Dimarts, 19 de Novembre de 2024

Caminem cap a una mobilitat més sostenible

16 de Setembre de 2020, per Daniel Rubio i Marina Berasategui
  • En distàncies menors a 3km ens podem moure caminant o en bicicleta, i d'aquesta manera per cada 3 km reduirem les emissions de CO₂ un quilo per persona

    Reusdigital.cat

Si una cosa positiva ens ha ensenyat i demostrat el context sanitari actual és que els canvis de rutina i optar per altres modes de transport i mobilitat més sostenibles són possibles, són una realitat i els tenim aquí, al nostre abast. L’etapa post-covid que vivim a les ciutats, també a Reus, ens fa prendre més consciència de com està estructurat el repartiment de l’ús de la via pública, de quina qualitat tenen els espais públics del nostre entorn, de quina manera ens movem i per a què. Amb el confinament i el foment del teletreball, hem vist reduir notòriament el trànsit de la nostra ciutat, així com també la baixada dels nivells de contaminació tant acústica com atmosfèrica.

Sabíeu que el trànsit rodat genera un 70% d'emissions contaminants que afecten el sistema respiratori i la salut? Això representa unes 160.000 tones de CO₂ a l'any a Reus. Per aquest motiu, preservar el nostre entorn és cosa de tots i la manera com ens desplacem contribueix a millorar la nostra condició física i la qualitat de l'aire que respirem. Per exemple caminar mitja hora, el mode més saludable, fa augmentar de 2 a 9 anys l'esperança de vida. Ho sabíeu? O en distàncies menors a 3km ens podem moure caminant o en bicicleta, i d'aquesta manera per cada 3 km reduirem les emissions de CO₂ un quilo per persona.

20 anys adherits a la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible

És qüestió de sensibilitzar-nos i apostar per la salut, la pròpia i la de les nostres ciutats. Una oportunitat que un any més, des de l'Ajuntament de Reus volem incentivar adherint-nos, i des de fa ja 20 anys que ho fem, a la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible 2020, que té lloc del 16 al 22 de setembre. En aquests 20 anys la nostra ciutat ha avançat en termes de mobilitat sostenible i més eficient. Una bona manera de veure quina capacitat d’avançar tenim com a ciutat és anar comprovant, en les properes cites europees de la mobilitat, que hàgim implementat més mesures i hàgim facilitat a la ciutadania més seguretat i accés a mobilitats més sostenibles, en detriment de l’ús del vehicle privat.

Els avenços que fem en matèria de mobilitat tindran efectes positius en la qualitat dels espais públics, així que revertiran en la ciutadania doblement en positiu. La mobilitat sostenible és una de les eines més potents per arribar al dret efectiu a la ciutat, amb un previsible impacte positiu en l’economia local i en el benestar i salut de les persones que hi vivim. Enguany, el que volem posar en valor són les passes que hem començat a fer perquè Reus esdevingui una ciutat més sostenible a 10 anys vista (l’Agenda 2030), sobretot pel que fa a la mobilitat.

Ens comprometem com a consistori a avançar des del consens, tot posant els recursos necessaris per fer un salt qualitatiu important en els propers anys. Un factor clau d’èxit, també, és la consciència individual i col·lectiva sobre la manera com ens movem per la ciutat, així que la promoció de la mobilitat sostenible també passa per les nostres decisions quotidianes, tant les que prenem individualment com les que prenem des de les entitats i col·lectius. Així, convidem a participar a tothom de les iniciatives que impulsem, ja que sense la voluntat de la gent, l’evolució serà més llarga. En aquest sentit, optar pel transport públic col·lectiu per anar a la feina, així com caminar o moure's en bicicleta en lloc d'agafar el cotxe són bones alternatives i formes de protegir i millorar el nostre entorn, el de tots.

Referents en mobilitat elèctrica

Per altra banda, a Reus podem treure pit com una de les ciutats catalanes de referència en mobilitat elèctrica. Va ser l'any 2014 que l'Ajuntament de Reus va iniciar la instal·lació d'estacions de recàrrega i des d'aleshores la xifra i l'aposta ha anat incrementant fins a disposar actualment de 14 estacions ubicades als aparcaments municipals i la via pública, i altres dos en aparcament privats del centre de Reus. D'aquesta manera la ciutat compta en aquests moments amb un total de 37 places de càrrega elèctrica. L'any 2019, només en la xarxa municipal, es van poder comptabilitzar 10.253 recàrregues. I com des del consistori hem de donar exemple, la flota de vehicles municipal compta amb 10 unitats totalment elèctriques.

En el mateix sentit, i donat que enguany no ha pogut ser, esperem poder celebrar l'any vinent la 5a edició de la Fira del Vehicle Elèctric amb què també promocionen aquest mode de transport més sostenible que el convencional. Sabíeu que es calcula que cada família destina la meitat del seu consum energètic anual al vehicle privat? Això suposa una despesa d'uns 3.700 euros a l'any.

En aquest sentit, optar per la modalitat elèctrica suposa un estalvi de la meitat del cost d'estacionar, l'impost de matriculació, un 75% menys en el de circulació i gratuïtat en la càrrega a la xarxa municipal, a més de la reducció de contaminants a l'ambient. En definitiva, un canvi de paradigmes cap a una ciutat i un estil de vida més sostenibles, eficients i saludables. I tu com et mous?

Daniel Rubio és regidor de Recursos Humans i Medi Ambient; Marina Berasategui és regidora d’Urbanisme i Mobilitat.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Rudy Hövig  26 de Setembre de 2020

mobilitat en la ciutat

Reus és una ciutat on les distàncies no es pot dir que existeixin. És fàcil creuar-la a peu, i/o bicicleta. Votaria per un d'aquests dos sistemes en lloc de estar sempre saturats de vehicles, que no sols contaminen però que també entorpeixen el pas.

Sóc holandès, molt coneixedor de Reus donat que la meva dona és originària d'aquesta ciutat i les nostres visites són freqüents. Per experiència, les alternatives exposades no sol són sostenibles i possibles, sinó que tenen un impacte en la economia domèstica, i mediambiental.

Amb satisfacció vaig veure durant la meva darrera visita, que la ciutat estava habilitada amb alguns carrils bici, llàstima que només tinguin uns pocs metres de llarg i per tant, tot plegat no té gaire sentit. Aconsellaria invertir més en aquesta iniciativa, que de ben segur seria per un bé social, pel seu entorn i m'atreveixo a dir, que per la salut de tots els reusencs.

Esperem poder gaudir de la ciutat en el futur amb altres maneres de mobilitat.

(De part del meu marit, traducció: Isabel Cabestany)