El dia 22 de juliol de 2011 es van complir els seixanta dies de les eleccions del 22 de maig i quaranta-un dies de la presa de possessió del nou govern municipal de Reus, sorgit de les esmentades eleccions, mitjançant la formació dels partits CiU-PP, amb un canvi de 32 anys amb el PSOE en el poder. Des de l‘Associació Coordinadora Ciutadana, passem a fer un petit balanç del Govern CiU-PP i ho fem conscients que les presses mai són bones, però és necessari donar a conèixer als ciutadans les línies que marcarà el futur en els propers dies.
Per una banda, se suprimiran dels espais de benvinguda educativa -EBE- a immigrants, degut al seu alt cost i la poca efectivitat dels immigrants cap a la comunitat reusenca. Aquest fet suposa eliminar 3.200 euros per immigrant per any, amb uns 320 immigrants l'any, que resulta una xifra d'aproximadament 800.000 euros d'estalvi a les arques municipals. D'altra banda, INNOVA passarà de 12 societats municipals a 3 grans àrees: salut, aigües i economia; es retallaran de 70 a 36 els seus membres, mentre que la nova INNOVA eliminarà 5 gerents i 29 consellers, fet que permetrà estalviar 620.000 euros a l'any i 400.000 euros en sous de gerents.
Els sous municipals i les dietes de tots els regidors, entre els quals cal destacar la supressió dels màxims responsables del pacte, Alícia Alegret i Carles Pellicer, seran més baixos. Aquesta xifra podria rondar els 430.000 euros a les arques municipals. Amb tres tocs, la xifra d'estalvi la quantifiquem aproximadament en 1.880.000 euros any. El que ha de venir hauria de ser igual o superior a la xifra citada per altres conceptes, com els càrrecs vitalicis, de confiança, l´IMAC, entre d'altres, que han de ser amortitzades o substituïdes per persones i sous més coherents.
L’Associació Coordinadora recolza aquesta forma d'actuar en tan curt temps. Esperem més endavant, quan se situïn, analitzin els comptes i vegin com estan els forats, que puguin anar avançant en la reducció de les despeses i puguin escometre les necessitats per a la creació de llocs de treball i donar confiança a la societat; per això anem a refrescar una mica els punts del moviment associatiu i veïnal, la dels barris, els que van recolzar el canvi.
Primerament, volem crear l'Alcalde de Districte, els educadors de barris, un cos de guàrdia urbana de districte, Centres Cívics en zones que en manquen, entre d'altres. També volem establir circuits de manteniment per a les persones grans, una major neteja dels carrers, més seguretat.
Així mateix, un altre dels nostres propòsits és l'adequació de passejos ecològics en les riberes de les diferents rieres que es té a Reus, per fer senderisme, per exemple, i crear passejos i espais per a gossos. També pretenem crear un espai multifuncional per a l'activació turística, una exposició i guia per la ciutat i comarques, amb visites guiades per personal format i amb una aportació mòdica per part dels visitants, fent que rebin un obsequi d'un producte de la terra.
De la mateixa manera, tenim com a objectiu aplicar la Llei de morositat de pagaments per a les empreses contractades o subcontractades per a l'Ajuntament segons la Llei 2010; adequar els passos elevats per als vianants és una altra meta, ja que en el seu moment van ser i són polèmics perquè no s'adapten a les normes de circulació. Ens agradaria la creació de fòrums per a la participació ciutadana mitjançant associacions o actes amb l'Alcalde de Districte, entre d'altres qüestions. Lluitem també per la formació professional mitjançant la col·laboració de capital privat, experiència, estratègia, a tres parts: empresa, Universitat i Ajuntament.
A mesura que el temps passi, hi haurà més punts a comentar; de moment creiem que el balanç ja està fet. Ara falta aplicar el sentit comú, un raonament que diu: “La tecnologia i la inversió han d'estar d'acord amb la intervenció ciutadana”. D'això es desprèn que els fluxos econòmics, els ingressos i les despeses han de ser equilibrats i transparents perquè la ciutadania sàpiga què invertir i com contribuir a això.
El tema de l'Aeroport de Reus, amb l'empresa Ryanair com a punt de mira, ha de tenir una ferma resposta per part de la societat del Camp i de la Generalitat, en particular. Potenciar aquest tipus de transport és conjuminar el de passatgers i potenciar el comercial. El suggeriment que fem és la recerca d’una altra nova operadora. En el Camp de Tarragona, tots units, la resposta ve per la creació d'un nou espai Tecnològic amb el recinte firal i el turístic. Les activitats de l’aeroport haurien de ser més duradores, si pot ser, els 365 dies de l’any.
(Manuel-Cruz Matute és membre del comitè executiu de l'Associació Coordinadora Ciutadana i d’Entitats en Defensa del Territori).
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics