El departament de Territori i Sostenibilitat, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat la redacció dels estudis informatius per a la implantació del nou sistema de tren-tramvia al Camp de Tarragona. En concret, corresponen als dos àmbits d'actuació del projecte, entre Cambrils i Tarragona; i Cambrils i Reus, amb un termini d'execució d'entre cinc i sis mesos, respectivament, i un import global d'adjudicació de 456.200 euros. Segons ha informat el departament de Territori, en les pròximes setmanes FGC també adjudicarà els estudis d'impacte ambiental i el pla especial d'infraestructura ferroviària. L'objectiu és tenir aprovats tots els estudis la tardor del 2021.
Els estudis informatius inclouran la definició i valoració de les diverses alternatives de l'actuació, pel que fa a traçat, via i la resta d'elements necessaris. Després, se sotmetran a informació pública. Els municipis que abasta aquesta actuació són Cambrils, Salou, Vila-seca, Tarragona i Reus. En l'àmbit de l'estudi informatiu de la segona fase, entre Cambrils i Reus, s'estudiarà la nova connexió entre Port Aventura i Vila-seca, la connexió amb la futura connexió amb l'aeroport de Reus i l'estació d'alta velocitat del Camp de Tarragona.
Els estudis d'impacte ambiental hauran de reflectir, entre altres, aspectes com la definició dels corredors, l'estudi del medi, la identificació i avaluació d'impactes, i les mesures preventives, correctores o compensatòries. Pel que fa a la redacció del Pla especial d'infraestructura ferroviària, definirà la protecció del ferrocarril d'acord amb la legislació urbanística vigent i establirà els diferents nivells de protecció de la xarxa. Els terminis d'execució seran d'onze i sis mesos, respectivament. Per Territori, tant els projectes informatius, com els d'impacte ambiental i el pla especial es fan en paral·lel amb l'objectiu de tenir redactats els estudis informatius l'estiu d'aquest 2020 i la totalitat dels documents aprovats la tardor de 2021.
El nou sistema de tren-tramvia
El tren-tramvia té com a finalitat "mantenir un servei de transport d'alta capacitat, eficient i integrat urbanísticament a partir de la reconversió del corredor ferroviari que ha quedat alliberat per l'interior de Cambrils i Salou un cop ja ha entrat en servei de la variant de Vandellòs", ha informat Territori.
La posada en funcionament del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i Vila-seca ha comportat el desviament dels serveis ferroviaris cap al nou traçat, deixant sense servei la línia de la costa entre l'Hospitalet de l'Infant i PortAventura. La proposta que s'impulsa consisteix a reconvertir aquest corredor en un sistema de tren-tramvia. El sistema presenta les característiques d'un tramvia en els trams estrictament urbans, mentre que adopta les funcions d'un tren de rodalia en sortir d'aquests límits.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics