep Iglesias, de la sabateria del mateix nom al carrer de les Galanes, opina que "pensava que faria més mal del que ha fet", aspecte que valora molt positivament. Per Iglesias, "el suport que es va donar durant la campanya de Nadal no s'ha donat durant la resta de l'any", malgrat que assegura que el sector ha aguantat millor de l'esperat.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Obol  08 de Novembre de 2016

De quina....

....Fira parleu. Ja està bé de tant marejar la perdiu ? No podrieu canviar el nom del centre comercial del carrer de St Jordi ? Perquè no li poseu com a nom COR ( Comerç i Oci de Reus)
De fira ja n´hi ha una a Bellissents.