"Obrim amb preguntes els murs de l’escola?” és la pregunta que la CGT d'Ensenyament fa per motivar la reflexió entorn la dimensió comunicativa de la pràctica docent. "Entenem que tota comunitat educativa es constitueix com un àmbit de promoció i realització d’uns valors i unes experiències que s’extenen més enllà dels límits establerts pels espais físics dels centres docents. Des d’aquesta perspectiva podem concebre la comunicació, no només com un dels elements fonamentals en la definició dels projectes educatius i organitzatius d’escoles i instituts, sinó també com una via per a la consecució d’un objectiu més ambiciós que és el de prefigurar un model de societat basat en relacions interpersonals igualitàries caracteritzades per l’horitzontalitat i el respecte mutu", considera l'entitat.
Les jornades, que es faran a Reus el 15 i el 16 d'abril, no aprofundiran en les facetes instrumentals de la comunicació, sinó en la comunicació personal i la comunicació dins del grup, tant des del punt de vista docent de l'alumnat, com una finalitat en ella mateixa. Així, dues propostes se centren, concretament, en l’habilitació de la competència comunicativa de la persona: el taller 'Comunicació conscient i cooperativa' pretén facilitar, des del marc de la comunicació no violenta, una presa de consciència per part del docent dels implícits inherents a tot acte comunicatiu; el taller 'Projecte de filosofia 3/18' vol oferir eines per la millora de la capacitat comunicativa de l’alumnat, tot enfortint la seva capacitat reflexiva.
Les altres dues propostes atenen al paper de la comunicació dins el grup: el taller d’Acció tutorial, amb el hashtag #hackeaelaula, afronta la interacció amb el grup de l'aula des d’una concepció que parteix de la necessitat d’integrar els processos comunicatius en l’entorn social; el taller 'Educació en i per al conflicte', en canvi, introduirà diferents recursos metodològics per millorar les dinàmiques relacionals pròpies de l’organització col·lectiva en general.
Les jornades s'inauguraran amb la xerrada 'Actuacions Educatives d’Èxit com a base per a la transformació de l’educació', que permetrà conèixer algunes experiències educatives dels centres educatius a les demandes d’una realitat social més àmplia, tot convertint-los en espais de diàleg on totes les veus prenen la paraula, especialment les més vulnerables. Per acabar, l’acció 'Després de dinar [i altres situacions quotidianes]' ensenyarà a aprofitar també les experiències més quotidianes per mantenir i aprofundir aquesta conversa. El programa i els horaris es poden consultar al web de la CGT Catalunya.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics