Com apropar la música a nens nascuts en plena pandèmia? Aquesta va ser la pregunta que es va formular la directora de l'escola bressol El Marfull, Marta Melikidis, a l'hora d'impulsar la iniciativa Jardins Artístics. La directora explica que "molts nens nascuts el 2020, 2021 i 2022 no han tingut relacions amb l'entorn natural, la música i la dansa". Amb aquesta inquietud la Marta va teixir complicitats amb el Servei Educatiu del Baix Camp per a trobar a artistes que poguessin apropar les arts escèniques als més petits, amb l'Aula de Sons, que ha aportat un músic, i amb l'Ajuntament de Reus. Melikidis ha destacat: "Aquests tallers no són un concert, volem que els infants juguin lliurement i vegin la música i dansa com una proposta més, que sigui un estímul més".
Descobrir-ho tot
Per al músic que forma part dels Jardins Artístics, el Jan Colom, aquesta és una oportunitat per a desconstruir la seva manera de tocar i també de ser escoltat. El reusenc ha explicat que va conèixer la crida a partir de l'Aula de Sons, i després d'una entrevista va començar a l'octubre a fer sessions pels diferents Jardins Artístics. Segons explica, un dels eixos principals és la llibertat, que cada nen i nena explori la música a la seva manera. "Quan començo cada infant reacciona d'una manera diferent, també depèn del seu caràcter; n'hi ha que ballen al so de la música i altres es mostren més tímids", apunta. Colom indica que "estan en una etapa vital on ho descobreixen tot, a alguns els atrau molt la ressonància i vibració de la caixa del violoncel quan toco".
Durant una hora, a 6 guarderies de Reus i durant 8 sessions, el violoncel·lista s'apropa per a transmetre la seva passió per la música. "Normalment, al repertori hi ha cançons que puguin reconèixer", assegura el Jan, "de la Festa Major o altres com el sol solet o la castanyera". Per a aquesta iniciativa és vital fer-ho a l'aire lliure perquè "tots ho puguin gaudir, però sense l'obligació d'estar com en un concert", assegura el Jan. Per al músic, aquesta experiència suposa un enfocament diferent del que està habituat. "És curiós, ja que estic acostumat a una reacció concreta, amb aplaudiments i atenció després de tocar", relata, "encara que no sents cap mena de pressió, combina la música amb una part més interactiva". Amb relació a si aquesta idea es podria aplicar a nenes i nens més grans, aquest repon que "igual no seria fàcil, el no saber ho fa en certa manera únic en aquesta franja d'edat". Fins ara el músic ha portat el violoncel a les seves sessions, però durant l'any anirà variant d'instrument per enriquir aquesta formació musical.
Una bona rebuda
Des de l'escola bressol expliquen que fins ara estan "molt contents", portant la música amb 2 cursos diferents de 6 guarderies de la ciutat. Melikidis considera que la regidoria d'Educació de Reus "ha apostat molt per aquest projecte". La iniciativa també està buscant diversificar el contingut, actualment estan oferint música d'un professional, però també han ofert dansa. A més, també han inclòs centres educatius del barri com l'Escola Rubió i Ors i l'Institut Gabriel Ferrater, amb alumnes de 6è de primària que han ofert petits recitals amb el violí, o estudiants del batxillerat artístic escènic que fan petits tastets del que treballen a l'aula. De fet, aquesta iniciativa va ser premiada amb els premis Baldiri Reixac experiències l'any 2022. Un dels eixos a treballar en un futur, segons la directora, és poder transportar aquesta idea als cursos d'I3, I4 i I5. Melikidis recorda que falten projectes per a infants de 0 a 3 anys. "És una etapa molt important, la primera infància, on es forja el caràcter i malauradament falten més projectes", conclou.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics