Reusdigital.cat continua amb la sèrie de reportatges d'anàlisi per confrontar els programes de les onze candidatures que es presenten a la ciutat a les eleccions municipals del 24 de maig. L'àmbit del comerç viu, en els darrers mesos, amb el temor per l’arribada del centre comercial de Metrovacesa. L’alegria financera per desencallar un projecte que mermava les arques municipals es viu, al petit i tradicional comerç, amb recel d’un ‘gegant’ que pot condicionar aquest sector tan inculcat en l’ADN reusenc. Febleses i oportunitats de Metrovacesa, el salvament del comerç històric i la potenciació de la marca Reus, centren les propostes electorals dels partits pel 24-M.
CiU: Relligar Metrovacesa amb el centre
Convergència i Unió alerta que cal actuar davant “un possible impacte de Metrovacesa” en el conjunt del sector comercial a la ciutat. Per això, l’aposta de Carles Pellicer és relligar l’àrea de Metrovacesa amb el centre fent de la plaça Llibertat un “espai més amable” i una Riera Miró remodelada. La idea és afavorir el trànsit de persones entre el futur centre comercial del Parc de Sant Jordi, passant per plaça Llibertat i connectant amb l’extrem superior del carrer Llovera.
Potenciar l’associacionisme, el comerç tradicional de proximitat “que és el que ens defineix com a ciutat” i remodelar l’espai del Mercat del Carrilet conjuntament amb la zona de l’Estació d’Autobusos, són diverses de les prioritats de CiU en clau comercial. Alhora, també es vol integrar internet i les noves tecnologies al comerç de la ciutat; combinat amb una política de protecció de comerços històrics.
PSC: taula per a la Reactivació Econòmica
Pels socialistes, la dinamització econòmica del comerç passa per la constitució d’una Taula de Treball de Reactivació Econòmica formada per diversos agents implicats, com empresaris, emprenedors i comerciants. La candidatura liderada per Francesc Vallès també prioritza la connexió del centre de Metrovacesa amb la voluntat de completar una “anella comercial” que passi pels carrers Monterols, Llovera, plaça Llibertat fins al parc de Sant Jordi, Riera Miró, carrer del Roser i centre comercial del Pallol.
Per afiançar el comerç tradicional, el PSC preveu “iniciatives de suport” pels establiments que singularitzen el comerç i els serveis de qualitat, així com la promoció d’actes lúdics de petit format en cap de setmana per captar més gent i potencials compradors a la ciutat. Per últim, entre les mesures comercials més destacades, Vallès opta per potenciar el comerç als barris a través de bonificacions fiscals, més promoció, neteja i seguretat.
PP: comerç de proximitat
Identificant el comerç com un “sector estratègic i fonamental per a la nostra ciutat”, el Partit Popular vol revitalitzar-lo a través de diverses mesures. Entre elles, els populars aposten per “rejovenir” el centre històric i facilitar la implantació de noves activitats comercials pel centre. Per fer quallar la idea, crearan una oficina específica per assessorar els emprenedors en qüestions relatives a les llicències i ajudes de tipus fiscal en relació a la implantació de nous comerços i activitats d’hostaleria.
Un altre dels eixos de la llista que lidera Domènech passa per la promoció i potenciació dels mercats municipals evitant la “competència deslleial”, reduïnt fins a un 50% el cost de la parada per tal de garantir-ne la plena ocupació. A més de l’agilització dels permisos i llicències d’activitat, el PP donarà suport a les iniciatives endegades per les associacions de comerciants i crearà una unitat especialitzada contra la delinqüència als comerços.
Ara Reus: integració amb Metrovacesa
El gran debat comercial, la integració dels establiments de tota la vida amb l’arribada de Metrovacesa, és també la qüestió central en aquesta matèria d’Ara Reus. El partit recorda que el comerç genera a la ciutat un valor afegit brut de “més de 338 milions d’euros i més de 3.500 llocs de treball directes”. Per assegurar que aquest capital no es veu devaluat amb l’entrada en funcionament del nou centre comercial del Parc Sant Jordi, el partit que encapçala Jordi Cervera aposta per fer accions promocionals que vinculin la singularitat del comerç i dels serveis de la ciutat amb la qualitat.
Ajudar en conceptes d’innovació al comerç de tota la vida, afavorir les associacions comercials en la seva tasca de promoure el sector i la connexió del nucli central amb Metrovacesa, són algunes de les receptes d’Ara Reus. Per garantir que es toquen totes les tecles, el partit municipalista proposa una comissió mixta de treball formada pels agents comercials i la regidoria de torn, per tal de fer tasques de promoció conjunta. Destaquen també les accions per implantar un nou gran mercat de marxants els diumenges al Tecnoparc o una targeta de ciutat, amb descomptes als comerços de Reus.
CUP: protegir el comerç de tota la vida
Per la Candidatura d’Unitat Popular, el pla de comerç passa per protegir els estabilments històrics, tant pel seu valor històric com per l’activitat que hi duen a terme “davant l’homogeneïtzació que representa el model hegemònica actual de comerç, que elimina qualsevol caracterització pròpia del comerç reusenc”. Un model de comerç en el qual, la CUP propugna l’autoorganització dels treballadors i l’autogestió, i pel qual demana el creixement del d’una vessant més “social i solidària”.
En la mateixa línia, la llista que lidera David Vidal, aposta per fomentar les xarxes de distribució de caràcter local i de proximitat per evitar intermediaris i garantir uns preus dignes per als producotrs i un producte de qualitat als consumidors.
Ciutadans: comerç i seguretat
Ciutadans fixa com una de les prioritats en aquesta apartat l’aplicació de polítiques que tinguin en compte, de manera conjunta, el comerç i la seguretat ciutadana, així com el turisme, la neteja viària i la promoció de ciutat, alhora que reivindica la capitalitat comercial de Reus. Sobre l’entesa entre el futur centre comercial del Parc Sant Jordi amb el comerç ja establert, C’s vol promoure les botigues de tota la vida i buscar complicitats entre els dos tipus de negocis.
La llista encapçalada per Juan Carlos Sánchez reclama potenciar la Taula de Comerç i proposa la creació d’una Taula de Promoció de Ciutat que serveixi per vehicular les accions en promoció, per tal de vincular la tasca de la socieat civil amb la de l’Ajuntament. Per últim, el projecte comercial de Ciutadans passa per la creació d’una Escola de Comerç vinculada a la URV.
Reus Esquerra Nacional: noves iniciatives d’emprenedoria
Els republicans, a més de promoure la cooperació entre els àmbits públic i privat, volem difondre l’esperit emprenedor a través de la cooperació amb el Trampolí Tecnològic de la URV. També en aquesta línia, Reus Esquerra Nacional vol vehicular les noves iniciatives d’emprenedoria a través de l’agència ACCIÓ i planificar un programa de ‘landing’ d’empreses amb actors institucions i agènts del territori.
Movem Reus: més associacionisme
Des de Movem Reus Assemblea Oberta, les polítiques de comerç passen per afavorir l’associacionisme per tal de protegir aquest sector, promocionant els valors de la proximitat per fer una ciutat “més sostenible, amable i segura”.
DenouReus: dinamització del centre
Aquesta nova formació proposa una estructura coordinada de gestió per dinamitzar el comerç del centre urbà des d’una “visió integradora”. La idea de denouReus és ampliar els eixos comercials fin als passejos Prim, Sunyer i Mata “incorporant diverses modalitats d’oferta”. Paral·lelament, per tal de donar una segona vida a aquells establiments que hagin hagut de tancar, el partit que lidera Lluís Gibert reclama la creació d’una borsa de locals buits per tal de posar-los a disposició de la ciutadania.
DenouReus vol dissenyar una campanya de comunicació a llarg termini centrada en un Reus com a “ciutat de compres, en col·laboració amb els comerciants i la Cambra de Comerç”. En darrer lloc, la formació de Gibert proposa consolidar Reus com a referència comercial i de serveis de la Costa Daurada, a traés d’aliances entre municipis i posicionat el Gaudí Centre i la Ruta Modernista com a principals pols d’atracció.
Llista Unitària: rebaixa impositiva per mantenir els comerços
Davant un sector “en constant evolució” com el comerç, tal i com descriu Llista Unitària, la formació reclama diverses mesures per fer-lo més sostenible i potenciar la marca de ciutat. A tal d’exemple, proposa harmonitzar els llums de Nadal i que aquests arribin als barris “a través del treball col·laboratiu amb comerços”. Llista Unitària promet facilitats per a l’establiment de nous comerços i assegura que treballarà per mantenir els existents amb mesures que facin més àgils l’obtenció i renovació de llicències i permisos.
En aquest objectiu, també aposta per reduir l’Impost de Construccions i obres en un 50%, abaixar l’IBI segons l’ús de l’immoble o fomentar el comerç de proximitat amb campanayes coordinades entre tots els agents del sector. Sobre l’encaix de Metrovacesa, la candidatura d’Àlfred Pitarch demana diàleg amb els comerços existents i la millora de la política de pàrquing perquè el futur centre comercial no acapari tota l’atenció dels visitants. Incentivar el consum de productes propis i promoure reunions periòdiques del regidor de Promoció Econòmica amb tots els agents del comerç, són dues més de les mesures per aquest eix de Llista Unitària.
Plataforma per Catalunya: més bonificacions davant l’arribada de Metrovacesa
La candidatura que encapçala Albert Tafalla sosté que cal garantir que els comerços que ja estan funcionant no tanquin. Per fer-ho, Plataforma per Catalunya, proposa bonificacions als comerços que segueixen en actiu per tal de pal·liar l’efecte de l’obertura del centre comercial de La Fira. A més de bonificacions per als diferents tributs que han de pagar els comerços (IBI, taxa escombraries, IAE…), PxC aposta per la finestreta única i facilitar així l’arribada de nou comerç a la ciutat.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics