Dimarts, 23 de Juliol de 2024

«La consciència social és el que ens diferencia»

27 de Desembre de 2022, per Joel Medina
  •  

Que els productes allarguin el seu cicle de vida és la base de l’economia circular. I si, a més, a aquesta segona vida se li pot afegir una novetat de caràcter solidari i inclusiu, el cercle s’arrodoneix. És el cas de la iniciativa Botiga Amiga, un comerç tèxtil de segona mà que va ser impulsat fa una dècada per la Fundació Formació i Treball i que compta amb un total de 28 establiments repartits per Catalunya. “La finalitat de cara a l’any vinent és obrir-ne quatre o cinc més”, explica la coordinadora de la delegació de Tarragona de la fundació, Idoia Jiménez.

La Fundació Formació i Treball forma les seves arrels l’any 1986 a Barcelona. Càritas Diocesana, a través d’una educadora i l’ajuda de joves voluntàries, va iniciar la coordinació de quatre dones en situació de vulnerabilitat per gestionar la selecció de la roba que arribava a les parròquies i la seva posterior entrega a les famílies que sol·licitaven assistència.

A partir d’aquí, el 1992 es constitueix la fundació amb l’objectiu d’incidir en la inclusió de persones amb risc d’exclusió social per coordinar l’entrega de roba, mobles i altres equipaments de la llar a famílies vulnerables derivades de la mateixa Càritas i dels diferents serveis socials.
 

Interior de la Botiga Amiga Foto: Joel Medina

 

Més que una botiga


A Reus, el carrer Prat de la Riba acull aquesta petita gran iniciativa des del mes d’abril de 2017. És una botiga que ha picat pedra quant a la fidelització de la clientela: “La gent veu que la roba és de molt bona qualitat i que els preus són assequibles”, destaca Jiménez. A banda, la base del projecte és una iniciativa social i transversal que va més enllà de Reus.

A Tarragona, la Botiga Amiga és al carrer Apodaca. I a la demarcació també s’hi pot trobar un establiment més, al carrer de Santa Anna del Vendrell. “La Botiga Amiga és un comerç normal, com qualsevol altre, però la consciència social és el que ens diferencia”, indica Jiménez. L’estil és com el de qualsevol negoci dedicat a la venda de productes tèxtils i de moda. Com arriba la roba a l’establiment, però?

Bàsicament, per dues bandes. La fundació té instal·lats un total de 46 contenidors a Reus, on les persones que així ho desitgin poden dipositar els productes tèxtils que ja no utilitzin. A més, la formació té convenis amb empreses privades que, de vegades, realitzen donacions d’algunes peces. “Quan es tanca alguna botiga o hi ha excedents, ens fan arribar molts productes”, confirma Jiménez.

Tota la roba que es recull passa primer per la planta de triatge, on es classifiquen els productes segons el seu estat. Els que estan en millors condicions són els que arriben als establiments. En el cas dels que no poden tenir una segona vida com a peces de roba, un 95% es destinen a la filatura i un 5% es crema per obtenir energies renovables.

Interior de la Botiga Amiga Foto: Joel Medina


Formació i Treball, juntament amb Moda Re-, ha posat en marxa una iniciativa que consisteix a aplicar la tecnologia Fibersort, un recurs que suposa un punt d’inflexió en la gestió del reciclatge tèxtil. Està basat en l’espectroscòpia de l’infraroig proper (NIR Spectroscopy) el qual permet identificar amb precisió la composició de la peça —acrílic, cotó, polièster, llana, viscosa o poliamida— i determinar el percentatge de presència de cadascuna d’aquestes.

Gràcies a la implementació de la tecnologia Fibersort, es poden classificar grans volums de peces de roba per composició, fet que permet preparar-los per a una matèria primera fiable pels recicladors tèxtils, per posteriorment convertir-los en noves peces de roba. Segons, Jiménez, “sempre s’intenta que l’impacte mediambiental sigui el mínim, i gràcies a aquesta tasca també es promou el concepte de reutilització”.

Partint de la reutilització es vertebra el Programa d’Entrega Social per a Entitats. A través d’una subvenció de la Generalitat de Catalunya, la fundació elabora uns xecs socials que són entregats a diferents entitats que treballen per la inclusió, amb l’objectiu que siguin lliurats a famílies amb necessitats, que utilitzen el xec per comprar a la Botiga Amiga.

El caràcter social, també intern


La plantilla està formada per la persona encarregada i, a banda, el personal en situació de vulnerabilitat, que hi treballa a través de contractes d’inserció. Alhora, els treballadors duen a terme un itinerari laboral i formatiu.

L’elecció del personal es realitza en coordinació amb serveis socials i altres organismes com el Centre d’Iniciatives per a la Reinserció (CIRE) o la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).
Quant a la durada, la llei marca que els contractes d’inserció no es poden allargar més de tres anys. Durant aquest temps, la persona està tutoritzada per un tècnic o tècnica d’acompanyament que elabora un pla de treball individual. En paraules de Jiménez, “el que vol aconseguir cada pla és dotar a la persona d’aquelles competències necessàries per després fer el salt al món laboral general”.

Durant aquest itinerari, s’organitzen tallers, formacions i tutories mensuals de seguiment, “i quan creiem que ja estan preparats, finalitza el contracte”, assenyala Jiménez. Tanmateix, un cop finalitzat, el seguiment continua durant sis mesos més per tal de garantir el bon desenvolupament de la persona.

Amb voluntat de créixer


Com a membre del grup Moda Re-, la fundació va gestionar un total de 21.313 tones de tèxtil durant l’any 2021, fet que va suposar un increment d’un 30% respecte al 2020. D’aquesta quantitat, 7.050 tones van ser recollides directament dels més de 1.200 contenidors de 235 municipis i diferents empreses; mentre que 13.338 van ser recollides per part de Càritas en l’àmbit de tot l’Estat i 925 van ser recollides de diferents marques de roba.

D’ara endavant, l’objectiu de la fundació, segons Jiménez, és “continuar creixent, guanyar en visibilitat i millorar en els processos perquè els serveis tinguin encara més impacte”. Això implica inaugurar noves línies d’actuació.

Per exemple, la fundació va obtenir el passat mes de juliol la licitació per gestionar la deixalleria d’Alcover. És una altra via d’inserció i, a més, representa la primera vegada que s’impulsa un servei així. D’aquesta manera, l’entitat vol demostrar que pot competir amb empreses privades i que el seu vessant social representa quelcom extra a l’hora d’assumir la gestió de qualsevol classe de servei.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges