Si les obres del corredor mediterrani i del tercer fil anunciades pel Ministeri de Foment per als propers dos anys tiren endavant sense cap canvi, “Tarragona es convertirà el 2018 en l’única capital del Mediterrani sense estació urbana per a l’Euromed i sense trens de llarg recorregut”, a més del fet que Salou i Cambrils, Mont-roig i l’Hospitalet es quedaran sense les estacions actuals i que “Reus també quedarà despenjada de les línies d’alta velocitat”, segons va alertar Daniel Pi, portaveu de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP). Aquesta entitat, juntament amb la Plataforma per la Defensa d’un Ferrocarril Públic i de Qualitat (Pdf.camp) van presentar ahir una proposta tècnica amb una llista de millores del servei de viatgers al Camp de Tarragona.
La solució principal, segons ells, passa per la creació d’un enllaç –o bypass– entre la línia convencional i la d’alta velocitat a Altafulla, que permetria que l’estació de la ciutat de Tarragona quedi connectada amb l’alta velocitat, escurçant el temps del viatge entre Tarragona i Barcelona, que seria de només 39 minuts, i que també redueix el trajecte des de Tortosa.
Per Ricard Riol, president de la PTP, aquesta “no és una obra faraònica: són 24,5 quilòmetres, però de nova construcció només hi ha 7,8 quilòmetres”. L’enllaç a Altafulla seria més beneficiosa que la plantejada anteriorment de crear l’enllaç a l’Arboç –rebutjada per Foment–, ja que en aquest cas el trajecte Tarragona-Barcelona seria de 46 minuts.
Les plataformes també mantenen, en última instància, la millora de l’actual línia de Vilanova i la Geltrú, així com la reconversió per a tramvia dels trams urbans a Salou i Cambrils, “com un metro en superfície”, i l’enllaç del port amb les químiques amb ample europeu, entre altres propostes. Pel que fa a l’estació d’intercanvi –o intermodal–, que permetria la connectivitat Euromed-rodalies, les plataformes plantegen que se situï prop de Vila-seca.
Consens
Amb aquest document, que es pot consultar als llocs web de les dues plataformes, volen aconseguir un consens al territori, per anar amb una única veu davant de l’Estat espanyol, i fer pressió perquè el projecte del tercer fil, que ha de permetre aquesta circulació de trens en ample internacional per la via convencional de la costa des de Vila-seca i Tarragona i en direcció a Castellbisbal, disposi també d’una connexió amb la xarxa d’alta velocitat per a passatgers.
Les plataformes consideren que el calendari d’obres del tercer fil que planteja Foment per als pròxims dos anys al territori no només complicarà el trànsit ferroviari, sinó que, un cop acabades, “deixarà les comarques tarragonines en una situació pitjor que l’actual”. Les estacions de Salou i Cambrils, per exemple, sumen més de 675.000 viatgers anuals i, per tant, “hi ha una necessitat imperiosa que no tanquin”.
Volen suprimir “la frontera” de Sant Vicenç de Calders
Consideren que “cal suprimir l’efecte frontera de Sant Vicenç de Calders, fent efectiva la connexió directa de Tarragona amb Vilafranca i Vilanova”, a més de millorar les freqüències a les línies regionals.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics