Comença la segona (i última) setmana de campanya electoral. Reus ja fa vora deu dies que bull entre actes, propostes i cartells que precedeixen un nou mandat amb, probablement, la primera alcaldessa. Una campanya intensa que ha deixat una dotzena d'eslògans per guiar els votants de cara el 28 de maig.
Moragas: "Cada cop hi ha un votant menys fidel, de manera que els partits utilitzen missatges curts i memorables sense un gran component ideològic"
Perquè un eslògan funcioni i transmeti una idea en concret, es diu que ha de ser simple, directe, amb una estructura repetitiva i amb un significat implícit, a més de ser fàcil de recordar. Tal com apunta la Dra Carlota Moragas, professora de comunicació política al Departament d'Estudis de Comunicació de la URV, "cada cop hi ha un votant menys fidel, de manera que els partits utilitzen missatges curts i memorables sense un gran component ideològic".
Els dotze eslògans que la campanya electoral ha deixat a la ciutat comparteixen estratègies per condensar les idees que els partits volen transmetre als possibles votants. A grans trets, es poden detectar tendències com posar èmfasi a la paraula o concepte Reus; apel·lar a la ciutadania directament, amb paraules com gent o tu; i utilitzar la repetició.
La repetició per ancorar una idea
Posant exemples d'aquest últim cas, es troben fins a quatre eslògans que comparteixen una estructura paral·lela que posa èmfasi en dos conceptes. Són els casos dels grups de govern, Junts per Reus, ERC i Ara Reus; i de VOX; que tot i ser partits amb projectes i ideologies clarament diferenciats, han apostat per la mateixa estructura.
"La millor alcaldessa, la millor ciutat", de Junts per Reus; "Gent de Reus, gent com tu", d'ERC; "Ara tu, Ara Reus", d'Ara Reus; i "Cuida Reus, cuida lo tuyo", de VOX; es refermen en aquesta repetició. Les diferències es basen en el concepte que volen remarcar, ja que mentre alguns aposten pel concepte de ciutat, altres apel·len a la ciutadania.
El cas de Pallarès, amb paraules de Moragas, "reivindica el capital de Carles Pellicer, el fet que són un partit arrelat a la ciutat i que, en un context on la majoria de les candidates són dones, tenen a la millor". A més, el missatge fa l'ullet i cita l'emblemàtica frase del fins ara batlle: "Reus és la millor ciutat del món". En el cas de VOX es defensa la ciutat, però des d'una perspectiva de possessió i un fort component ideològic, enviant un missatge com si "Reus fos una propietat o pertanyés només a una part de la ciutadania, una idea que té a veure amb el seu discurs sobre inseguretat, ocupacions, etc.".
Els altres dos eslògans amb paral·lelismes, en canvi, tenen la ciutadania com a protagonista. "Gent de Reus, gent com tu", d'ERC, posa èmfasi en el tarannà de l'equip i en la proximitat dels candidats, deixant enrere altres missatges de la formació republicana que apostaven pel canvi, com "Som futur" o "la "Mirada Valenta". Ara Reus també es dirigeix directament al votant amb "Ara tu, Ara Reus", que crea un tàndem sobre la finalitat dels comicis formada pel votant i el partit. Es tracta d'eslògans amb poc component ideològic que aposten per parlar al votant i no reivindiquen les accions fetes durant el mandat.
Apostar per la transformació com a alternativa
D'altra banda, si en lloc d'analitzar l'estructura, s'analitza el contingut, es produeix un altre fenomen: i és que diversos eslògans advoquen pel canvi i la transformació. Són els casos del partit de l'oposició, el PSC; i dels que opten a entrar al plenari, En Comú Podem, Reus en Moviment i Entre Veïns. Utilitzant paraules com "canvi", "moviment", "nou" o "transformar", són missatge que "a l'elector li suggereix que hi ha coses que s'han de començar o canviar, amb la metàfora del camí o viatge", tal com apunta Moragas.
"L'hora del canvi", de Sandra Guaita, aposta per l'ús de la paraula "canvi", molt associada al Partit Socialista des que l'eslògan "Por el cambio" l'any 1982 va fer que Felipe González guanyés les eleccions. La idea de canvi és un missatge que el PSC de Reus ha anat enviant durant tota la precampanya els darrers mesos defensant la capitalitat de Reus i presentant contraprojectes als del govern.
Els eslògans "Sumar per transformar", d'En Comú Podem, i "Fem força, posem Reus en Moviment", de Reus en Moviment, utilitzen el mateix el concepte per parlar de canvi, referint-se a la unió i la xarxa per posar en marxa la ciutat. Tots dos transmeten una idea que Moragas descriu com "sumar vots per entrar al plenari i, després, crear el moviment, amb la idea que Reus està estancada".
Pel que fa a la plataforma Entre Veïns, amb l'eslògan "Per un nou Reus, un dels nostres", també aposta per una "nova" ciutat, tot i que sense deixar clar del tot a qui apel·la. L'ús de paraules com "nostres" o "tuyo" (en el cas de VOX), "planteja un nosaltres i un ells, una divisió polaritzada de la societat amb què s'ha d'anar amb compte, tot i que s'entén que es vol apel·lar a la gent comuna", explica la doctora en comunicació política.
Deixar el significat implícit a la interpretació del votant
Els quatre eslògans restants de la ciutat, es distancien més de les estratègies comentades, amb estructures i missatges més oberts. L'eslògan amb una interpretació més lliure i un missatge sense gaire component ideològic és del Partit Popular, amb "Reus entre tots". Partint de la idea de col·lectiu, és un missatge amb un to moderat, alineat amb el perfil de la candidata i el tipus del votant a què volen arribar en aquests comicis en un context on el procés s'ha anat diluint.
La CUP, Valents i Ciutadans també es presenten amb eslògans amb un significat obert, però amb més pes ideològic. "Un Reus per viure-hi bé", de la CUP, com descriu Moragas, "reivindica la idea que viure en un lloc va més enllà que residir-hi i mostra un component ideològic sobretot acompanyat del cartell".
En el cas de Valents, amb "Gent valenta", es fa referència tant al candidat i l'equip com a l'elector, transmetent el valor de la valentia i donant a entendre que és un moviment que va a contracorrent, jugant amb el nom del partit. Seguint la mateixa línia d'anar a contracorrent, Ciutadans es presenta amb "Libérate", amb un significat totalment obert a la interpretació, però que conté la idea implícita que si es produeix un "alliberament" és perquè hi ha una opressió. Dos missatges que, plasmant la idea de treballar amb valentia o impulsar un canvi, generen un significat implícit diferenciat.
Aquests són dotze exemples de com presentar un projecte o candidat als votants i de com transmetre una idea o objectiu amb el qual es treballarà a la ciutat durant el proper mandat. Com explica Moragas, "els eslògans tenen sentit en tant que part d'un entramat cultural i han de sintetitzar un missatge en tan poques paraules que obligatòriament allò que diuen és una inferència, és l'elector qui desenvolupa el significat". D'aquesta manera, són els votants qui han d'interpretar els missatges i, si pot ser, anar més enllà per comprovar si transmeten el que el programa electoral proposa per a Reus.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics