Adif ha adjudicat el contracte de serveis i assistència tècnica per a la redacció dels projectes bàsic i de construcció de la nova estació de Reus-Bellissens. El contracte s'ha adjudicat a l'empresa Ingérop T3 per un import de 349.455,91 euros (IVA inclòs) i amb un termini de redacció de 15 mesos. La construcció serà finançada per la Unió Europea a través dels fons Next Generation EU.
D'aquesta manera, s'ha exposat per part d'Adif, "un nou avenç en els compromisos adquirits per Adif amb l'Ajuntament de Reus per dotar aquesta zona de la ciutat d'una nova estació, la construcció de la qual a més s'inclou a les actuacions prioritàries del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030".
La nova estació prestarà servei per a trànsit de rodalies i se suma a l'actual, en aquest cas per a trànsits de rodalies i mitja distància. En concret, s'aixecarà al sud-est de Reus, a l'entorn del punt quilomètric 90/175 de la línia de ferrocarril convencional Miraflores-Sant Vicenç de Calders.
El contracte que ara s'adjudica "té com a objectiu la definició de les obres i treballs necessaris per construir la nova estació, que serà de caràcter modular i disposarà de dues andanes i un pas inferior entre aquestes", s'ha apuntat per part d'Adif. A més, el projecte comprèn la urbanització de l'entorn i els accessos, entre els quals hi ha un nou pas inferior de ciutat.
Construcció industrial i disseny "replicable"
La nova estació tindrà caràcter modular, és a dir, que estarà formada per mòduls arquitectònics diferenciats i ampliables, un per al costat de la ciutat i l'altre per al costat de la Universitat Rovira i Virgili. D'aquesta manera, ha explicat Adif, es pretén garantir el flux adequat de viatgers i que a més incloguin tots els serveis i instal·lacions necessaris.
Els mòduls es construiran a fàbrica per després traslladar-se i col·locar-se al seu emplaçament definitiu. A més, haurà de comptar amb un disseny imatge de l'ús ferroviari, atès que s'estudiarà que aquest disseny modular es repliqui en el futur a altres noves estacions de rodalies que es construeixin. Així mateix, comptarà amb capacitat per ser ampliada en el futur "en cas que sigui necessari i amb mesures per garantir un mínim consum d'energia".
De moment, segons s'ha destacat des d'Adif, tindrà prou espai per a tots els serveis i instal·lacions necessaris, com són els controls d'accés, les màquines d'autovenda, l'àrea d'espera, lavabos i altres instal·lacions, i disposarà de dotacions per garantir l'accessibilitat i el trànsit per aquesta a tots els viatgers.
Quant a les andanes, se n'habilitarà una a cada costat de la línia ferroviària, d'uns 220 metres de longitud cadascuna.
L'entorn
El projecte de la nova estació inclou la urbanització del seu entorn, així com l'execució dun nou pas inferior de ciutat. Pel que fa als accessos, es construirà una nova plaça d'accés de vianants a l'estació, a la parcel·la situada a la confluència de l'avinguda de Josep Pla i el carrer de Manuel de Pedrolo. En aquesta s'habilitarà la parada de taxis i autobusos, així com una àrea de kiss & train, és a dir, per fer parades puntuals de vehicles.
Paral·lelament, segons Adif, es dissenyarà un nou pas inferior urbà per connectar l'eix central del campus universitari de Bellissens amb el carrer de Jaume Vidal i Alcover (actualment separats per la traça ferroviària) i, per tant, amb l'estació d'autobusos.
Segons els estudis de demanda realitzats per Adif, s'estima que la nova estació registri un trànsit d'uns 1.400 viatgers diaris. Aquesta actuació contribueix a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), com és el número 9, que té entre els seus objectius "desenvolupar infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat", així com el número 11, que "fomenta ciutats inclusives, segures, resilients i sostenibles", s'ha conclòs per part d'Adif.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics