La Guàrdia Urbana de Reus posarà en marxa la setmana que ve un cicle de xerrades pedagògiques als instituts de secundària de Reus per informar els joves de com s’ha de circular per la ciutat en patinet elèctric de manera segura. La normativa assimila els patinets elèctrics a les bicicletes, s'ha fet constar des del consistori. D'aquesta manera, ni bicicletes ni patinets elèctrics poden circular per les voreres, i sempre han de fer-ho per calçades, carrils bici senyalitzats i per vies de velocitat 30.
El cos de seguretat municipal ha programat el cicle de xerrades davant la detecció d’un "elevat desconeixement" de les normes d’ús per part dels usuaris; que coincideix amb una "important proliferació" d’aquesta tipologia de vehicles a la ciutat. La combinació dels dos factors, s'ha subratllat, "està generant situacions de risc i d’inseguretat viària" entre vianants i patinadors, a les quals la Guàrdia Urbana "vol intervenir-hi des de la vessant pedagògica". L'activitat es farà entre alumnes de quart d'ESO dels instituts de la capital del Baix Camp.
Normativa aplicable
Fonts municipals han indicat que, a falta d’una normativa estatal "clara i específica" que reguli la circulació dels patinets elèctrics en entorns urbans, els ajuntaments "es veuen obligats" a fixar els criteris per garantir la convivència i la seguretat de vianants i patinadors. L’Ajuntament de Reus fixa els criteris de regulació de l’ús dels patinets elèctrics en l’Ordenança de civisme. L’article 34R equipara els patinets elèctrics amb les bicicletes; i prohibeix "circular en bicicleta, patins, monopatins o similars per les voreres o per altres espais destinats a l’ús dels vianants, tret d’aquells espais en què hi hagi un carril expressament destinat a aquesta finalitat".
Igualment, la DGT en la instrucció 16/V-124 de 2016 va marcar les pautes per a la regulació dels vehicles de mobilitat personal, els quals homologa a les bicicletes en classificar-los com a vehicles, però no vehicles a motor. La instrucció només dóna indicacions bàsiques, i deixa als ajuntaments la regulació sobre si han de circular per la calçada o la vorera. Finalment, el Reglament general de vehicles defineix la tipologia de vehicles, i diferencia els vehicles de mobilitat personal (patinets elèctrics i 'segways') dels patinets considerats joguines (patinets sense motor, hoverboards elèctrics, motos elèctriques infantils, o 'waveboards').
D’aquí se’n deriva que "els patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal, igual que les bicicletes, no poden circular per voreres i zones de vianants", s'ha detallat. En conseqüència, només poden circular per les vies expressament autoritzades, que són calçades, carrils bici i vies de velocitat 30.
En aquest sentit s'ha exposat que els patinets considerats joguines "mai" poden circular per les calçades, si bé es permet que ho facin per voreres i zones de vianants, sempre que ho facin "a velocitat de persona i sense generar cap risc".
Tres actes aixecades aquest 2019
A banda, des de l'Ajuntament s'ha precisat que la Guàrdia Urbana ha aixecat tres actes aquest 2019 a usuaris del patinet elèctric per incompliment de l’Ordenança de civisme.
En els tres casos han estat incompliments flagrants de la normativa municipal que han generat "inseguretat i un risc evident", tant per als vianants com per als propis patinadors.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics