Es referma la bogeria!
Els pocs euros rebuts a milers de contrades fa que durant aquests dies hi hagi cues als despatxos de venda de loteria, esperant una propera sort fugissera. Bon Any.
L’establiment fundat al voltant de 1962 ha rebut recentment el Premi U a la trajectòria històrica d’Unió de Botiguers de Reus
Guardonat recentment amb el Premi U a la Trajectòria Històrica de la Unió de Botiguers de Reus, l’estanc número 1 de Reus va vendre el 22 de desembre de 2014 el cinquè premi de la Loteria de Nadal, un sorteig que simbòlicament inaugura el període festiu nadalenc. En els més de cinc dècades d’obertura del negoci, aquest premi no ha estat l’únic que la família propietària ha despatxat: una Bonoloto de 63 milions de pessetes el 1988, un tercer premi del Nen així com altres premis en jocs d’atzar formen part de la història d’aquest espai comercial.
Regentat ja per la tercera generació familiar encarnada en Xavier Sala, l’estanc situat a la Riera Miró, 84, de Reus, ha patit durant la seva trajectòria un parell de reformes importants amb l’objectiu d’adequar-se a les necessitats del negoci des que el pare de l’actual titular sènior, Josep M. Sala, el va fundar a principis dels seixanta. La darrera reforma va ser l’any 2002 quan es va ampliar l’espai de venda assolint els 200 metres quadrats actuals.
D’aquesta forma, ha explicat Xavier Sala, l’espai expositiu del producte “és molt més visual” i permet al client contemplar l’extensa gamma de tabac que disposa la botiga. Així mateix, els usos dels clients s’han transformat profundament durant tots aquests anys i, especialment, durant la darrera crisi econòmica. “Antigament hi havia poques marques de tabac i la gent comprava tabac de picadura perquè era més econòmic”, explica Josep Maria Sala.
“Amb l’arribada de la crisi, la tendència torna a ser aquest tabac picat al igual que a Europa, tot i que sempre anem una mica a remolc del que passa a fora”, complementa Xavier Sala, que diu que ara “el que es ven és la gamma mitjana i baixa de tabac”. En l’altra cara de la moneda es troba la cava de cigars on es poden trobar havans, montecristos i tot tipus de cigars més exclusius que pràcticament pel seu preu elevat avui no tenen sortida comercial per part dels clients. En canvi, un sector també a l’alça dins del tabac és el destinat a les pipes de shisha que tenen un ampli ventall de sabors de tot tipus (menta, poma, regalèssia…).
El mercat de timbres, a la baixa
Durant el darrer mig segle, un altre dels productes de l’estanc que ha anat a la baixa ha estat el de la compra de timbres (segells, lletres de canvi, pòlisses de crèdit o de tipus mòbil). “Encara en tenim, és clar, però el seu ús és molt minoritari”, explica Josep Maria Sala. En canvi, una de les principals transformacions de l’estanc és en el terreny dels jocs d’atzar en el qual, a banda de la venda directa, hi ha diferents modalitats per poder participar-hi: un call center que assessora als jugadors, un codi a través del qual poder participar per Internet, etc. Tota una sèrie de millores que Xavier Sala comenta com una de les noves tendències de l’establiment.
Respecte al recent guardó rebut per la seva longevitat, Xavier Sala comenta que és un “treball d’equip” i posa l’accent en la col·laboració de les tres dependentes (Rosa Nolla, Laia Domènech i Laia Flotats) que ajuden al normal desenvolupament del dia a dia del comerç, alguna de les quals, per cert, supera la dècada de vinculació laboral amb aquesta petita empresa familiar.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics