Divendres, 19 d'Abril de 2024

'El jovent fuma més tabac de cargolar'

Parlem amb tres estanquers de la ciutat perquè analitzin els canvis en el negoci i en els hàbits dels clients

17 d'Agost de 2019, per Marina Sáenz de San Vicente
  • Imatge de l'interior de l'estanc del Pallol

    Marina Sáenz de San Vicente

L’Estat espanyol torna a tenir tants fumadors com abans de les lleis antitabac. La proporció d'adults de 15 a 64 anys que afirmen fumar diàriament és del 34%, segons l'enquesta de consum de drogues EDADES que elabora un cop cada dos anys el Ministeri de Sanitat. El 2005, just abans que entrés en vigor la primera de les normes, la taxa era del 32,8%. Tot i això, actualment el comerç està canviant, i els hàbits dels clients són diferents. Responsables de diversos estancs de la ciutat han explicat a Reusdigital.cat l’evolució que han sofert els seus negocis: el declivi de la venda de segells, la consolidació de les cigarretes electrònics, o les tendències en el consum del tabac entre el públic més jove.

El jovent és més de tabac de cargolar

Des de l’estanc Díaz, al carrer de Llovera, el responsable de l’establiment, Lluís Gené, afirma que la venda de cigarretes electròniques "no ha fet ni fa la guitza" al seu negoci. “Al contrari, la complementa. I diversifica el producte”, confirma el comerciant. Això sí, la comercialització en línia "s'hauria de regularitzar", demana. 

El perfil del fumador, segons diu, “és molt variat”. Tot i així, en els últims anys, no ha detectat pas que cada vegada fumi gent més jove. “L’edat es manté”, certifica. El que sí que canvia, segons sembla, són els gustos. “El jovent fuma més tabac de cargolar i, en canvi, la gent ja més granadeta compra el paquet sencer”, concreta. 

Quant a la nova normativa de prohibir fumar en espais públics i tancats, Gené manifesta que "les regles s’han de complir". “Hagin fet mal o no al nostre sector, és el que hi ha”, se sincera el dependent. Amb tot, la legislació no ha tingut conseqüències negatives en el negoci, però el fet de prohibir fumar en certs llocs fa que el consum disminueixi. Tampoc les cridaneres imatges que llueixen els paquets semblen aconseguir que el fumador "de tota la vida" es faci enrere. "La gent que fuma, fuma hi hagi la foto que sigui i l’únic", 

Costums epistolars caiguts en l'oblit

A l'estanc Pallol, Aida Garcia comenta els canvis que s'han produït en el sector. Costums epistolars d'anys enrere semblen haver quedat en l'oblit. "No, no hi ha gaire gent que compri sobres i segells", indica. I, de fet, qui en compra "és per a l’empresa o per a assumptes oficials", però “la correspondència personal s'ha perdut amb els correus electrònics, assegura. Com en el cas de l'estanc Díaz, la venda de cigarretes electròniques ha passat del 'boom' de fa un temps a convertir-se en un element més de negoci. "En venem, perquè cada cop més gent s’hi està passant", revela.

Quant al perfil del fumador, Garcia exposa que el gruix dels clients "és més que res gent gran, o de mitjana edat". Com en el cas de Gené, destaca que els joves fumadors es decanten pel tabac de cargolar, "potser perquè el poden fer allargar una mica més". Tants anys al peu del canó, a més, fan que ja se sàpiguen de memòria els gustos dels clients més lleials. "Sí, i tant, en tenim alguns que vénen cada dia a pels seus paquets, i sempre de la mateixa marca”, explica la comerciant.

El fet de que ja no es pugui fer publicitat de tabac als mitjans de comunicació, segons Garcia, tampoc ha causat danys en el sector. És més, ha incentivat altres fórmules per captar l'atenció del públic. "Comptem amb hostesses de diverses marques, a la botiga, que de passada poden informar els clients sobre una marca o l'altra". Amb la compra, detalla, hi pot haver un obsequi: "un encenedor, una motxilla, un cendrer de platja, una tovallola...”, precisa.

'No et pots quedar enrere'

Des de l’estanc Reus 21, a l'avinguda de Marià Fortuny, Susana Viña raona també sobre les conseqüències que ha tingut la transformació del negoci en aquests anys. La botiguera apunta que “has d’invertir per al futur. No et pots quedar enrere. De tabac se'n ven, però has de vendre més coses, més articles”, explica. Posa d'exemple, com els anteriors estanquers, el fenomen de les cigarretes electròniques. "Es tracta d'adaptar-se. No deixar pas que en venguin només els altres, sinó ficar-te tu en aquest món i satisfer les noves necessitats dels clients”, argumenta.

Sobre les impactants imatges als paquets de tabac, Viña difereix dels seus col·legues i sí que diu haver detectat que això "ha fet mal al negoci, ja que la gent pren consciència". 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics