16 associacions de Mares i Pares d’escoles i instituts de Reus han exposat els seus "dubtes" sobre la proposta de la regidoria d'Educació per implementar l'adscripció única a secundària de cara al curs 2021/ 2022. En un manifest conjunt han assenyalat que la "situació específica" a la capital del Baix Camp fa que la mesura que es vol adoptar podria ser "inductiva de patrons de comportament i nous escenaris d'agrupament" que no permetrien l'equilibri de distribució adequat. Per tot plegat, els signants demanen una mesa de diàleg "entre tots els actors socials" que sigui impulsada des del consistori.
Context
En el manifest s'ha recordat que va ser el passat 6 de febrer quan la regidoria d’Educació va convocar totes les AMPA d’escoles públiques i concertades, així com dels instituts de secundària de Reus, per presentar algunes de les mesures previstes en matèria de política educativa municipal. Les mesures presentades pel consistori, segons el document, prenien com a "objectiu principal el fet de combatre la segregació escolar a la ciutat", i l’adscripció única als instituts de secundària va ser anunciada "com una de les eines a desplegar el curs escolar 2021/ 2022".
Posteriorment, el 17 de març, i sempre segons el manifest, la mateixa regidoria d’Educació va convocar a una reunió a totes les direccions de cada centre, els presidents de les Associacions de Pares, Mares i Famílies i una persona representant de les famílies de cada escola. La reunió, estructurada en dues parts, havia de servir per presentar el model d'adscripció que es planteja implantar per al procés de preinscripció del curs que ve; la segona part, al seu temps, era part d’un treball "per recollir valoracions, detecció de necessitats i aportacions de la comunitat escolar amb relació a l’adscripció projectada". La trobada, però, es va anul·lar a causa de la situació actual generada per la propagació de la Covid-19.
Accions 'més efectives'
Si bé des del col·lectiu s'ha agraït "la voluntat d’organitzar una reunió", les associacions han manifestat els dubtes sobre la implementació de l’adscripció única per tal de garantir l’equitat als centres educatius, "si es té en consideració la situació específica de la nostra ciutat", reflectida a l’informe 'L’escolaritat a Reus: avaluació de la política educativa municipal per a l’equitat', de 2018. Aquesta mesura, segons el parer dels signants del manifest, "pot tenir un impacte important per ser inductiva de patrons de comportament i nous escenaris d'agrupament, sense poder garantir l'equilibri de distribució que es pretén assolir".
El manifest unitari posa en l'accent en la "necessitat" de considerar altres accions "més efectives". La decisió de l’aplicació de l’adscripció única ha de ser "fonamentada i justificada, així com ha de comptar amb una anàlisi curosa pel que fa al seu impacte i la seva idoneïtat en l’àmbit municipal", s'ha subratllat. En aquesta línia, els signants han argumentat que "l’adscripció única a instituts llunyans incrementarà les barreres de mobilitat i d’accés a aquests centres en igualtat d’oportunitats i que, en cas de ser aplicada, suposaria la necessitat d’implementar mesures addicionals, com ara millores i ajuts al transport públic i als menjadors escolars". Igualment han fet constar que "calen altres mesures per canviar les tendències en l’opció de tria de les famílies i fer que totes les escoles siguin equitativament atractives per la seva elecció".
Una disposició geogràfica 'complexa'
La "complexitat de la disposició geogràfica dels centres educatius a Reus fa difícil aconseguir una distribució equilibrada i coherent als instituts seguint els criteris d'equitat pretesos", s'ha subratllar, raó per la qual segons els signants "és necessària la creació d’una mesa de diàleg entre tots els actors socials, que hauria de ser promoguda per l’Ajuntament de Reus a efectes d’acomplir l’apartat 4 del Pacte contra la Segregació escolar a Catalunya" de 2018. Aquesta mesa, han indicat els signants, "no ha de ser merament de caràcter informatiu i amb les decisions preses, sinó que ha de generar consensos que permetin la implementació de polítiques efectives per a l’equitat i la diversitat en l’escolarització dels alumnes del municipi".
Si la decisió sobre el model d’adscripció a la ciutat de Reus "ja està presa", s'ha considerat, "les AMPA no hem estat incloses en aquest debat i per tant no hem pogut participar en el disseny del model". El manifest s'acaba tot demanant que "segueixi essent d’aplicació l’actual model d’adscripció escolar primària-secundària fins que aquesta mesa de diàleg sigui possible per part de totes les parts involucrades".
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics