Des de l’Oficina de Consum del Baix Camp i l'Agència Catalana de Consum us volem informar sobre els drets principals de la ciutadania en matèria de consum per tal que pugueu comprar un producte o contactar un servei amb seguretat, en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional.
A Catalunya, però, els drets i les obligacions del Codi de Consum també s’apliquen als treballadors autònoms i les microempreses quan contracten serveis bàsics i de tracte continuat (subscripcions; subministrament d’aigua, llum, gas, etc.).
Drets principals:
Alguns dels drets principals que tenim com a consumidors i consumidores són:
- El dret a la informació: abans de fer una compra o una contractació, tenim dret a disposar d'informació clara, llegible i suficient sobre les característiques dels productes o els serveis, les condicions de venda, el preu final (amb l'IVA inclòs), etc.
- El dret a la protecció de la salut i a la seguretat: tots els productes i els serveis que es posen a la venda han de ser segurs i no poden comportar riscos per a la nostra salut.
- El dret a la protecció dels interessos econòmics: quan fem una compra o contractem un servei tenim dret a disposar del contracte i a rebre justificants de tots els pagaments que fem. A més, podem exigir que es compleixin les ofertes que ens fan i que els productes i els serveis tinguin les condicions i la qualitat anunciades.
- El dret a la indemnització i la reparació de danys: les persones consumidores tenim dret que se'ns repari o indemnitzi quan patim danys o perjudicis com a conseqüència de la compra d'un producte o la utilització d'un servei.
- Els drets lingüístics: en les nostres relacions de consum, tenim dret a ser ateses en la llengua oficial que escollim i a rebre en català els documents relacionats amb la compra o la contractació que fem. El dret a la protecció jurídica i administrativa Les administracions públiques actuen per aturar totes aquelles activitats que vagin en contra dels nostres drets i interessos com a consumidors i consumidores.
Subministraments bàsics:
Abans de contractar subministraments bàsics:
- Informeu-vos de les tarifes, de les dades i de la documentació que heu de presentar.
- Reviseu les condicions. Pot incloure serveis addicionals que no us interessen, permanències i penalitzacions si cancel·leu.
- Demaneu per escrit les ofertes i condicions.
- Si contracteu per telèfon o telemàticament teniu dret a disposar del contracte.
Les empreses comercialitzadores de llum o de gas no poden fer-vos visites per oferir serveis, excepte que ho demaneu expressament.
Per donar-vos de baixa feu-ho segons digui el vostre contracte (us recomanem fer-ho per escrit per tenir-ne constància).
Aigua:
El subministrament és competència municipal i el municipi el pot encarregar a una concessionària.
Llum:
- Contracteu la potència i la tarifa ajustada a les vostres necessitats.
- Estudieu si un interessa una tarifa: amb discriminació horària o de mercat lliure o preu regulat.
- Pregunteu a la companyia si teniu dret al bo social (descompte sobre el consum i la potencia).
Gas:
El gas butà que es comercialitza en les bombones tradicionals (quan estan buides pesen més de 9 kg i menys de 20 kg) té el preu regulat per llei. La resta d'envasos tenen el preu que marqui la distribuïdora.
El preu de comercialització inclou el repartiment a domicili fins a la porta d'accés a l'habitatge (també podeu adquirir-les, pel mateix preu, a altres punts com ara estacions de servei).
Revisions obligatòries i manteniment:
- Gas butà: la revisió de les instal·lacions fixes s'ha de fer cada 5 anys i l'heu de sol·licitar a una empresa de confiança. No inclou el tub flexible (cal canviar-lo quan caduca) ni el regulador, que l'heu de canviar si es fa malbé.
- Calderes (de calefacció i d'aigua calenta): la revisió és cada 2 anys. L'heu de sol·licitar a una empresa. Si no en teniu cap de confiança, consulteu al gremi d'instal·ladors. No és obligatori tenir un contracte de manteniment. Els preus són lliures, per tant, compareu ofertes.
- Gas canalitzat: la inspecció la fa la companyia cada 5 anys i la cobra en la factura, mai en efectiu. Si ho preferiu, podeu triar una altra empresa de la vostra confiança i li haureu de pagar segons acordeu.
Compres a distància:
A casa o per telèfon
- Sigueu prudents a l'hora de facilitar el telèfon (en sortejos, promocions, etc.) ja que podria ser usat amb finalitats comercials.
- Demaneu l'oferta per escrit, per estudiar-la amb calma.
- No faciliteu dades personals o bancàries ni factures anteriors i no accepteu ni signeu res que no entengueu.
- Teniu 14 dies per anul·lar la compra sense haver de donar explicacions i sense cap cost.
Fora d'un establiment comercial
- No esteu obligats a comprar.
- Si us ofereixen un producte o servei, penseu bé si el necessiteu i informeu-vos del preu total.
- No cregueu en productes miraculosos ni us deixeu enlluernar per ofertes, regals o facilitats de pagament.
- Exigiu el contracte i la factura amb les dades de l'empresa venedora.
- Teniu 14 dies per retornar el producte sense cap penalització ni explicació.
Si voleu realitzar consultes o reclamacions us podeu adreçar a l'Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus. Tenim servei d'atenció telefònica tots els dilluns de 9 del matí a 12 del migdia trucant al 977 327 100, servei d'atenció per correu electrònic a l'adreça consum@baixcamp.cat i atenció presencial els dilluns de les 9 del matí a 12 del migdia, i dimecres i dijous de les 9 del matí a 1 del migdia amb cita prèvia.
A Catalunya, però, els drets i les obligacions del Codi de Consum també s’apliquen als treballadors autònoms i les microempreses quan contracten serveis bàsics i de tracte continuat (subscripcions; subministrament d’aigua, llum, gas, etc.).
Drets principals:
Alguns dels drets principals que tenim com a consumidors i consumidores són:
- El dret a la informació: abans de fer una compra o una contractació, tenim dret a disposar d'informació clara, llegible i suficient sobre les característiques dels productes o els serveis, les condicions de venda, el preu final (amb l'IVA inclòs), etc.
- El dret a la protecció de la salut i a la seguretat: tots els productes i els serveis que es posen a la venda han de ser segurs i no poden comportar riscos per a la nostra salut.
- El dret a la protecció dels interessos econòmics: quan fem una compra o contractem un servei tenim dret a disposar del contracte i a rebre justificants de tots els pagaments que fem. A més, podem exigir que es compleixin les ofertes que ens fan i que els productes i els serveis tinguin les condicions i la qualitat anunciades.
- El dret a la indemnització i la reparació de danys: les persones consumidores tenim dret que se'ns repari o indemnitzi quan patim danys o perjudicis com a conseqüència de la compra d'un producte o la utilització d'un servei.
- Els drets lingüístics: en les nostres relacions de consum, tenim dret a ser ateses en la llengua oficial que escollim i a rebre en català els documents relacionats amb la compra o la contractació que fem. El dret a la protecció jurídica i administrativa Les administracions públiques actuen per aturar totes aquelles activitats que vagin en contra dels nostres drets i interessos com a consumidors i consumidores.
Subministraments bàsics:
Abans de contractar subministraments bàsics:
- Informeu-vos de les tarifes, de les dades i de la documentació que heu de presentar.
- Reviseu les condicions. Pot incloure serveis addicionals que no us interessen, permanències i penalitzacions si cancel·leu.
- Demaneu per escrit les ofertes i condicions.
- Si contracteu per telèfon o telemàticament teniu dret a disposar del contracte.
Les empreses comercialitzadores de llum o de gas no poden fer-vos visites per oferir serveis, excepte que ho demaneu expressament.
Per donar-vos de baixa feu-ho segons digui el vostre contracte (us recomanem fer-ho per escrit per tenir-ne constància).
Aigua:
El subministrament és competència municipal i el municipi el pot encarregar a una concessionària.
Llum:
- Contracteu la potència i la tarifa ajustada a les vostres necessitats.
- Estudieu si un interessa una tarifa: amb discriminació horària o de mercat lliure o preu regulat.
- Pregunteu a la companyia si teniu dret al bo social (descompte sobre el consum i la potencia).
Gas:
El gas butà que es comercialitza en les bombones tradicionals (quan estan buides pesen més de 9 kg i menys de 20 kg) té el preu regulat per llei. La resta d'envasos tenen el preu que marqui la distribuïdora.
El preu de comercialització inclou el repartiment a domicili fins a la porta d'accés a l'habitatge (també podeu adquirir-les, pel mateix preu, a altres punts com ara estacions de servei).
Revisions obligatòries i manteniment:
- Gas butà: la revisió de les instal·lacions fixes s'ha de fer cada 5 anys i l'heu de sol·licitar a una empresa de confiança. No inclou el tub flexible (cal canviar-lo quan caduca) ni el regulador, que l'heu de canviar si es fa malbé.
- Calderes (de calefacció i d'aigua calenta): la revisió és cada 2 anys. L'heu de sol·licitar a una empresa. Si no en teniu cap de confiança, consulteu al gremi d'instal·ladors. No és obligatori tenir un contracte de manteniment. Els preus són lliures, per tant, compareu ofertes.
- Gas canalitzat: la inspecció la fa la companyia cada 5 anys i la cobra en la factura, mai en efectiu. Si ho preferiu, podeu triar una altra empresa de la vostra confiança i li haureu de pagar segons acordeu.
Compres a distància:
A casa o per telèfon
- Sigueu prudents a l'hora de facilitar el telèfon (en sortejos, promocions, etc.) ja que podria ser usat amb finalitats comercials.
- Demaneu l'oferta per escrit, per estudiar-la amb calma.
- No faciliteu dades personals o bancàries ni factures anteriors i no accepteu ni signeu res que no entengueu.
- Teniu 14 dies per anul·lar la compra sense haver de donar explicacions i sense cap cost.
Fora d'un establiment comercial
- No esteu obligats a comprar.
- Si us ofereixen un producte o servei, penseu bé si el necessiteu i informeu-vos del preu total.
- No cregueu en productes miraculosos ni us deixeu enlluernar per ofertes, regals o facilitats de pagament.
- Exigiu el contracte i la factura amb les dades de l'empresa venedora.
- Teniu 14 dies per retornar el producte sense cap penalització ni explicació.
Si voleu realitzar consultes o reclamacions us podeu adreçar a l'Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus. Tenim servei d'atenció telefònica tots els dilluns de 9 del matí a 12 del migdia trucant al 977 327 100, servei d'atenció per correu electrònic a l'adreça consum@baixcamp.cat i atenció presencial els dilluns de les 9 del matí a 12 del migdia, i dimecres i dijous de les 9 del matí a 1 del migdia amb cita prèvia.
Etiquetes:
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics