Dissabte, 20 d'Abril de 2024

'Ens hem hagut de reinventar a causa de la pandèmia i la solució és a les nostres mans'

Els empresaris de diferents sectors de la ciutat parlen de com han viscut els estralls de la crisi del coronavirus i quins canvis han posat en marxa per adaptar-se

07 de Juliol de 2020, per Cristina Valls
  • D'esquerra, a dreta, a la línia superior: Jesús Rojo (restaurant Rosa dels vents), Carles Borrull (Casa Borull) i Núria Queralt (Colmado Giné)/ A la línia inferior, Òscar Ramírez (Avanti comunicació) i Olena Korzhykova (Asociación de Programas Educativos ‘OpenEurope’)

    Reusdigital.cat

Els empresaris de diferents sectors de la ciutat parlen de com han viscut els estralls de la crisi del coronavirus i quins canvis han posat en marxa per adaptar-se El teixit empresarial de la capital del Baix Camp ha sobreviscut a la crisi provocada per la Covid-19 tot observant els canvis d’hàbits i les necessitats dels seus clients. Des de Reusdigital.cat, hem volgut esbrinar quines han estat les iniciatives posades en marxa per negocis de diferents sectors –l’alimentació, la comunicació, l’educació i la restauració– amb l’objectiu d’adaptar-se.

L’adopció de mesures i protocols de seguretat s’ha anat posant en pràctica i, en molts casos, perfeccionant: a la ciutat, hom pot veure dosificadors de gel hidroalcohòlic a l’entrada de comerços, restaurants i altres establiments; però en molts casos, fins i tot, s’han invertit diners per comprar-los d’allò més segurs i perfeccionats, sigui amb un pedal incorporat per dosificar la quantitat desitjada de líquid o amb detector de moviment.

Al sector de la restauració

“Nosaltres ens hem adaptat bé. Des del restaurant Rosa dels Vents, hem fet efectiva la distància de seguretat entre les taules i hem posat a l’abast del comensal el gel hidroalcohòlic per tal que es desinfecti les mans. Els nostres treballadors duen la mascareta protectora i també hem col·locat cartells informatius a l’establiment amb l’objectiu de recordar quines són les normes establertes per evitar possibles contagis”, diu el propietari del negoci de la plaça de les Peixateries Velles, Jesús Rojo.

Com tothom, “ens hem hagut de reinventar (a causa de la pandèmia) i la solució és a les nostres mans”, diu. I mai millor dit: “Cal que ens rentem les mans, és essencial, i la millor prevenció és la distància. Nosaltres, com molts altres companys del ram d’hostaleria, optem per donar la millor de les atencions al client, incloent el servei a domicili i de recollida de comanda al mateix restaurant. Això és el que hem posat en marxa arran la pandèmia”, completa Rojo.

S’imposen les formes de pagament a distància

També seguint per la venda a domicili es troba Carles Borrull, de Casa Borrull. “Nosaltres sempre havíem apostat per aquesta forma de treballar, però s’ha vist incrementada arran la crisi del coronavirus. Operem molt via WhatsApp. Som un negoci conegut a la ciutat i amb clientela fixa. La pandèmia, però, també ens ha portat clients nous i l’activitat, excepte els primers dies en què recopilaves informació, no s’ha aturat”, diu Borrull. La carnisseria i xarcuteria reusenca va fer una “gran inversió” en tot allò necessari pel que fa a la prevenció. “Hem interioritzat totes les dinàmiques. El que hem après al llarg d’aquesta situació és que la gent abans potser no cuinava tant a casa. Ara, per contra, veiem que els hàbits han canviat. Guisen més, volen menjar sa i empren productes de qualitat”, afirma. Han pogut mantenir les vendes, destaca un augment en el cas de la vedella i una baixada en els embotits, “ja que els infants i joves no han hagut d’anar a escola i, per tant, no han menjat tants entrepans”, indica.

Les vendes del pernil dolç i el fuet, segons fa saber, han estat sostingudes. Arran la crisi, el que sí que s’ha fomentat és el pagament a distància, ja sigui a través d’aplicatius de telèfon mòbil o amb targeta de dèbit. “Pel que fa a la resta d’innovacions que haguem pogut fer, som un negoci tradicional i els canvis que podem fer sempre acaben sent elaborar productes nous depenent de la temporada o estació”, aporta.

L’obligatorietat de digitalitzar-se

Una de les qüestions més abordades durant el confinament ha estat pal·liar el tancament físic de la botiga tenint presència al món digital. Des del Colmado Giner, Núria Queralt ha vist que esdevé una via molt important. “Volem crear una botiga en línia i estem en vies d’organitzar-ho tot. Hi ha molt a fer i dona força feina, potser externalitzarem alguns processos. Ho anirem veient”, explica. Com hem vist amb la Casa Borrull, el Colmado Giner també ha estat treballant a bon ritme. “Ser un negoci que proporciona un servei essencial, va suposar durat el confinament una gran responsabilitat. Vam veure molt necessari potenciar el nostre servei a domicili, força consolidat ja. El que hem notat ha estat que, la nostra zona d’influència s’ha ampliat cap als pobles dels voltants”, estableix. I és que han repartit embotits i productes de consum fins a Torredembarra, Cambrils i Salou, entre un llarg etcètera. “Els repartiments van estar plens d’agraïments. Ens hem sentit molt bé ajudant tots els clients en temps de gran dificultat, ens sentíem partíceps del seu benestar”, diu Queralt.

Han observat un increment de comandes a domicili després de la desescalada també i, tot i que “hi ha més llibertat de moviment”, la gent sembla haver trobat que “el servei és còmode”, diu. La gent, això sí, s’ha tornat “més casolana” a l’hora de comprar. Segons enumera, es compren força mitjanes de carn, més vins de qualitat i “la venda de pernils sencers s’ha disparat”, se sorprèn. El que han après d’aquesta pandèmia a cal Giner és que “hem de fer pinya amb els proveïdors de proximitat” i que la gent aprecia el “calor humà, on t’expliquen d’on ve el bacallà”, recorda. “Com si fos una consultoria gastronòmica, oferim una atenció que no es pot fer en la distància, no es pot igualar i això ho trobàvem a faltar”, admet Queralt.

Aprofitar la pausa per potenciar idees noves

I, en temps complexos, poden sorgir bones idees de negoci. Amb aquesta filosofia ens descriu la realitat del moment el periodista, emprenedor i gerent de l’empresa Avanti Comunicació, Òscar Ramírez. “El sector comunicatiu ens ha permès teletreballar i ho valorem molt. Hem aconseguit generar menys contaminació per al planeta i hem estalviat temps i diners, perquè no ens hem hagut de desplaçar enlloc. Hem pogut fer moltes tasques des del telèfon mòbil i l’ordinador, així com coordinar-nos amb els col·laboradors d’Avanti Comunicació. En el meu cas, la gerència l’he poguda gestionar des del domicili particular. Hem estat en contacte regular amb els clients i els hem fet entendre que, per situacions com l’actual, és més important que mai potenciar la informació i la comunicació d’una empresa”, enraona. La jornada, però, “tot i ser més pausada i flexible, s’ha perllongat més hores durant el confinament”, analitza.

De fet, si es busca la diferència amb la rutina abans de la Covid-19, Ramírez estableix que “abans, en poques hores, fèiem molta més feina”. Després de la desescalada, diu que “potser, el més lògic, seria aplicar un híbrid entre teletreball i feina a l’oficina”. No obstant això, admet que la tornada a la jornada fixa al despatx “et permet separar millor la parcel·la personal i professional”. Ramírez ha aprofitat també aquesta pausa per potenciar altres projectes que té, com ara incrementar l’activitat d’Avanti Gastro, jove agència comunicativa centrada en l’àmbit gastronòmic. “En el sector del consum, hem observat que s’han eliminat intermediaris. En el món de la pagesia, per posar un cas, el procés de venda és ara molt més directe.

La crisi, com tot, serveix per recol·locar una mica tots els serveis”, expressa. En el cas de la Banya Edicions, sí que va haver de pausar-ne l’activitat. “Teníem una presentació d’un llibre per Sant Jordi, però haurà d’esperar”, apunta.

Els canvis en l’àmbit educatiu

D'altra banda, l’Asociación de Programas Educativos ‘OpenEurope’ i DS Formació, amb seu a Reus, han viscut, també, temps d’incertesa. En el primer cas, l’organització sense ànim de lucre treballa perquè tant joves com adults participin a programes europeus per tal d’aprendre una llengua estrangera. Ho fan a través de la immersió lingüística, interactuant amb altres grups de joves i en contextos on es fomenta la interculturalitat. “L’orientació la duen a terme professors i educadors. Arran la pandèmia, vam haver de cancel·lar molts viatges (cada setmana viatjava algú) i projectes internacionals que ja teníem organitzats”, diu la directora de l’entitat, Olena Korzhykova.

Pel que fa a DS Formació, es dediquen també a l’aprenentatge de llengües estrangeres –anglès, alemany, francès i rus–, així com d’altres branques del coneixement (cursos de fotografia o d’aprenentatge de llenguatge de signes, per exemple) per a persones de totes les edats. Han ajornat formacions i mantingut molts alumnes “d’allò més fidels”. “Per precaució, vam habilitar sessions virtuals d’aprenentatge i de caràcter gratuït, les quals encara mantenim. Hem hagut de fer molts canvis i som conscients que, més que aprendre llengües, molta gent ve aquí a socialitzar, és un entorn on coneixen gent nova i s’ho passen bé aprenent”, completa. Els grups d’aprenentatge són reduïts i han tornat a la normalitat amb totes la garanties.

Tot i la situació, encaren el futur molt optimistes. “Abans del confinament, volíem obrir una altra oficina al raval de Santa Anna de Reus i hem decidit que seguirem amb aquesta idea. Apostem pels nostres alumnes i treballadors. Ho fem per ells, som una acadèmia atípica amb un equip motivador. Esperem fer la inauguració al setembre si la situació així ho permet”, conclou.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics