Un observatori per avaluar la competència digital dels docents a partir de l’anàlisi de la seva pràctica educativa per, a partir dels resultats, oferir estratègies per millorar la relació entre aquesta competència i l’ús de recursos digitals als centres i aules d’educació infantil, primària i secundària. Aquest és l’objectiu del projecte que du a terme el Grup de recerca aplicada en Educació i Tecnologia (ARGET) de la URV que parteix de la següent pregunta: Existeix una correlació directa entre el nivell de desenvolupament de la competència digital docent del professorat i el tipus d’aplicació didàctica que ells fan de les tecnologies digitals a l’aula?
Durant les dues últimes dècades s’han impulsat programes per dotar de recursos tecnològics als centres d’educació infantil, primària i secundària per, principalment, millorar la connectivitat dels centres a la xarxa i actualitzar els mitjans i recursos digitals per ser utilitzats a les aules. Tots aquests programes han tingut un gran impacte en el context educatiu. No obstant això, aquest escenari no garanteix que el professorat tingui prou desenvolupada la seva competència digital per incorporar les tecnologies de manera adient en els processos formatius, ni garanteix el seu desenvolupament professional com a docent.
Tampoc existeixen evidències del nivell de desenvolupament d’aquestes competències ni de l’aplicació, des del punt de vista didàctic i metodològic, que els professionals fan de les tecnologies digitals en la seva pràctica diària. Per fer-ho, les investigadores i investigadors mesuraran la competència digital docent mitjançant una prova d’avaluació basada en l’autopercepció del propi nivell competencial i una prova d’avaluació objectiva dels seus coneixements, l’observació de l’aplicació de les tecnologies a l’aula amb l’aplicació del videoanàlisi.
S’analitzarà, també, la relació entre el desenvolupament de la competència digital docent del professorat i el grau de maduresa digital del centre. Amb els resultats a la mà proposaran solucions per als professionals en actiu i noves estratègies d’aprenentatge per als que estan en procés de formació inicial.
Vídeos que marquen l’inici del projecte
Des del passat dilluns, i durant les properes tres setmanes, es publicaran càpsules de vídeo relacionades amb la competència digital docent i d’altres aspectes que hi estan vinculats, una iniciativa que ha tirat endavant la URV (a través del Grup de recerca ARGET i el Servei de Recursos Educatius) i la Fundació.Cat.
Els vídeos, es publicaran des del canal Youtube de la URV i es compartiran per les xarxes socials de les dues institucions. El primer vídeo, que, publicat el passat dilluns, serà la presentació de l’observatori que fa conjuntament entre el grup de recerca ARGET i la Fundació.cat, i les primeres càpsules de contingut tracten de la l’aportació de la tecnologia en temps de crisi des de la perspectiva del professorat i la definició de la competència digital.
A banda dels investigadors i investigadores de la URV en el projecte hi estan implicats dos investigadors de la Universitat de Lleida i de la Universitat d’Andorra.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics