La companyia vallenca Passabarret ha deixat descansar el pallasso i acaba d'estrenar l'adaptació circense de la novel·la modernista 'Josafat', de Prudenci Bertrana. El director europeu, Adrián Schvarzstein ha dirigit el muntatge que va seguint la narrativa del clàssic amb números de circ. Aquesta nova obra de la Cia Passabarret és una coproducció de La Circoteca amb la Xarxa de Cultura de l'Ajuntament de Valls. Durant el Festival Trapezi es representarà a Reus i amb l'excusa, Reusdigital.cat ha parlat amb el seu director.
'Josafat', un clàssic literari adaptat al circ.
Es tracta d'escollir una obra perfecta per teatralitzar-la i transformar el contingut en un espectacle de circ. Justament moltes de les accions i els sentiments que es desenvolupen a l'obra literària es poden expressar a través del circ. Fa anys que existeix un circ contemporani que a més d'ensenyar proeses, vol explicar històries. A més a més, aquesta adaptació aconsegueix explicar una història universal sense paraules. Per exemple, un número de malabars pot expressar la felicitat i un quadrant aeri pot ser l'angoixa.
Com heu adaptat l'obra al circ?
Vam començar a fer improvisacions i jo vaig portar alguns temes que m'interessaven. Per exemple, com transmetre l'erotisme o la violència a tots els públics. El procés no ha estat fàcil perquè hem hagut de matar elements de l'obra perquè allargaven l'espectacle. Amb una hora i cinc minuts expliquem tota l'obra de 'Josafat'.
Com és el personatge de 'Josafat' a l'adaptació?
És el Josafat que va trobar l'Oriol Llop treballant la interpretació. A l'Oriol li ha passat el mateix que al personatge, ha descobert habilitats seves i coses que du a dins que no sabia ni que existien. I quan les treus a fora, a vegades t'agraden i d'altres et fan por. El costat lluminós i el fosc els podem veure a l'obra. A més a més, la companyia Passabarret ha fet un treball excel·lent d'investigació i de comprensió del circ literari, tenint en compte que és la primera vegada que porten a l'escenari aquest gènere.
És circ contemporani aquesta adaptació de 'Josafat'?
Sempre dic que el circ és contemporani perquè passa ara. El circ tradicional s'adapta als temps actuals i acaba sent contemporani. El circ contemporani necessita barrejar disciplines.
Els darrers anys es mescla circ, dansa, teatre...
El circ s'està enriquint. Des dels anys 80, a França es considera que el circ és una de les disciplines importants de l'art i des de llavors es programa a tots els teatres. Avui en dia a les escoles de circ s'ensenya interpretació, teatre, mim, comèdia, improvisació i molta dansa. Cada vegada ens preocupa menys la tècnica – que és important-, però deixa lloc a la història que ens vol explicar aquell número. L'essència del circ contemporani i de Josafat és explicar històries. S'hibriden moltes disciplines, ara per exemple treballo en òperes de circ.
En quin estat es troba el circ a Catalunya?
Avui en dia té molta força. Hi ha un cosmopolitisme molt productiu que permet formar-se molt bé i intercanviar experiències. El circ no s'ha de veure com una cosa infantil, sinó com una indústria cultural. Ha de tenir programació habitual a qualsevol teatre, el teatre Lliure o el Teatre Nacional de Catalunya.
Comparat amb la resta d'Europa, es valora el circ a Catalunya?
Ens falta una mica perquè a vegades l'entenem com a espectacle de carrer. És una disciplina artística, els pallassos no són de nas vermell i no hem de deixar els nens i nosaltres ens en anem a fer l'aperitiu. Això està canviant, però hem de fer un pas més recolzant el circ.
Per acabar, què representa festivals com el Trapezi per a companyies de locals com Passabarret?
Aquests festivals han de donar cabuda a les companyies catalanes i sobretot de la zona perquè s'està fent circ de molta qualitat. Sent el Festival de Circ de Catalunya, totes les novetats d'aquest any s'haurien de programar, és el seu lloc. A més, a Reus, amb tants anys de festival hi ha un públic molt entès.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics