La Generalitat ha reduït l'aportació per promocionar la Costa Daurada en les aerolínies i touroperadors que operen a l'aeroport de Reus a menys de la meitat. El Govern destinarà 938.000 euros anuals fins el 2024, per sota dels 2.250.000 euros que hi invertia fins ara cada any. El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona impulsa la renovació del conveni de col·laboració entre diferents institucions per al període 2021-2024.
Des d'enguany, globalment cada any s'aportaran 2.052.000 euros (8,2 milions en total) per finançar accions de màrqueting i publicitat, que tenen l'objectiu d'atreure visitants i alhora incentivar la presència de noves companyies del sector a la terminal reusenca. Entre 2017 i 2020 s'hi van invertir 13,4 milions. Aquest nou conveni és la prolongació d'un acord que va néixer amb la creació de la Taula Estratègica de l'Aeroport de Reus l'any 2011.
Es tracta d'un ens que treballa "per la promoció d'aquesta infraestructura mitjançant el disseny de polítiques de relacions públiques i comercials i que actua com un grup d'interès per promoure l'operativa de vols", segons es defineix en un dels convenis. El primer acord es va signar el 2012, se'n va fer un de nou per al període 2013-2016 i el darrer es va firmar el 2017 amb una vigència de quatre anys. El nou document expirarà el 31 de desembre del 2024 però es podrà prorrogar dos anys més.
Els diferents ajuntaments del Camp de Tarragona que participen en el conveni ja han començat a signar el document un cop ho han aprovat els respectius plenaris municipals. L'aportació anual de 2.052.000 euros es reparteix de la següent manera. El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona hi dedicarà 642.000 euros. L'Agència Catalana de Turisme i Aeroports de Catalunya, 469.000 euros anuals cada organisme. Pel que fa als ajuntaments de la zona, el que més diners hi aportarà serà el de Reus, amb 142.000; una mica per sobre del de Tarragona, amb 114.000 euros.
Salou, Cambrils i Vila-seca hi posaran 71.000 euros cadascun i, finalment, les tres cambres de comerç del Camp de Tarragona (Tarragona, Reus i Valls), 1.000 euros per entitat cada any. En comparació amb el conveni anterior (2017-2020), el Patronat de Turisme de la Diputació, els ajuntaments i les cambres de comerç hi aportaran tots la mateixa quantitat. Així, la reducció global de l'aportació anual, de 3.364.000 a 2.052.000 euros, ve donada per la disminució procedent de la Generalitat. Si a partir d'ara Agència Catalana de Turisme i Aeroports de Catalunya destinaran 938.000 euros, fins l'any passat només Aeroports de Catalunya hi posava 2.250.000 euros.
Per tant, la rebaixa del Govern és de més de la meitat. Fonts del departament de Territori i Sostenibilitat han explicat a l'ACN que la retallada respon a que és "un moment de transició" a causa de la covid-19 i que la Generalitat està a l'espera que la Unió Europea "acabi de definir" quina fórmula utilitza per donar suport al sector aeronàutic. Des de Territori han recordat que la UE en ocasions ha qüestionat les ajudes directes a les aerolínies. També han indicat que el Govern té la voluntat de repartir les despeses de promoció "equitativament" amb el territori.
Alhora, Territori ha remarcat que manté el suport a l'aeroport de Reus i que la seva promoció també passa per potenciar el transport públic cap a aquesta infraestructura. En aquest sentit, recorden les inversions de 350.000 euros en els darrers temps en noves línies de bus i nous serveis.
Més presència de la Diputació
En el nou conveni, a més, s'especifica que serà el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona qui gestionarà els recursos. També s'encarregarà d'adscriure el personal tècnic i administratiu de suport necessari per fer les tasques de promoció i donarà compte periòdicament a la comissió de seguiment de les actuacions realitzades, de la seva justificació documental i del balanç econòmic.
Des de la Diputació de Tarragona valoren que el turisme "és una activitat d'alt valor estratègic pel desenvolupament del territori i l'aeroport de Reus és una de les infraestructures clau pel sector turístic per l'accessibilitat que ofereix a una part important de la demanda". "El transport aeri, gràcies a la touroperació vinculada al xàrter i al creixement de l'activitat de baix cost, esdevé una de les fonts principals per a la promoció i el desenvolupament turístic", complementen des de l'ens supramunicipal.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics