Gas Natural Fenosa ha culpat la Generalitat de no desenvolupar el reglament que l’obliga a informar dels talls de subministrament. En una roda de premsa a Madrid, el conseller delegat de la firma, Rafael Villaseca, ha admès que “d’acord amb la llei” l’empresa està obligada a informar les administracions abans de fer un tall de subministrament, però ha afegit que per poder aplicar aquesta llei, cal un reglament que la desenvolupi, un reglament que la Generalitat encara no ha tirat endavant. Villaseca ha subratllat que el Parlament de Catalunya va instar també el març passat la Generalitat a redactar el reglament, i ha lamentat que això encara no s’hagi fet.
És “urgent”, ha dit, que les administracions “resolguin” la qüestió, es “coordinin” i “concretin” el paper de cadascú, perquè ara com ara hi ha “un buit normatiu”, segons la seva opinió. El conseller delegat de l’empresa energètica ha lamentat en nom de la companyia el succés de Reus i ha advocat perquè les administracions solucionin l’embull competencial perquè situacions d’aquest tipus no es tornin a produir.
En aquest sentit ha recordat que Gas Natural Fenosa té un conveni amb l’Ajuntament de Reus des del 2014 pel qual el consistori informa l’empresa de les famílies vulnerables. Des d’aquell any han rebut avisos de 150 casos, 88 dels quals el 2016, “i entre ells no hi havia el de la senyora de Reus”, ha dit Villaseca.
Ha afegit també que els serveis socials tenien coneixement de la situació de la dona des del 2013, per la qual cosa “sorprèn” que no se’ls hagués avisat. La dona feia dos mesos que tenia el llum tallat, i en aquest temps “tampoc ens va avisar ningú”.
Villaseca ho ha atribuït tot plegat a aquest “buit normatiu” provocat per la manca del reglament que ha de preveure, entre d’altres, el protocol de comunicació i actuació amb els serveis socials municipals. Per això ha considerat “urgent” que les administracions resolguin aquest extrem, es coordinin i concretin què ha de fer cadascú. “Els procediments hi són i s’han de millorar”, ha admès Villaseca, “però no es pot carregar a les subministradores la manca de coordinació”.
En paral·lel, el conseller delegat de la companyia ha afirmat que Gas Natural Fenosa ha arribat a acords i convenis amb diverses administracions que li han permès “protegir” el 90% dels usuaris a l’Estat, i que ha desenvolupat “de forma proactiva” un canal de comunicació directa amb els serveis socials municipals.
En el cas de Catalunya, “a falta d’aquest decret”, aquest canal ha permès identificar més de 9.000 llars en més de 400 municipis als quals se’ls ha paralitzat el tall de subministrament. 200 famílies, a banda, han manifestat directament la seva situació de vulnerabilitat a l’empresa i han estat adreçades als serveis socials dels ajuntaments.
Gas Natural anuncia una paralització dels talls de subministrament
Segons ha avançat El País, Gas Natural Fenosa ha ordenat als seus tècnics i empreses col·laboradores a la ciutat que suspenguin tots els talls de subministrament de l'electricitat, a l'espera d'ordres directes de l'empresa. Aquesta decisió afecta, fins i tot, als talls que ja estaven programats. D'aquesta manera, la companyia vol evitar les crítiques rebudes per la seva actuaci.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics