Dissabte, 13 de Juliol de 2024

«Soft» Rock: el macroprojecte encallat que no tira endavant, només endarrere

24 d'Octubre de 2022, per Josep Maria Llauradó Serra
  • El Hard Rock de Las Vegas

    HR

Han passat 10 anys i un mes i mig i el macroprojecte d'oci i turisme que s'havia d'ubicar al costat del parc temàtic de PortAventura no arriba. Les autoritats es desesperen davant d'un possible nou retard. La notícia de l'informe desfavorable del Departament d'Acció Climàtica sobre el Pla Director Urbanístic (PDU) ha estat només una de tantes ocasions en les que els representants del territori han vist com, lluny d'avançar, el projecte va com els crancs.

La suspensió judicial ara fa dos anys del Pla Director Urbanístic i la seva modificació posterior va portar de cap tant la Generalitat com els ajuntaments dels municipis que haurien d'acollir el Hard Rock, Salou i Vila-seca. De fet, les dues parts no s'han posat d'acord encara en el repartiment de la fiscalitat. La via judicial encetada per la plataforma Aturem Hard Rock -anteriorment Aturem BCN World- ha donat els seus fruits en diverses ocasions.

[noticiadiari]45/45981[/noticiadiari]

I és que va ser el 7 de setembre de l'any 2012 quan representants de la Generalitat, del fons d'inversió Veremonte i de La Caixa van comparèixer simulant un cop d'efecte per presentar un projecte alternatiu al fallit Eurovegas. Prometien un impacte en l'economia del Camp de Tarragona considerable: 12.000 habitacions d'hotel, 1 milió i mig de metres quadrats i 20.000 llocs de treball directes. El sector empresarial de la Costa Daurada estava disposat a acceptar fins i tot el nom del nou complex: Barcelona World. Al costat del conseller Andreu Mas-Colell, els responsables de Veremonte -Enrique Bañuelos i Xavier Adserà- asseguraven apostar per un pol d'atracció basat en el joc i el turisme de congressos.

Dos anys després, el Parlament modificava fins i tot la legislació per fer més còmoda aquesta arribada: es rebaixava al 10% l'impost sobre el joc. I fins i tot en aquest escenari Veremonte va acabar abandonant el vaixell l'any següent, al 2015, veient que el projecte no avançava tal com exigien.

Amb aquesta notícia, la Generalitat va maquinar un altre cop de timó, i va assumir el paper de promotora del projecte, amb un concurs que passaria tard o d'hora per la compra dels terrenys ubicats al Cap Salou. L'aprovació inicial del Pla Director Urbanístic (PDU) l'any 2016 i la promesa de 2.500 milions d'euros d'inversió, així com l'eventual creació de 10.000 llocs de treball, apuntaven a un camí més esperançador per al Govern. Hard Rock, Melco i Grup Peralada competien inicialment per ser els operadors, i només Hard Rock va acabar formalitzant al 2017 la seva candidatura.
 

Un dels complexos de Hard Rock Foto: Hard Rock


Els tràmits administratius i judicials, però, no han deixat encara que quedin clars ni tan sols els usos de l'espai. La proximitat amb la indústria química va obligar a modificar el mapa, mentre que la seva expansió aquests últims anys encara ha dificultat més la creació d'aquest macrocomplex turístic. Els informes ho diuen ben clar: amb l'actual planejament, hi ha zones amb un risc químic evident, en cas d'accident, com el que va succeir fa tan sols un parell d'anys a IQOXE.

El projecte contempla la construcció de dos hotels, un casino i una piscina de 6.000 metres quadrats, així com una zona comercial i un espai per a concerts. A diferència de Veremonte, Hard Rock encara no s'ha fet enrere, però la paciència tard o d'hora s'esgotarà. Com també es va esgotar la de Sheldon Adelson, el magnat nord-americà que volia instal·lar Las Vegas a l'estat espanyol. En la mateixa línia que amb els Jocs Olímpics d'Hivern, la Generalitat també va anunciar una consulta al territori sobre aquest projecte. La consulta, però, no es va arribar a produir mai.

En la part civil, doncs, el lideratge de la part contrària a Hard Rock ha anat a càrrec de la plataforma Aturem Hard Rock, que fins i tot va aconseguir tombar el PDU aprovat al 2016. Aquest dimecres el document definitiu del nou pla havia de passar per la Comissió d'Urbanisme, i aprovar-se, però l'informe desfavorable per no complir requisits de sostenibilitat -entre d'altres, no hi ha previsió d'incrementar la connexió amb el transport públic- ho ha tornat a aturar. Si finalment s'acabés aprovant, la Generalitat hauria de fer la compra de 120 milions d'euros dels terrenys i esperar que Hard Rock, aquesta vegada sí, tingui ganes d'engegar la maquinària.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges