Sis dies corrents i Libertad són les dues pel·lícules triomfadores dels Premis Gaudí. En una àmplia celebració del cinema català (i en català, encara que amb una representació inferior), l'Acadèmia del Cinema Català ha guardonat una majoria de dones en les principals categories. Neus Ballús i Clara Roquet són les clares protagonistes de la catorzena edició dels premis de la cinematografia catalana. Mediterráneo, de Marcel Barrena, també s'ha endut un bon grapat de guardons en aspectes tècnics. "Les dones hem vingut al cinema, no només per a fer òperes primes, sinó per quedar-nos", ha dit Ballús, en un dels moments més emotius de la cerimònia.
Cap guardó, però, per a El ventre del mar, d'Agustí Villaronga. No han faltat els aplaudiments, celebracions i ovacions per la victòria d'Alcarràs de Carla Simón a la Berlinale, amb la directora present a la sala oval del MNAC; ovacions al paper de Filmin pel cinema català a les plataformes i una forta crítica a la guerra d'Ucraïna. Pau Riba ha estat aplaudit i homenatjat pels Gaudí, a ritme de Noia de porcellana.
Els guardons interpretatius han estat molt repartits. El primer se l'ha endut Ángela Cervantes, per Chavalas, l'única de les nominades que encara no tenia un Gaudí. Una de les sorpreses ha estat el segon guardó interpretatiu de la nit, per a Valero Escolar, lampista de professió. Sis dies corrents de Neus Ballús és la seva primera obra. Aquesta emoció per als papers novells i per al film de Ballús ha seguit amb el premi a Millor Actor, que se l'ha endut Mohamed Mellali. L'actriu més jove de l'edició d'aquest any, Maria Morera, ha guanyat el Gaudí a Millor Actriu. Amb només 17 anys, ha emocionat la sala oval amb un dels discursos més solvents de la nit.
La cerimònia no ha amagat l'irregular estat de salut del cinema en català. En el moment del monòleg de Mireia Portas i Silvia Abril han reconegut que hi ha molt poques cintes en llengua catalana, sigui pels problemes generats per la pandèmia o per la falta de recursos. El cas més sonat és el de Libertad, de Clara Roquet qui s'ha endut el premi a Millor Guió-, amb una història feta a Catalunya, amb un repartiment ple de catalans i una directora catalana, però rodada en castellà. "El cinema català és molt poderós i els que no som d'aquí ho sentim molt en els nostres cors", ha afirmat l'actor Jesús Vidal, conegut per haver guanyat el Goya per Campeones.
En un canvi d'última hora i convidada per l'Acadèmia, l'actriu ucraïnesa Polina Dzhakaieva ha estat l'encarregada d'entregar el guardó al Millor Muntatge amb Iria del Rio. En un discurs solemne, Dzkhaieva ha estat molt crítica i emotiva en la defensa del seu país i del poder del cinema. "Ens poden destruir les cases, els ponts o les nostres vides. El cinema sempre estarà per fer caure les mentides, les bogeries i la set de sang. Nosaltres vencerem", ha dit, categòrica. No han faltat les reivindicacions contra la guerra per part de Rússia ni el record a Pau Riba, el gran cantant, iconoclasta i còsmic artista català que ha mort avui a l'edat de 74 anys.
Un altre dels grans moments de la sala ha estat l'entrega del Gaudí d'Honor a Tomàs Pladevall, el gran director de fotografia de la història de la indústria catalana. Una ovació de diversos minuts l'ha rebut al centre de la sala oval del MNAC, des d'on Pladevall ha reivindicat l'ofici de la fotografia i de totes aquelles persones que treballen des de darrere de la càmera. En un discurs carregat d'ironia i sentiment, Pladevall ha volgut tenir un record per a tots aquells que van ser els seus referents i li van permetre fer de la fotografia la seva feina.
Al més pur estil de Hollywood (i d'altres cerimònies dels Goya), els Gaudí han deixat de banda el clàssic presentador i han apostat per monòlegs, per la comèdia i per membres de la comunitat artística que han donat aire a una cerimònia que anys enrere patia pel ritme o per la manca de gràcia en alegrar una audiència que es quedava fins ben entrada la matinada. Òscar Andreu, Òscar Dalmau, Sílvia Abril, Leticia Dolera, Oye Sherman, Ana Polo, Carlo Padial i Álvaro Cervantes, entre d'altres, han intentat amenitzar la vetllada amb diversos monòlegs i actuacions.
Cap guardó, però, per a El ventre del mar, d'Agustí Villaronga. No han faltat els aplaudiments, celebracions i ovacions per la victòria d'Alcarràs de Carla Simón a la Berlinale, amb la directora present a la sala oval del MNAC; ovacions al paper de Filmin pel cinema català a les plataformes i una forta crítica a la guerra d'Ucraïna. Pau Riba ha estat aplaudit i homenatjat pels Gaudí, a ritme de Noia de porcellana.
La presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, Judith Colell, ha reivindicat les victòries catalanes a nivell internacional, però ha demanat més compromís i més inversions per a les produccions catalanes. "Volem poder fer pel·lícules en la nostra llengua. Ens trobem en el mínim històric de l'audiovisual en català. Fa deu anys les nostres produccions representaven el 48% de la feina d'aquest país. No volem que el talent hagi de marxar fora per aconseguir feina" ha dit Colell, interpel·lant a les màximes autoritats polítiques presents a la cerimònia. Hi eren presents el president de la Generalitat, Pere Aragonès; la presidenta del Parlament, Laura Borràs; la consellera de Cultura, Natàlia Garriga; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau i el ministre espanyol de Cultura, Miquel Iceta.I ara sí, els dos últims guardons de la nit. La guionista Isa Campo (@IsaCampo7) i la directora Carla Simón són les encarregades de lliurar els #PremisGaudí a Millor direcció i Millor pel·lícula pic.twitter.com/cchNyoB52f
— Acadèmia del Cinema Català – Premis Gaudí (@academiacinecat) March 6, 2022
Els guardons interpretatius han estat molt repartits. El primer se l'ha endut Ángela Cervantes, per Chavalas, l'única de les nominades que encara no tenia un Gaudí. Una de les sorpreses ha estat el segon guardó interpretatiu de la nit, per a Valero Escolar, lampista de professió. Sis dies corrents de Neus Ballús és la seva primera obra. Aquesta emoció per als papers novells i per al film de Ballús ha seguit amb el premi a Millor Actor, que se l'ha endut Mohamed Mellali. L'actriu més jove de l'edició d'aquest any, Maria Morera, ha guanyat el Gaudí a Millor Actriu. Amb només 17 anys, ha emocionat la sala oval amb un dels discursos més solvents de la nit.
La sala oval del MNAC, en la celebració dels Gaudí 2022 Foto: ACN
La cerimònia no ha amagat l'irregular estat de salut del cinema en català. En el moment del monòleg de Mireia Portas i Silvia Abril han reconegut que hi ha molt poques cintes en llengua catalana, sigui pels problemes generats per la pandèmia o per la falta de recursos. El cas més sonat és el de Libertad, de Clara Roquet qui s'ha endut el premi a Millor Guió-, amb una història feta a Catalunya, amb un repartiment ple de catalans i una directora catalana, però rodada en castellà. "El cinema català és molt poderós i els que no som d'aquí ho sentim molt en els nostres cors", ha afirmat l'actor Jesús Vidal, conegut per haver guanyat el Goya per Campeones.
En un canvi d'última hora i convidada per l'Acadèmia, l'actriu ucraïnesa Polina Dzhakaieva ha estat l'encarregada d'entregar el guardó al Millor Muntatge amb Iria del Rio. En un discurs solemne, Dzkhaieva ha estat molt crítica i emotiva en la defensa del seu país i del poder del cinema. "Ens poden destruir les cases, els ponts o les nostres vides. El cinema sempre estarà per fer caure les mentides, les bogeries i la set de sang. Nosaltres vencerem", ha dit, categòrica. No han faltat les reivindicacions contra la guerra per part de Rússia ni el record a Pau Riba, el gran cantant, iconoclasta i còsmic artista català que ha mort avui a l'edat de 74 anys.
Iria del Río i l'actriu ucraïnesa Polina Dzhakaieva, als Premis Gaudí Foto: Acadèmia del Cinema Català
Un altre dels grans moments de la sala ha estat l'entrega del Gaudí d'Honor a Tomàs Pladevall, el gran director de fotografia de la història de la indústria catalana. Una ovació de diversos minuts l'ha rebut al centre de la sala oval del MNAC, des d'on Pladevall ha reivindicat l'ofici de la fotografia i de totes aquelles persones que treballen des de darrere de la càmera. En un discurs carregat d'ironia i sentiment, Pladevall ha volgut tenir un record per a tots aquells que van ser els seus referents i li van permetre fer de la fotografia la seva feina.
Al més pur estil de Hollywood (i d'altres cerimònies dels Goya), els Gaudí han deixat de banda el clàssic presentador i han apostat per monòlegs, per la comèdia i per membres de la comunitat artística que han donat aire a una cerimònia que anys enrere patia pel ritme o per la manca de gràcia en alegrar una audiència que es quedava fins ben entrada la matinada. Òscar Andreu, Òscar Dalmau, Sílvia Abril, Leticia Dolera, Oye Sherman, Ana Polo, Carlo Padial i Álvaro Cervantes, entre d'altres, han intentat amenitzar la vetllada amb diversos monòlegs i actuacions.
Per primer cop en la curta història dels Gaudí, la cerimònia del cinema català s'ha celebrat al Museu Nacional d'Art de Catalunya, a la Cúpula, concretament a la Sala Oval. En un desplegament logístic envejable, l'organització de la gala i de l'Acadèmia han disposat una zona amena perquè tots els convidats, nominats i premiats sopin en harmonia, amb el claim "Estimem-nos" com a paisatge d'aquesta edició. Aquest esperit ha estat el que han volgut incentivar tots els presentadors i còmics que han col·laborat per entregar els premis i conduir la cerimònia.Aquest any els ✨#PremisGaudí són l'avantsala dels Oscars, si més no comptem amb Òscar Andreu (@OscarAndreu) i Òscar Dalmau (@philmusical) com a presentadors dels guardons a Millor curtmetratge i Millor pel·lícula d’animació pic.twitter.com/K5ZrEwlWMh
— Acadèmia del Cinema Català – Premis Gaudí (@academiacinecat) March 6, 2022
Palmarès XIV Premis Gaudí |
---|
MILLOR PEL·LÍCULA "Sis dies corrents", de Neus Ballús MILLOR PEL·LÍCULA EN LLENGUA NO CATALANA "Libertad", de Clara Roquet MILLOR DIRECCIÓ Neus Ballús, per "Sis dies corrents" MILLOR GUIÓ Clara Roquet, per "Libertad" MILLOR PROTAGONISTA FEMENINA Maria Morera per "Libertad" MILLOR PROTAGONISTA MASCULÍ Mohamed Mellali per "Sis dies corrents" MILLOR DIRECCIÓ DE PRODUCCIÓ "Mediterráneo" MILLOR PEL·LÍCULA DOCUMENTAL "El retorn, la vida després de l'ISIS" MILLOR CURTMETRATGE "Farrucas" MILLOR PEL·LÍCULA PER A TELEVISIÓ "Frederica Montseny, la dona que parla" MILLOR DIRECCIÓ ARTÍSTICA "Las leyes de la frontera" MILLOR ACTRIU SECUNDÀRIA Ángela Cervantes, per "Chavalas" MILLOR ACTOR SECUNDARI Valero Escolar, per "Sis dies corrents" MILLOR MUNTATGE "Sis dies corrents" MILLOR MÚSICA ORIGINAL Arnau Bataller per "Mediterráneo" MILLOR FOTOGRAFIA "Libertad" MILLOR VESTUARI "Las leyes de la frontera" MILLOR SO "Tres" MILLORS EFECTES VISUALS "Mediterráneo" MILLOR MAQUILLATGE I PERRUQUERIA "Las leyes de la frontera" MILLOR PEL·LÍCULA D'ANIMACIÓ "Mironins" MILLOR PEL·LÍCULA EUROPEA "Otra Ronda", de Thomas Vinterberg PREMI DEL PÚBLIC A LA MILLOR PEL·LÍCULA "Mediterráneo" GAUDÍ D'HONOR Tomàs Pladevall |
Etiquetes:
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics