El Gaudí Centre és, des del 2007, un equipament estratègic en la política turística de la ciutat. El patrimoni modernista local i la relació de l’universal Antoni Gaudí amb la ciutat permet a Reus, a diferència d’altres poblacions, fer una aposta pel turisme cultural, que, sumada a les dimensions de la ciutat, estalvia debats sobre la pressió turística en la vida ciutadana que en zones de Barcelona, per exemple, fa anys que passa del límit que seria raonable.
Recordo com l'any 2007 s’insistia a difondre la idea que amb el Gaudí Centre no es volia construir un museu, que es plantejava com un centre d’interpretació de l’obra de Gaudí, un concepte que amb els anys hem anat convertint en quotidià, però que aleshores encara no ho era. I, de fet, el nombre de visitants aconseguit durant tots aquests anys, sense ser espectacular (frega el milió de persones en tots aquests disset anys, uns 50.000 visitants anuals), sí que permet afirmar que l’aposta que es va fer aleshores en la seva creació i la seva posterior explotació (els regidors Eduard Ortiz i Teresa Pallarès, aleshores al PSC, hi van tenir molt a veure) va ser encertada. I, a més, dissimulava una mica la lletjor de l'exterior de l’edifici que l’acull, que trenca l’harmonia arquitectònica de la plaça del Mercadal.
El cas és que el contingut de l’equipament demanava a crits una revisió. No convida a tornar a visitar-lo quan ja s’ha vist. És el que passa en instal·lacions en les quals la tecnologia juga un paper important. Avui, per exemple, les projeccions immersives estan a l’ordre del dia, i una visita al Gaudí Centre no donava la sensació d’haver viscut una experiència de les que estan “a l’última”. Això vol dir que cal una inversió, i l’Ajuntament ha anunciat aquestes últimes hores que hi va, que enceta el procés de disseny del nou contingut que ha de tenir l’equipament, d'acord amb unes condicions que ja s'han fet públiques. Poca broma: Estem parlant d’una inversió de 3,6 MEUR, que són molts diners, i que només es justifiquen pel caràcter estratègic de l’equipament del Mercadal, i perquè en part es recuperen per la venda d’entrades. La data tampoc és casualitat, perquè es vol arribar amb bona part de la feina feta el 2026, quan se celebra l’Any Gaudí, i alguna cosa haurà d’oferir la ciutat per a la commemoració.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics