Aquests estudiants són alguns dels 151 alumnes inscrits en una iniciativa pionera a nivell de l’Estat espanyol. Amb la filosofia de les fires de caràcter social que se celebren a universitats de països com Bèlgica, Canadà i Regne Unit, aquesta primera edició del Mercat de Projectes Socials ha ofertat 58 projectes d’un total de 32 entitats de Reus.
Amb sis projectes seleccionats per aquest mercat, destaca el Casal Despertaferro que, a través de les entitats sòcies i les associacions que empren el seu espai, ha plantejat propostes adreçades a àmbits tan diversos com l’antropologia, l’enginyeria ambiental, l’educació infantil, el dret, l’economia i l’empresa i el periodisme.
Atesa la filosofia participativa del Casal, Xavier Milian, portaveu de l’entitat, explica que en un primer moment van sorgir multitud d’idees fins que amb el pla d’estudis a la mà van reorientar els plantejaments perquè les propostes fossin els més útils possibles als estudiants i a l’entitat.
Una altra de les entitats amb més propostes seleccionades ha estat el Taller Baix Camp de Reus. Les seves quatre iniciatives dirigides als estudiants s’adrecen a àrees com la comunicació, l’esport de les persones discapacitades intel·lectualment, la protecció del patrimoni de persones d’aquest col·lectiu i, per últim, l’estudi del seu envelliment.
El director del Taller, Josep Nogués, afirma que veuen el mercat com una oportunitat “d’interrelacionar-se amb els estudiants” i que els joves “aportin coneixement i idees noves”, aspectes que molt sovint es perden de vista a causa de la gestió del dia a dia.
L’Associació de Jugadors de Rol de Reus també ha vist la necessitat d’incidir en el tema de la comunicació. De la seva banda, l’entitat ha plantejat dos projectes: el primer, enfocat a l’estudi dels jocs de taula com a eina educativa i d’integració i l’altre, sobre la presència al territori i sobre propostes de millora.
Sobre aquest darrer tema, Hèctor Sancho, portaveu de l’associació, destaca que el seu interès en participar s’ha basat també en visibilitzar l’entitat que porta més de 20 anys a Reus i compta amb més de seixanta socis però que gràcies als estudiants podria millorar “la seva estratègia comunicativa” i fomentar “el coneixement que es té al territori” dels seus objectius i activitats.
La Fundació Privada Reddis atorgarà un premi d’innovació social
En el transcurs de l’acte inaugural que s’ha celebrat a la facultat d’Economia i Empresa, la vicerectora de docència de la URV, Maria Marquès, ha definit aquest primer mercat com “la iniciativa del minut zero” perquè segons el seu parer ha comptat des del moment inicial amb les complicitats de tots els agents implicats. Marquès ha avançat també que a conseqüència de l’experiència la Fundació Privada Reddis atorgarà un premi d’innovació social el curs vinent.
Durant la inauguració, s’ha lliurat a l’alumna Anna Solé el I premi de la Cursa Solidària 2013 per un projecte relacionat amb horts urbans. De la seva banda, el regidor d’Innovació de l’Ajuntament de Reus Marc Arza ha destacat el paper vertebrador del territori i la ciutat que ha representat la URV en els darrers anys, especialment en els temes socials.
L’acte ha comptat també amb l’assistència del secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya, Claudi Alsina, i el president del Consell Social de la URV, Anton Valero.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics