En un parell d’anys, l’empresa familiar Comercial Sea, fundada el 1944 per Jaume Comajuncosas, al carrer de Sant Joan, de Reus, complirà setanta-cinc anys d’activitat. Tot i que els automòbils han canviat molt des que Comajuncosas es veiés obligat a exiliar-se a Reus provinent de Barcelona i hi instal·lés un taller elèctric enfocat al vehicle, el negoci gaudeix de bona salut i continua en mans de la mateixa família del fundador. Concretament, de la tercera generació representada pels germans Jordi i Martí Cruset Comajuncosas.
Coneguda durant anys per la seva especialització en el terreny dels pneumàtics, Comercial Sea ha enfocat també la seva acció a diferents camps del servei als vehicles, d’acord amb les noves tendències del sector. “Vint anys enrere la gent venia a canviar pneumàtics i no esperava que es donés cap més servei i, avui dia, el consumidor fa més un servei integral del seu cotxe” explica Jordi Cruset. Així mateix, afegeix que “per estar viu al mercat has d’especialitzar-te molt i has d’invertir molt amb noves tecnologies”, tal com considera que ha fet el seu negoci sense renunciar als seus orígens.
En aquest sentit, una part molt important del negoci de l’empresa és el manteniment de les rodes de les flotes de vehicles industrials com ara Reus Transport o Secomsa, concurs que recentment han guanyat. “En la nostra facturació, el pneumàtic pesa gairebé el 70% perquè el de camió val com 10 vegades un de turisme”, comenta Cruset, alhora que indica que és un mercat que “està anant cap a l’especialització” com va passar ara fa 20 anys amb el del turisme.
Aquestes diverses línies de negoci es veuen en les diferents seus de l’empresa. Mentre que a la del polígon Agro-Reus, oberta el 2003, i a la del polígon Francolí de Tarragona s’atén al vehicle industrial, bàsicament, a les instal·lacions de l’avinguda de Sant Jaume, de Reus, es treballa amb els turismes. Precisament, va ser aquest darrer indret on van traslladar-se durant la dècada dels 70 després d’abandonar la històrica seu del carrer Sant Joan. Amb posterioritat, el taller que Comercial Sea tenia al carrer Gaudí es va cremar. Tal com explica el catàleg de l’exposició ‘Josep Maria Baiges i Jansà, un artista polifacètic”, diferents botigues de l’empresa, alguns estands a la Fira de Mostres i fins i tot el mateix logotip va anar a càrrec d’aquest dissenyador i pintor de la ciutat de Reus.
Cruset és molt contundent a l’hora d’explicar la seva vinculació amb el negoci: “L’empresa l’hem mamat perquè als dinars i als sopars era una cosa que estava molt present, de tota la vida” i recorda com quan ja de petit jugava a amagar-se entre els pneumàtics del soterrani. Urbanísticament, la zona era aleshores molt diferent i des de l’edifici s’observava l’antiga estació del Carrilet i els carrers adjacents estaven plens de naus industrials que treballaven a ple rendiment. Un altre símbol desaparegut de la zona, el restaurant San Remo, era l’encarregat de fer els càterings quan es feien presentacions a l’empresa, segons explica Cruset.
Una història sempre relacionada amb els vehicles de motor
Sobre el seu avi, Cruset té present que durant la vida professional al capdavant de l’empresa es van tocar molts àmbits com ara la venda de motos, tractors, recanvis, penumàtics, etc, camps que li van servir per bastir “una empresa molt gran” que posteriorment es va separar en diferents negocis. Una altra faceta que apunta és que va servir “d’escola” per a moltes persones que van fer d’aprenents al taller i posteriorment van instal·lar-se pel seu compte.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics