L’Ajuntament de Reus destinarà més d’1 milió d’euros a potenciar la mobilitat sostenible arreu de la ciutat a través del Pla Específic de la Bicicleta. El govern planifica a tres anys vista un desplegament de fins a 30 quilòmetres més de la xarxa de carril bici. Les primeres accions, que es començaran a veure després de l’estiu, passen per l’acabament de la connexió nord-sud a través de dos eixos i el replantejament dels carrils per a que tinguin continuïtat.
En una roda de premsa celebrada aquest dimecres 17 de febrer al matí, la vicealcaldessa i presidenta de la comissió de mobilitat, Noemí Llauradó, i la regidora d’Urbanisme i Mobilitat, Marina Berasategui, han anunciat “la inversió més important feta fins ara a la ciutat” per transformar el model de mobilitat.
L’objectiu, doncs, és “canviar la manera com ens desplacem per la ciutat”, ha expressat Llauradó, qui també ha remarcat la importància que les administracions inverteixin en infraestructura per “garantir la seguretat dels usuaris i la continuïtat dels canvis”.
Finançament
El govern destinarà, concretament, 1.174.000 euros a diferents actuacions per tal de potenciar l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport. Aquesta xifra surt dels pressupostos municipals (442.000 euros), d’una subvenció del PAM de la Diputació de Tarragona (522.000 euros) i de projectes compartits amb la Generalitat (210.000 euros), tal com ha explicat Llauradó.
Planificació
El govern ha establert una planificació que comprèn tot aquest mandat.
De cara a aquest any 2021, les actuacions planificades han de completar i resoldre la connexió nord-sud de la ciutat, amb voluntat intermodal. S'enllaçarà l'estació de trens del passeig Mata amb l'estació de busos, el campus de la URV, l'Hospital i la futura estació de trens de Bellissens. La connexió es farà amb dos eixos: un a través dels passejos i l'avinguda de la Salle; i l'altre a través del carrer Ample, el tomb de ravals, l'avinguda del Carrilet i el carrer de Rocamora. Es preveu tant la construcció de trams nous com actuacions menors per millorar la seguretat i garantir la continuïtat de trams ja existents.
D'altra banda, l'Ajuntament impulsa conjuntament amb la Generalitat la construcció del carril bici entre la rotonda de la variant est i la carretera de Cambrils fins a la urbanització Blancafort. S'ha redactat el projecte i s'està a punt de signar el conveni per iniciar les obres, que es finançaran al 50%. El pressupost global del projecte és d'aproximadament 1 milió d'euros, dels quals uns 210.000 van destinats estrictament a carril bici.
Al llarg del 2022, l'objectiu és ampliar la xarxa amb infraestructura de nova creació. Es planteja un creixement radial, per connectar els barris del centre amb els de la perifèria, amb la V Verda i amb l'entorn rural de la ciutat. L'Ajuntament estudia actualment estendre la xarxa per les avingudes de Falset, de Riudoms, de Sant Bernat Calbó, pel carrer Astorga i les avingudes de Salou, Bellissens, Tarragona i de Montblanc.
I, finalment, pel 2023 la idea és relligar la xarxa amb un segon circuit concèntric, a través de les rondes i les avingudes de l'Onze de setembre, del Comerç i dels Països Catalans. Igualment, es planteja una segona actuació, amb un recorregut per l'entorn verd que transcorre de nord a sud, paral·lel a la variant est.
Treball dinàmic i consensuat
Berasategui i Llauradó han remarcat que es tracta d'un treball "progresiu, viu i dinàmic", que està subjecte "a possibles canvis, fruit del debat, la participació o l'evolució dels estudis que s'han d'elaborar". Així mateix, asseguren que el desplegament del pla de la bicicleta s'està realitzant "amb consens", perquè es compta amb la participació dels altres grups municipals de la Comissió Municipal de Mobilitat Sostenible, i també amb l'acompanyament de l'entitat BiciCamp.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics