El bloqueig dels pagesos al port de Tarragona ha fet caure en un 83% l'afluència de camions respecte una jornada normal. Els gestors de la infraestructura han constatat que la presència dels tractors tallant els accessos principals ha permès només el pas de 176 camions entre les sis de la matinada i les dotze del migdia d'aquest dimarts. Aquest dilluns se'n van registrar 1.024. També han caigut un 59,6% les carregues de magatzem a camió de cereals. Els responsables del port de Tarragona han rebutjat les crítiques efectuades pels pagesos i asseguren que les importacions que hi arriben no tenen una "afectació significativa" per al sector, atès que són productes que el país no produeix o que necessita perquè no existeixen al mercat nacional.
Segons les dades facilitades pel mateix Port, una mitjana de 4.331 camions al dia i 4.581 vehicles entren i surten diàriament de la infraestructura. Una part important de l'activitat, precisament, és l'anomenat 'Sistema d'Entrega d'Agroalimentaris', que ha passat dels 374 lliuraments de cereals de magatzem de dilluns als 151 d'aquest dimarts.
L'accés al Port per l'eix de l'A-27 s'ha tallat quan a tres quart menys cinc d'onze i es mantenen oberts dos carrils de sortida per emergències. Altres accessos es mantenen oberts per a vehicles lleugers. "Les previsions han funcionat i no s'ha provocat un col·lapse de les entrades però hi havia transports internacionals que no havien rebut la comunicació i s'han trobat en aquest moment. Però la satisfacció de poder controlar i evitar és notable", ha valorat el director de desenvolupament corporatiu del Port, Joan Besora.
Els responsables de la infraestructura han explicat que la policia portuària manté una "vigilància permanent" perquè les protestes es puguin desenvolupar amb "normalitat" i al mateix temps prestar l'ajuda necessària "a qui ho sol·liciti". També han destacat la coordinació amb els Mossos d'Esquadra i la resta de forces de seguretat a l'hora de regular el trànsit i efectuar mesures addicionals, com l'aparcament de camions o desviaments. S'han mobilitzat un total de 26 agents als torns d'aquest dimarts.
Besora ha respost també les crítiques dels pagesos a l'activitat d'importació massiva de mercaderies a través de la infraestructura afavorint la competència deslleial de països amb normatives laborals i ambientals molt més laxes. "Som una infraestructura logística i hem de donar resposta a les necessitats del territori i d'Espanya. Les importacions de mercaderies no suposen cap competència a la nostra producció local, nacional i de la península Ibèrica", ha defensat.
Segons ha precisat, en el cas dels cereals, per exemple, apunta que les necessitats del mercat espanyol són de 25 milions de tones anuals, que la collita autòctona no pot cobrir per diversos factors com la sequera, arribant només als 9 milions de tones. "Aquesta diferència li hem de donar resposta i a través dels importadors fem la compra i ens proveeixen de mercaderies bàsiques per fer els pinsos compostos i abastir les granges tant de Catalunya com Aragó", ha insistit. L'any 2023, per la infraestructura tarragonina van entrar 7,6 milions de tones de cereals.
Al port tarragoní també hi arriben també anualment, segons les dades facilitades pels mateixos gestors, 200.000 tones de fruites tropicals per abastir el mercat estatal. Uns productes com "kiwi, pinya i plàtans" que "no suposen una amenaça" per als principals productes del camp català.
La infraestructura és una de les dues de l'Estat autoritzada per exportar animals vius, han recordat, amb un moviment de 167.191 caps de bestiar l'últim any, donant sortida a bestiar criat en la seva àrea d'influència, principalment a les comarques de Ponent i l'Aragó.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics