Dilluns, 24 de Juny de 2024

Som-hi? Doncs: som-hi!!

26 de Maig de 2008, per Tomàs Barberà

Fa unes poques setmanes vam poder llegir a la premsa que la Generalitat havia encarregat l’estudi inicial pel projecte d’un tren lleuger al Camp que, tot aprofitant els trams de l’actual corredor ferroviari del Mediterrani que en el temps haurien de quedar en desús, ha de servir per crear un sistema modern de transport interurbà que faciliti la mobilitat entre les principals poblacions – Reus, Tarragona, Salou i Cambrils – i també amb les principals infraestructures com l’aeroport, el port, l’estació de l’AVE o els campus universitaris.

No és la primera vegada que es llança una proposta d’aquestes característiques. De fet el Tramcamp, com se’l coneix, porta ja vuit o nou anys donant tombs per les taules de les diferents administracions locals del territori, a Reus sobretot, com una assignatura pendent. Un projecte d’aquesta dimensió requereix estudis, implicació de diverses administracions, constància, paciència, molt de temps, i malament si es vol fer de la nit al dia.

Anteriorment, fa més de trenta anys i en el desballestament del carrilet de Reus a Salou , ja es va proposar un tren vertebrat de l’enginyer Alejandro Goicoechea tot aprofitant els terrenys que quedaven alliberats per la mort del carrilet. El tren vertebrat mai no va reeixir en cap dels projectes que es van iniciar – Les Palmes de Gran Canària, Terrassa, Girona, Reus, Montserrat, Andorra – i malgrat haver estat clarament superat per tecnologies de nova generació podem comprovar que avui en dia encara desperta un inusual interès molt present a internet.

Ja en aquell moment, i hem de suposar que també ara, el principal inconvenient que presenta un tren com el Tramcamp és que actua com una nova barrera arquitectònica, un mur molestós pel correcte desenvolupament d’un terme municipal o d’un territori. Una barrera més si considerem que estem en una zona costanera àmpliament ocupada per carreteres, autovies, autopistes, tren convencional, tren d’alta velocitat i canonades d’aigua. Vegeu si no els esforços de Tarragona per soterrar la via del tren o com la ciutat de Girona està aconseguint que es puguin enterrar les vies al seu pas per la ciutat.

És necessari, doncs, trobar un sistema eficaç i que molesti el menys possible. I per trobar-lo s’ha d’acudir a veure com s’han solucionat situacions semblants arreu del món. Fixem-nos en dos exemples recents: el transport entre terminals en la inauguració de la terminal nº 5 de Heathrow el març d’aquest 2008 i projectes d’alta tecnologia informàtica aplicades al transport urbà i interurbà que s’estan experimentant als Estats Units, que ja han merescut l’anàlisi de la Comissió Europea i la participació d’empreses de renom com Honeywell o Microsoft.

L'Ultra PRT Heathrow: http://www.ultraprt.com/heathrow.htm

I l'Skyweb Express: http://www.taxi2000.com/index.html.

En els dos casos es poden observar coincidències que defineixen: molt poca ocupació de sòl, transport personalitzat a mida, continu i ampli d’horaris, control centralitzat a distància, lleuger, respecte total pel medi ambient, qualitat, comoditat i baix cost per l’usuari, construcció i manteniment senzills com solament tenen els grans invents de l’enginyeria amb un cost final molt competitiu.

Aguditzem la imaginació i dibuixem un cas pràctic per Reus. Una línia experimental de quatre quilòmetres que uneixi la plaça de la Llibertat, avinguda Sant Jordi, avinguda Marià Fortuny, nou hospital, campus universitari, aeroport i futura terminal de tren d’alta velocitat al sud de l’aeroport. Un motor d’atracció de ciutat, un primer pas cap un sistema de transport interurbà d’última generació. Voleu dir que no trobaríem recolzament per part d’organismes i empreses implicades com Aena, Adif o Metrovacesa?

Al segle XVI les utopies de Thomas Moore eren l’expressió avançada d’un somni global.

Al segle XXI les utopies són projectes sectorials realitzables a curt, mig o llarg termini, depenent de l’interès, la força i l’obsessió que hi inverteixin aquells que es proposen fer-les realitat.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (8)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Toni  28 de Maig de 2008

Fum, fum, fum

si no van arribar a cap acord i la estacio del ave s'ha anat a pendre pel sac, no cal ser molt savi per saber que no es fara el trancamp per culpa de la guerra d'interesos entre les ciutats implicades: que si la estacio central aqui, que si res de interconnexio que nosaltres som capital, que si cambrils es mes important que salou i vilaseca, que si reus punt de partida, que si tarragona es capital...i al final tots a agafar el cotxe, com sempre.

joan  27 de Maig de 2008

Pirineos

 en muchas ciudades de europa fomentan el uso de los tranvias.mi opinion es que seguimos estando por suerte o por desgracia detras de los pirineos

Josep M. Bru  26 de Maig de 2008

i continuar cap a La Canonja i Tarragona.

 D'acord. I si es volgués aprofitarla via que pot quedar lliure entre Reus i Tarragona, fora un mal recorregut ja que per allí les parades intermèdies tenen el nuclis de població massa lluny. Cal que continui cap a Tarragona pels seus barris de ponent.

Anton Baiges  26 de Maig de 2008

SÍ SENYOR!

 Una idea massa avançada, progressista i amb visió de país que anhela sobirania com perquè ho assumeixin la colla de manaires immobilistes de Ca la Vila, tan conservadorets ells (i elles).Reusencs com el Tomàs, que no viuen de la política, hi falten al nostre Ajuntament. Enhorabona per l'articlàs.

Plàcid  26 de Maig de 2008

Plàcid

Jo veig bé un recorregut que passi per l'estació AVE de Perafort, l'Aeroport, Reus, TGN, Salou, Cambrils, Vila-seca i La Pineda. El transport interurbà que el cuidi cada Ajuntament.

Alberto Marina Aira  26 de Maig de 2008

Estem a Catalunya

No m'imaginu un tren d'aquesta tecnologia i pioner a l'estat, ficat per primer cop a Reus o al camp de tarragona, seria passar la ma per la cara a Barcelona i això no pot ser, ens tenen per a que ens tenen, per ells som el tercer mon de catalunya, no deixaran que aixequem el cap. Quina llastima

Josep Moragas  26 de Maig de 2008

Ben dit Tomàs

 Falta afegir que ho podriem engegar i pagar amb els 180 milions de la canonada, ja potser afortunadament innecesària.
En un viatge recent a Londres, vaig assistir a una Fira que es feia a l'Excel (Palau Firal de la City). Cada dia agafava un tren sense conductor des de Tower Hill fins el Palau Firal (7 o 8 estacions per tota la City financera). 10'. Sostenible, econòmic, rendible. Còmode, excepte les hores molt punta. El traçat fa el paisatge una mica lleig. Però és un petit peatge pel progrès que pagarien gustosos tots als usuaris que avui paguen un bitllet car per un transport poc sostenible, incòmode i lent per anar de Reus a Tarragona, per exemple.
En aquest trajecte, vaig trobar-me altres reusencs. Tots coincidiem en les apreciacions anteriors. Alguns ja feiem traçats per la Ciutat, pel Camp.
Alguns polítics t'haurien de fer més cas i preocupar-se per temes com aquest, que són de futur, enlloc de coleccionar fotos de la legislatura per... per aguantar-ne una altra.

Pep Baiges  26 de Maig de 2008

Brillant aportació

Una vegada més el Tomàs Barberà torna a reblar al clau amb una brillant idea pel bé d'aquesta ciutat. Seria bo que algú, amb capacitat de decisió, la recollís per, com a mínim, tenir-la en compte.

Reportatges