El Ple de l'Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant ha aprovat de manera provisional la modificació de l'ordenança fiscal 19 reguladora de la taxa de recollida de deixalles, amb els vots a favor de Més Municipi, Acció Municipal, la FIC i el PP; i els vots en contra del PSC i de la CUP. Aquesta modificació suposa un increment del 20% en la part fixa de la taxa domèstica i l'establiment d'una quota variable lligada a les aportacions dels usuaris als sistema de recollida de residus: penalitza significativament el no ús del sistema i, progressivament, a mesura que l'usuari aporta més recollides al sistema, aquesta penalització disminueix, fins a desaparèixer per aquells ciutadans més implicats en el canvi del sistema.
En el cas de la taxa comercial, s'aposta per mantenir els actuals epígrafs en funció de l'activitat i dimensions del comerç i per incrementar la part fixa entre el 25% i el 70%, tenint en compte la tipologia de l'establiment. La part variable es concreta en quatre trams, establint un augment percentual de la taxa fixa, del 25 % al 0 % en funció de la participació dels establiments en el sistema de recollida.
L'ajuntament s'ha vist "obligat" a apujar la taxa de recollida de deixalles per complir amb la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular. Segons s'estableix en aquesta llei, "les entitats locals han d'establir, en el termini de tres anys a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta Llei, una taxa o, si s'escau, una prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, específica, diferenciada i no deficitària, que permeti implantar sistemes de pagament per generació i que reflecteixi el cost real, directe o indirecte, de les operacions de recollida, transport i tractament dels residus, inclosos la vigilància d'aquestes operacions i el manteniment i la vigilància posterior al tancament dels abocadors, les campanyes de conscienciació i comunicació, així com els ingressos derivats de l'aplicació de la responsabilitat ampliada del productor, de la venda de materials i d'energia.".
Aquesta llei es basa en el principi de "qui contamina, paga" i estableix els objectius percentuals que han d'assolir-se per a la millora de la recollida selectiva dels residus. En concret, estableix que per al 2025 s'ha d'augmentar la preparació per a la reutilització i el reciclatge de residus municipals fins a un mínim del 55%". Seguint aquest mateix criteri, s'estableix l'objectiu del 60 % per al 2030 i, finalment, del 65 % per al 2035.
Per definir la nova proposta fiscal, l'equip de govern ha tingut en compte no només els aspectes legals que obliguen a modificar l'ordenança sinó també l'Estudi tècnic i econòmic per al disseny d'ordenances fiscals de pagament per participació al municipi de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, encarregat pel Consell Comarcal del Baix Camp i Secomsa, i elaborat per la consultoria ambiental Spora.
Segons aquest estudi, l'any 2023, el dèficit final de la taxa de recollida de la brossa va ser de - 307.492,72 €, la qual cosa suposa un desequilibri del -25,62 %. Aquesta xifra s'hauria de cobrir amb la nova taxa de residus fixada en l'ordenança fiscal.
Per disminuir aquesta desviació entre els ingressos i les despeses de la gestió de residus municipals, l'estudi proposa increments en la part fixa de la taxa d'escombraries i l'establiment de la part variable, tant per a la taxa domèstica com per la comercial, tenint en compte els sistemes existents al municipi per poder identificar i gestionar la recollida de deixalles: el servei de recollida porta a porta a Vandellòs, Masboquera, Masriudoms, les urbanitzacions Vanessa Park i l'Infant, i el carrer Sant Roc de l'Hospitalet de l'Infant; i els contenidors amb identificació voluntària de la matèria orgànica i de la fracció envasos, per a la resta del municipi. Aquest sistema d'identificació, que s'acabarà d'implantar enguany, serà obligatori a partir de l'any 2025, quan s'haurà d'aplicar la nova taxa.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics