Tot recordant el cèlebre oli 'Le déjeuner sur l'herbe', de Manet, el lingüista Joaquim Mallafrè ha establert una peculiar comparació amb l'última novel·la de M. Lluïsa Amorós, 'Berenar sota les moreres' (Onada Edicions, 2019). Si en la pintura hi apareix una dona nua envoltada d'homes, a l'obra de la reusenca "són elles les que estan vestides i ells, els que van despullats". En l'univers literari de l'autora, els personatges femenins són protagonistes, complexos i profunds. En aquesta ocasió, els masculins són el pare, l'amant, el marit i el tiet mig britànic que, de vegades sense saber-ho, són a les mans de l'atzar, del desig i dels secrets que oculten les quatre amigues en les quals se centra la nova història de l'escriptora.
'Una dolça melangia'
En un vestíbul de la Biblioteca central Xavier Amorós a vessar, la regidora Montserrat Vilella ha estat l'encarregada de donar la benvinguda als assistents. Aquests, només en accedir al recinte, s'han trobat una taula parada per berenar-hi tal i com l'ha escrita la fèrtil ment de l'autora. Posteriorment, i en representació de l'editorial, Miquel Àngel Pradilla ha manifestat la seva satisfacció per haver publicat els darrers treballs de la reusenca. Aquest ha destacat "la comunitat de seguidors" que l'escriptora hi té a la ciutat i al territori, en part perquè "projecta la capital del Baix Camp arreu del món amb les seves novel·les".
Mallafrè, per part seva, ha deconstruït 'Berenar sota les moreres' per assenyalar que tota l'obra transmet "una dolça melangia" en el retrobament de quatre dones que van compartir pis a Barcelona als anys 70, quan eren a la vintena, i a les quals el temps i els secrets han distanciat. L'excusa per fer l'àpat plegades a Platja d'Aro no és cap altra que un 'McGuffin', tal i com l'ha descrit, "un recurs d'Amorós per dissecionar altre cop la psicologia femenina". Hi ha, en l'obra, i segons el seu parer, un pas més en la "llibertat personal" de cadascuna de les protagonistes quan del que es tracta és del sexe. "Hi trobem l'adulteri vist des d'una altra perspectiva", ha revelat en al·lusió a una de les fèmines de la colla que, tot viatjant pel món, ha tingut no pocs amants "com si part de la seva feina es tractés".
Un 'feminisme post M. Aurèlia Capmany'
Les conseqüències de les infidelitats a la família, el desig, les relacions obertes i no sempre ben vistes a ulls dels curiosos són altres dels elements dels quals se serveix Amorós per construir "un feminisme post M. Aurèlia Capmany", ha conclòs Mallafrè, en què "elles s'han empoderat". Assegudes a taula, les dones celebren que "res hagi canviat" tot i que faci quatre dècades que no es veuen. Sí, l'amistat que les va unir va ser sincera, i encara roman, "però és que hi ha coses que amaguen sota les estovalles, i que no direm a ningú", ha reblat abans de cedir la paraula a l'autora.
Aquesta, agraïda, ha evocat els records d'infantesa a Reus, alguns dels quals impregnen el 'Berenar sota les moreres' d'enguany. N'hi ha que quan són nens desenvolupen l'habilitat per ballar, per córrer o per tocar un instrument. "El meu talent va ser la imaginació", ha subratllat, i l'ha fet cuidat amb el pas dels anys per "teixir relats i històries". La memòria, l'experiència i les emocions viscudes, sumades a una "gran passió per la lectura", l'han convertida en la reputada escriptora de la qual gaudim tots. Entre plats, tasses i coberts, i sota les moreres, que han envellit com les protagonistes, "hi descobrireu una història d'amistat, d'amor i de secrets". El seu, per l'ha revelat. "Per escriure novel·les cal un tarannà una mica somiatruites", ha apuntat amb un somiure.
La vetllada s'ha tancat amb una actuació musical a càrrec d'un duet de joves que ha interpretat 'L'Adagio en sol menor' d'Albionioni.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics