GABLE 'GAmification for a Better LifE' és el nom del projecte en què es desenvolupa una plataforma social per a jocs personalitzats per millorar les condicions de vida de les persones amb paràlisi cerebral. Es tracta un projecte europeu que va començar el 2016 i que coordina la Universitat Rovira i Virgili (URV) a través del grup de recerca Robòtica i Visió Intel·ligents.
Aquesta plataforma continua amb el treball realitzat prèviament des d’aquest grup de recerca i l’actualitza a les tecnologies emergents del joc, com ara la realitat augmentada, alhora que introdueix l’aprenentatge automàtic per tal de proporcionar el nivell de personalització per a cada jugador. És a dir el joc s’adapta a les necessitats dels jugadors ja que el nivell es modula depenent de la seva resposta. A més, ofereix mecanismes de control que permeten els cuidadors controlar adequadament el progrés dels pacients, ja que els resultats es monitoritzen per poder veure l’evolució de cada jugador.
A banda de fer un seguiment sobre la millora de l’equilibri i la mobilitat del jugador, el projecte busca facilitar les relacions entre pacients amb paràlisi cerebral i s’han desenvolupat tecnologies que permeten que siguin jocs col·laboratius, amb diversos jugadors participant simultàniament des de qualsevol lloc del món “per afavorir la capacitat de comunicació de les persones que interactuen” explica el catedràtic de la URV Domènec Puig, investigador principal del projecte i coordinador del grup Robòtica i Visió Intel·ligents, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.
De moment es treballa amb persones que tenen cert grau de mobilitat amb l’objectiu d’ajudar a millorar aspectes d’equilibri fisiològic, control de moviments. Els jugadors utilitzen una taula d’equilibri (balance board), i el joc es desenvolupa a través del moviment que fan damunt de la taula. El disseny d’aquests jocs és un repte sobretot si es plantegen amb l’objectiu de socialitzar les persones amb paràlisi cerebral amb la resta. Les limitacions en les seves habilitats físiques fan que sigui difícil per a ells jugar molts dels jocs existents. I a més hi ha reptes per al joc social,-com ara establir grups de jugadors i jugar amb jugadors amb diferents habilitats- que necessiten una consideració especial que els investigadors han hagut d’afrontar.
Els jocs s’estan posant a prova de manera experimental al taller Baix Camp, de Reus, i a la Fundació l’Espiga de Vilafranca del Penedès. Per Joan Giménez, psicòleg i coordinador de serveis de la Fundació “és molt interessant unir l’oci amb les millores físiques dels usuaris”. Per participar-hi, diu, han de ser usuaris amb mobilitat a les extremitats inferiors i tenir certa coordinació. Apunta que les millores que obtenen fent fisioteràpia s’ajunten amb les que poden obtenir, a més a més, amb el joc. “Amb el dia a dia es veu millora” assegura, tot i que encara estan en el període de recollida de dades.
GABLE és un projecte d’innovació finançat pel programa marc europeu H2020. Agrupa cinc socis internacionals coordinats per la URV que, a banda de coordinar el projecte, s’encarrega de l’anàlisi intel·ligent de dades. Al final d’aquest any s’acaba el projecte i ja hi haurà prototipus viables. Amb el consorci es pretén continuar amb una nova proposta que faci un pas més enllà perquè es puguin estandarditzar els jocs, fer-los comerciables i distribuïbles.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics