El Pla de Mobilitat Urbana ha tancat la seva fase participativa aquesta setmana, amb l'audiència pública celebrada el dimarts al Casal de les Dones. El projecte, que defineix les actuacions per aconseguir una mobilitat sostenible a la ciutat, es va presentar a la ciutadania obert a noves propostes.
El document proposa canvis en la gestió i ús dels transports per afavorir la sostenibilitat i reduir el trànsit dins la ciutat. Per això, compta amb onze paquets principals conformats per diverses actuacions concretes que tenen com a horitzó l'any 2035. En aquest article us desglossem els punts principals del projecte i les accions que es preveuen en cadascun d'ells.
No és la primera vegada que es parla de la implantació d'una ZBE a Reus, sobretot des que l'Estat va establir una mesura que obliga tots els municipis de més de 50.000 habitants a limitar l'accés dels vehicles contaminants de cara el 2023.
Les actuacions incloses en aquest paquet seran la implantació de la ZBE, que limitarà la circulació al tomb de ravals amb detecció de matrícules; el desenvolupament d'un pla per a la millora de la qualitat de l'aire i un pla d'acció per a la contaminació acústica.
En la línia de pacificar el trànsit i les vies urbanes, un altre punt és potenciar els desplaçaments a peu i bicicleta enfront dels transports motoritzats. Les actuacions per consolidar aquest punt van des de la millora de les rutes urbanes, fins a promocionar rutes i camins interurbans a millorar la senyalització de camins verds.
Cal destacar la creació d'una passarel·la entre el Passeig de Sunyer i la Boca de la Mina i la d'un pas subterrani "Pas Ciutat" a la futura estació de Bellisens.
Aquest paquet té l'objectiu d'evitar definitivament el trànsit al tomb de ravals amb la restricció del trànsit al centre històric; els ravals de Jesús, Martí Folguera i Sant Pere; el carrer del Roser entre la Riera de Miró i la plaça de Catalunya; i la plaça del Pintor Fortuny. A més de fer una prova pilot per pacificar el trànsit dels entorns escolars.
Fer de Reus una ciutat accessible és la finalitat que ja té el Pla Reus Ciutat Inclusiva, que es recull dins el Pla de Mobilitat Urbana per desenvolupar diverses actuacions. Inclou millorar l'accessibilitat de la via pública, incorporar pictografia viària per a les persones amb discapacitat o Trastorn de l'Espectre Autista, adaptar les parades d'autobusos per a persones invidents, etc.
Per continuar fomentant l'ús de la bicicleta i vehicles no motoritzats es preveu augmentar l'oferta d'aparcabicis i VMP, desplegar la xarxa de carrils bici i adherir-se a l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2020-2025.
Aquest paquet dona resposta a la necessitat de Reus de desenvolupar-se com a gran ciutat dins el Camp de Tarragona i la resta de territori. Per a això inclou actuacions com implantar el sistema de bicicleta compartida, revisar les llicències de taxis i regular les flotes de VTC.
A banda, preveu un seguit d'accions relacionades amb la gestió dels autobusos, sobretot de la xarxa urbana, com la reubicació de les parades, l'estudi de la viabilitat del sistema d'autobús a demanda, la millora de coordinació amb la xarxa interurbana i l'estudi de les prioritats d'aquest transport, entre d'altres.
Dins el Pla de Mobilitat Urbana també hi ha objectius a escala interurbana, com en aquest cas que es defineixen els objectius en termes d'infraestructures metropolitanes. Les actuacions proposades van des de la reforma de l'estació d'autobusos, a la definició i ubicació de la nova Estació Intermodal del Camp de Tarragona de l'AVE i de RENFE Bellisens. També aborda qüestions com la definició i connectivitat de l'intermodal TramCamp o l'estudi dels usos de la via de Reus a Roda de Barà.
​
En la línia de reduir l'ús del vehicle privat es vol implementar un nou model de ciutat en què tingui menys presència, reduint les emissions i l'espai que ocupa als carrers. Per a això es preveuen actuacions com promoure els aparcaments soterrats, disminuir les places en superfície al centre urbà, augment de la zona blava i estudi d'aparcaments dissuasius fora de la futura ZBE.
Aquí s'inclou també el projecte del nou aparcament a l'antiga cotxera Hispània, l'augment d'estacionaments per a motos i l'estudi de la ubicació de places per a autocaravanes.
​
En aquest paquet entronquen els objectius de reduir les emissions dels vehicles i crear una ZBE, amb millorar la logística de la ciutat. Les actuacions principals se centrarien en l'estudi de la restricció d'accés a vehicles de distribució de mercaderies i la possibilitat de crear centres logístics d'última milla.
L'estudi d'aquest projecte faria referència a reconvertir espais municipals soterranis, com poden ser aparcaments, en centres de distribució i repartiment d'última milla, que es farien amb vehicles menys contaminants com cargobikes o petits vehicles elèctrics.
Zero víctimes mortals i zero víctimes greus en accidents de trànsit és la finalitat del Pla Visió Zero. Per a això es consolidarà el projecte Reus Ciutat 30, es desenvoluparan els Plans Locals de Seguretat Viària i es millorarà la seguretat en les cruïlles.
Finalment, l'últim paquet engloba les accions per promocionar la sostenibilitat tant pel que fa a l'àmbit comunicatiu com en relació amb la ciutadania. Per una banda, es facilitarà l'accés a les dades obertes en matèria de sostenibilitat, es promocionarà el Pla de Mobilitat Escolar i es millorarà la comunicació oficial municipal en les actuacions de mobilitat, entre altres accions. D'altra banda, el consistori donarà suport a les iniciatives ciutadanes que transformin la mobilitat, com la potenciació del Bicibús.
El document proposa canvis en la gestió i ús dels transports per afavorir la sostenibilitat i reduir el trànsit dins la ciutat. Per això, compta amb onze paquets principals conformats per diverses actuacions concretes que tenen com a horitzó l'any 2035. En aquest article us desglossem els punts principals del projecte i les accions que es preveuen en cadascun d'ells.
1. Creació d'una Zona de Baixes Emissions
No és la primera vegada que es parla de la implantació d'una ZBE a Reus, sobretot des que l'Estat va establir una mesura que obliga tots els municipis de més de 50.000 habitants a limitar l'accés dels vehicles contaminants de cara el 2023.
Les actuacions incloses en aquest paquet seran la implantació de la ZBE, que limitarà la circulació al tomb de ravals amb detecció de matrícules; el desenvolupament d'un pla per a la millora de la qualitat de l'aire i un pla d'acció per a la contaminació acústica.
2. Consolidació de la mobilitat activa
En la línia de pacificar el trànsit i les vies urbanes, un altre punt és potenciar els desplaçaments a peu i bicicleta enfront dels transports motoritzats. Les actuacions per consolidar aquest punt van des de la millora de les rutes urbanes, fins a promocionar rutes i camins interurbans a millorar la senyalització de camins verds.
Cal destacar la creació d'una passarel·la entre el Passeig de Sunyer i la Boca de la Mina i la d'un pas subterrani "Pas Ciutat" a la futura estació de Bellisens.
3. Pacificació d'entorns escolars, equipaments i espais públics
Aquest paquet té l'objectiu d'evitar definitivament el trànsit al tomb de ravals amb la restricció del trànsit al centre històric; els ravals de Jesús, Martí Folguera i Sant Pere; el carrer del Roser entre la Riera de Miró i la plaça de Catalunya; i la plaça del Pintor Fortuny. A més de fer una prova pilot per pacificar el trànsit dels entorns escolars.
4. Assoliment d'una accessibilitat universal
Fer de Reus una ciutat accessible és la finalitat que ja té el Pla Reus Ciutat Inclusiva, que es recull dins el Pla de Mobilitat Urbana per desenvolupar diverses actuacions. Inclou millorar l'accessibilitat de la via pública, incorporar pictografia viària per a les persones amb discapacitat o Trastorn de l'Espectre Autista, adaptar les parades d'autobusos per a persones invidents, etc.
5. Expansió d'una infraestructura connectada i segures per a bicicletes i VMP
Per continuar fomentant l'ús de la bicicleta i vehicles no motoritzats es preveu augmentar l'oferta d'aparcabicis i VMP, desplegar la xarxa de carrils bici i adherir-se a l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2020-2025.
6. Millora del transport públic urbà i potenciació de la intermodalitat
Aquest paquet dona resposta a la necessitat de Reus de desenvolupar-se com a gran ciutat dins el Camp de Tarragona i la resta de territori. Per a això inclou actuacions com implantar el sistema de bicicleta compartida, revisar les llicències de taxis i regular les flotes de VTC.
A banda, preveu un seguit d'accions relacionades amb la gestió dels autobusos, sobretot de la xarxa urbana, com la reubicació de les parades, l'estudi de la viabilitat del sistema d'autobús a demanda, la millora de coordinació amb la xarxa interurbana i l'estudi de les prioritats d'aquest transport, entre d'altres.
7. Desenvolupament d'infraestructures metropolitanes
Dins el Pla de Mobilitat Urbana també hi ha objectius a escala interurbana, com en aquest cas que es defineixen els objectius en termes d'infraestructures metropolitanes. Les actuacions proposades van des de la reforma de l'estació d'autobusos, a la definició i ubicació de la nova Estació Intermodal del Camp de Tarragona de l'AVE i de RENFE Bellisens. També aborda qüestions com la definició i connectivitat de l'intermodal TramCamp o l'estudi dels usos de la via de Reus a Roda de Barà.
​
8. Racionalització de l'aparcament i millora de l'eficiència del transport motoritzat
En la línia de reduir l'ús del vehicle privat es vol implementar un nou model de ciutat en què tingui menys presència, reduint les emissions i l'espai que ocupa als carrers. Per a això es preveuen actuacions com promoure els aparcaments soterrats, disminuir les places en superfície al centre urbà, augment de la zona blava i estudi d'aparcaments dissuasius fora de la futura ZBE.
Aquí s'inclou també el projecte del nou aparcament a l'antiga cotxera Hispània, l'augment d'estacionaments per a motos i l'estudi de la ubicació de places per a autocaravanes.
​
9. Implantació d'una logística urbana més sostenible
En aquest paquet entronquen els objectius de reduir les emissions dels vehicles i crear una ZBE, amb millorar la logística de la ciutat. Les actuacions principals se centrarien en l'estudi de la restricció d'accés a vehicles de distribució de mercaderies i la possibilitat de crear centres logístics d'última milla.
L'estudi d'aquest projecte faria referència a reconvertir espais municipals soterranis, com poden ser aparcaments, en centres de distribució i repartiment d'última milla, que es farien amb vehicles menys contaminants com cargobikes o petits vehicles elèctrics.
10. Polítiques de seguretat viària amb Visió Zero
Zero víctimes mortals i zero víctimes greus en accidents de trànsit és la finalitat del Pla Visió Zero. Per a això es consolidarà el projecte Reus Ciutat 30, es desenvoluparan els Plans Locals de Seguretat Viària i es millorarà la seguretat en les cruïlles.
11. Promoció d'una mobilitat més sostenible
Finalment, l'últim paquet engloba les accions per promocionar la sostenibilitat tant pel que fa a l'àmbit comunicatiu com en relació amb la ciutadania. Per una banda, es facilitarà l'accés a les dades obertes en matèria de sostenibilitat, es promocionarà el Pla de Mobilitat Escolar i es millorarà la comunicació oficial municipal en les actuacions de mobilitat, entre altres accions. D'altra banda, el consistori donarà suport a les iniciatives ciutadanes que transformin la mobilitat, com la potenciació del Bicibús.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics