L'Institut Baix Camp de Reus és el primer centre educatiu públic de Catalunya i de l'estat espanyol que ha estat reconegut amb la certificació d'excel·lència de la Fundació Europea per la Gestió de la Qualitat (EFQM per les seves sigles en anglès). L'institut s'ha sotmès a una avaluació que ha tingut en compte l'estratègia del centre, la gestió del personal, el procés d'aprenentatge i els resultats acadèmics, entre altres aspectes. El diploma s'ha entregat aquest dijous al matí en el marc de la 16a Jornada de qualitat a l'ensenyament que s'ha celebrat a la UAB.
El director del centre, Josep Gabriel Lluís, ha explicat en una entrevista amb l'ACN que la feina de millora als instituts "és contínua" i que, després d'haver estat distingits, treballaran per ser encara "una mica millors". A més, defensa que el diploma demostra que l'educació pública és de qualitat. El centre, on es cursa ESO, Batxillerat i Cicles Formatius, ja tenia una distinció segons el model català d'excel·lència educativa, e2cat, com altres instituts del país, als quals també es distingeix amb els certificats ISO 9001.
El Departament d'Ensenyament va decidir presentar un dels centres a l'EFQM en una pràctica que, a més d'ampliar horitzons, havia de servir per poder fer el contrast entre els dos models d'avaluació. L'Institut Baix Camp, "un dels més avançats en excel·lència", segons Lluís, va ser l'elegit per presentar-se a la validació, que han superat amb nota. "Vol dir que el sistema català funciona i que treballa amb els models estàndards europeus de gestió", ha afegit.
A més, considera que el reconeixement a l'institut és també una mostra que l'educació pública està, almenys, al mateix nivell que altres centres concertats o privats, els únics que fins ara havien rebut el diploma EFQM. En l'avaluació externa, realitzada per l'empresa certificadora BureauVeritas i els auditors d'EFQM, hi han participat l'equip directiu, el professorat, l'alumnat, les famílies i empreses relacionades. Una de les tasques ha consistit a identificar els punts forts de l'institut i també les àrees a millorar. Entre els elements potents del centre hi ha el lideratge i el procés d'ensenyament i aprenentatge.
Pel que fa a l'ensenyament, a l'Institut Baix Camp "l'alumne és el punt clau del centre, ha de ser un element actiu i intentem introduir allò que el motivi més", ha explicat Lluís. Així, pregunten per la fitxa d'interessos de cadascú, ofereixen optatives (des de teatre musical o matèries no lingüístiques en anglès), la possibilitat de cursar alemany o programació, l'emprenedoria o l'oportunitat de fer pràctiques a l'estranger.
Pel que fa a l'adaptació acadèmica, a banda del tutor, els alumnes que tenen més problemes per seguir el curs disposen d'un 'coach', que els ajuda a marcar objectius. "L'abandonament pràcticament és zero", anota el director. "La clau és pensar que el procés d'aprenentatge pivota sobre l'alumne, i que se li ha de preguntar", conclou. En l'àmbit d'àrees a millorar, l'institut situa la part de personal i que no poden controlar, perquè depèn de la Generalitat. "És on el Departament d'Ensenyament té una àrea de millora; ens faltaria més autonomia per perfilar més el professorat o tenir més recursos econòmics propis", detalla el director.
L'Institut Baix Camp, un dels més grans de Catalunya amb 1.600 alumnes i 140 professors, va iniciar els tràmits per aconseguir aquest diploma fa un any. "El procés ha servit perquè el centre vagi canviant", admet Lluís. "En el nostre cas, el canvi va començar el 2010-11 i ara s'ha arribat a tocar el cim, però en educació mai s'arriba al cim, perquè el jovent i la innovació canvien". L'institut experimenta modificacions curs rere curs per adaptar-se a les novetats: "és un procés de millora contínua que mai acaba". A tall d'exemple, ara es dediquen a gestionar el telèfon mòbil com a eina educativa dins de l'aula. El centre ha obtingut 480 punts i s'emmarca en el certificat +400, molt a prop del màxim diploma, +500.
La intenció és mantenir-se i ser cada cop "una mica millors": "sempre hi ha un marge de millora i la filosofia del centre és que si un alumne té un vuit, ha d'arribar a un nou; i si té un cinc, a un sis", posa com a exemple el director.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics