Les reclamacions en matèria de consum cauen un 17% al Camp de Tarragona. Durant el 2015, les queixes dels consumidors tarragonins han anat a menys respecte l'any anterior -s'ha baixat de 2.900 a 2.387 reclamacions. Les telecomunicacions i Internet han desbancat les preferents i subordinades i tornen a ser el sector més reclamat, Lideren el rànquing amb un 46,8% de les queixes presentades. D'altra banda, han incrementat els casos resolts per mediació. En total, han estat prop de 1.400 mediacions, el que representa un 24% més, mentre els laudes, és a dir, quan s'arriba a l'arbitratge, han descendit fins a un 88,88% -un total de 251 laudes-, la immensa majoria, pel sector de les telecomunicacions. Són dades del balanç de l'Agència Catalana del Consum (ACC) a Tarragona, presentat aquest dimecres al matí. Al territori s'han fet més de 2.600 inspeccions -14,57% del conjunt de Catalunya. Dels més de 30.000 productes retirats al país, gairebé un 25% són pilotes i joguines. Dos terços dels productes amb alerta són asiàtics. En matèria sancionadora, l'ACC ha resolt 13 expedients a les sis comarques tarragonines.
En la memòria es recull que les consultes ateses l'any 2015 a Tarragona han descendit en un 2,33% -un total de 3.936-, a diferència del conjunt del país, on han crescut un 3,78%. Han baixat les reclamacions, en un 17%, i han pujat les mediacions, en un 24%. Les telecomunicacions i Internet són el tema estrella, tant en les reclamacions -un 46,8%- com en laudes -un 87,65%. Dels 251 laudes dictats a Tarragona, 220 van ser per aquest tipus de serveis. Telefònica ha estat la companyia amb més reclamacions registrades al territori tarragoní: 360 reclamacions, 188 mediacions i 41 laudes -seguida per altres companyies com Orange, Endesa, Vodafone, Jazztel i Gas Natural.
En relació als arbitratges, l'ACC va dictar al territori un total de 251 sentències, un 88,88% menys que al 2014. Aquesta caiguda s'explica per la finalització del procés de tramitació de les preferents de Catalunya Caixa, que es va tancar en el primer trimestre del 2015. Durant l'any passat es van acordar els darrers 104 laudes. Així, com a dada de tancament, el procés, des del 2013 al 2015, s'ha conclòs amb 2.851 reclamacions i 2.657 laudes, un total de més de 5.500 casos, resolts en un elevat percentatge -un 93,20%. Això ha suposat el retorn de més d'11 milions d'euros als afectats tarragonins.
Pel que fa a denúncies presentades, també s'ha registrat una davallada del 7,32%. Amb un total de 228 denúncies -246 al 2014-, els serveis generals de consum tornen a liderar el rànquing, seguit de ben a prop per béns de consum i productes. Al territori s'han fet 2.626 inspeccions, la immensa majoria a la recerca de productes insegurs -un 81% del total d'actuacions. A Catalunya, dels productes en alerta -un total de 2.952 l'any 2015-, un 66% provenen d'Àsia. Pel que fa al tipus de producte, les joguines estan al capdavant -un 23,56%.
L'Agència Catalana del Consum ha hagut de retirar més de 30.000 productes del mercat, dels quals més de 8.000 són joguines. Per davant hi ha ambientadors d'automòbil i altres productes de neteja -10.000 i escaig de productes retirats. Finalment, sobre els expedients sancionadors, se n'han incoat 19 i han acabat amb sanció un total de 13 -l'any anterior van ser 19-, amb un import de les sancions imposades superior als 450.000 euros, mentre en el conjunt de Catalunya la xifra s'eleva als 6,5 milions d'euros.
Finalment, la xifra d'establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya a les sis comarques tarragonines va situar-se el 2015 en els 1.060, el 13,47% del total al conjunt del país. La formació ha estat una altra de les prioritats de l'ACC al 2015. Al territori un total de 1.851 alumnes han passat pels tallers programats per l'Escola de Consum de Catalunya durant el curs passat, xifra que representa un increment respecte el curs anterior.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics