Reus es convertirà, a partir d'aquest dimecres i durant uns quants dies, en la capital catalana del documental. El Festival Internacional de Cinema de la ciutat, el Memorimage, que enguany arriba a la seva 11a edició, presenta en aquesta ocasió tres pel·lícules a concurs i un seguit d'activitats paral·leles com tallers i sessions adreçades als estudiants. El film inaugural de la mostra, 'Priorat' (David Fernández de Castro, 2015), ha aixecat força expectació després de passejar-se amb èxit a Valladolid, Amsterdam i Barcelona. Es projectarà aquest vespre, al Teatre Bartrina, a les 9.
'Priorat' va néixer a Reus
"El projecte va sorgir aquí, al Memorimage, fa tres anys. Jo no en sabia res, del Priorat, i quan me'n van parlar vaig entendre de seguida que hi havia una gran història per explicar", exposa el director. El documental, a més, és el plat fort d'una altra cita cultural que ha de tenir lloc aquests dies a Falset, el Most, un festival que marida cinema i vi.
Dues altres propostes opten al Premi Ciutat de Reus a la millor pel·lícula documental. 'Sota les bales, la història del fotògraf Tony Vaccaro' (Max Lewkowicz, 2016) i 'The music of strangers' (Morgan Neville, 2015), ambdues produccions americanes, completen la secció.
L'altre gran tret característic del Memorimage és la seva mirada local. D'aquesta manera, tres treballs audiovisuals realitzats des de la capital del Baix Camp es presenten al certamen d'enguany. 'Els nens de la jungla' (Santi Suárez, 2016), 'Estados clandestinos' (Marc Iglesias i Paula Monteiro, 2016) i la cèlebre 'Les 7 vides d'Eduard Toda', (Ramón Masip, Manel Vinuesa i Toni Orensanz, 2016) són les produccions programades pels responsables de la mostra. En aquest sentit, cal destacar la cloenda del Memorimage 2016, també amb accent reusenc. Un grup d'alumnes de Mas Carandell han creat 'Reus, abans, ara i aquí', una 'performance' que combinarà música amb imatges d'arxius de la ciutat.
Noves experiències amb imatges d'arxiu
Entrevistat al programa radiofònic 'La tarda', que s'emet a LANOVA Ràdio, el director artístic de l'esdeveniment, Daniel Jariod, subratlla que el Memorimage 2016 aposta per "les històries de la tenacitat". "Moltes de les pel·lícules que veurem mostren les històries de col·lectius que han lluitat per millorar el seu entorn", apunta en referècia a 'Priorat' i 'Els nens de la jungla', amb l'Escola Mowgli com a escenari en el cas d'aquest últim treball. "La nostra voluntat és promoure l'ús de les imatges d'arxiu per explicar històries", afegeix. I és que a partir d'aquesta utilització, en clau narrativa, poden transmetre's emocions i difondre la nostra memòria històrica, tal i com passa a 'Espanya en dues trinxeres. La Guerra Civil en color' (Francesc Escribano i Lluís Carrizo, 2016).
El film, que es projecta aquest proper dissabte a les 5 de la tarda, basa la seva proposta en acolorir les imatges filmades d'aquells anys. "I això, encara que pugui semblar una bestiesa, dóna una nova dimensió a aquell període i en facilita altres lectures", matisa Jariod. Per tot plegat, i segons explica Jariod, "el Memorimage s'ha consolidat perquè mai s'ha tancat, sinó que ha sabut buscar noves vies creatives mantenint sempre, això sí, la seva essència". I ja fa uns anys, a més, que s'ha obert al públic del futur amb experiències com Memorixics, dissenyada per als més petits. També el dissabte, però a quarts d'11 del matí, el Bartrina acollirà una projecció molt especial de 'The cameraman', un dels clàssics de Buster Keaton.
Podeu consultar tota la programació del Memorimage 2016 en aquest enllaç.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics