Josep Jassans (Alforja, 1938 - 2006) mai va viatjar físicament a Grècia, però sempre la va tenir present en el seu pensament. A partir d'aquest viatge imaginat, els escultors Jorge Egea i Adrià Arnau han comissariat una exposició que desgrana la forma en què Jassans entenia l'escultura. L'exposició, que es pot veure a l'Espai Art Pere Pruna del Museu de Montserrat, recull part del pensament i obra de l'escultor català amb peces inèdites que mai abans s'havien exposat. El comissari Adrià Arnau ha explicat a l'ACN que la mostra és un homenatge a l'artista deu anys després de la seva mort "perquè és ara quan hem pogut ajuntar una gran quantitat d'obra que permet veure tots els seus detalls".
L'exposició es podrà veure fins el 5 de febrer del 2017. L'exposició 'Jassans. La Grècia Imaginada' recull una antologia de l'obra de l'escultor Josep Jassans i l'analitza des d'una perspectiva que vol ressaltar el pensament i la filosofia creadora de l'artista. La mostra presenta al públic aspectes complementaris de la seva obra, com és el cas dels seus dibuixos, les seves pintures i els seus projectes no realitzats. A més, també hi apareixen altres aspectes del procés de realització de l'escultura, tant de caràcter tècnic com conceptual.
En concret, l'exposició compta amb una cinquantena d'obres que repassen diversos aspectes de Jassans, des del seu mestratge, la dona com a forma primordial, la seva catalanitat amb el model heroic masculí i la figura del Sant Jordi, el retrat i el seu món més familiar, i l'art religiós cristià.
Rebull, el seu mestre
Jassans és l'escultor més conegut del mestre Joan Rebull. L'any 1960, l'escultor d'Alforja va arribar al taller de Rebull, però mai fou un ajudat, sinó un veritable deixeble. L'exposició li dedica un espai, ja que "parlar de Massans sense mencionar Rebull és inconcebible".
Tot i això, el comissari Jorge Egea assegura que, mentre que Rebull va mantenir un arcaisme relacionat amb Egipte i les formes geomètriques dures, Jassans va donar "un punt més realista al seu treball i va desenvolupar la seva pròpia manera d'interpretar el model natural". Per Egea, Jassans va ser "l'excepció del que es feia en el seu moment i també l'escultor més senyer perquè, més enllà de sensibleries, ell tenia un sentit conceptual de la bellesa".
Després de Montserrat, l'exposició es podrà veure al Museu Europeu d'Art Modern que, juntament amb el Museu Deu del Vendrell, l'Ajuntament d'Alforja i la Diputació de Tarragona, han col·laborat en la mostra.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics