Divendres, 26 d'Abril de 2024

El TSJC estén l'ús del castellà a tota l'aula quan un alumne ho demana

El tribunal creu que no n'hi ha prou amb l'atenció individualitzada tot i que deixa en mans de la Generalitat la proporció entre les dues llengües

10 d'Abril de 2013, per ACN
  • Alumnes de segon de primària de La Salle de Tarragona, en una imatge d'arxiu

    ACN

Tant el Tribunal Constitucional, amb la seva sentència sobre l'Estatut, com posteriorment el Tribunal Suprem, han emès sentències en les quals es considera que el castellà també ha de ser llengua vehicular a l'ensenyament a Catalunya. El TSJC va avalar posteriorment el sistema d'immersió lingüística però va considerar que s'havia d'atendre les peticions de les famílies que demanaven que l'escolarització també fos en castellà.

Per donar compliment a les decisions judicials que han demanat a l'administració que atengués les peticions de les famílies que volien que el castellà també fos llengua vehicular a Catalunya, el Departament d'Ensenyament ha aplicat a aquests alumnes una atenció individualitzada. Ara, el TSJC ha emès una interlocutòria amb data 6 de març arran del recurs d'una família que demanava que l'ensenyament bilingüe reconegut al seu fill s'apliqui "juntament amb els seus companys" i no de forma individualitzada.

El TSJC considera que les mesures demanades per adaptar el sistema d'ensenyament perquè el castellà també sigui llengua vehicular "no suposa simplement l'atenció individualitzada de l'alumne en aquesta llengua", sinó que "el sistema ha d'adaptar-se a tota la classe (o unitat escolar) de la què forma part aquell alumne". Segons la interlocutòria, "el que s'ha acordat afecta a l'alumne juntament amb els seus companys", ja que si no fos així aquest alumne hauria de ser separat en una altra classe o s'hi mantindria "amb una atenció individualitzada", que ha estat "rebutjada específicament" pel Tribunal Suprem (TS) el juny del 2012.

A més, la interlocutòria cita una sentència del Suprem emesa el febrer passat en la qual, entre altres qüestions, afirmava que els fills dels pares recurrents han de tenir també el castellà com a llengua vehicular "juntament amb els condeixebles".

La petició d'un alumne, per tant, afectarà a tots els membres de l'aula, encara que els pares d'aquets últims no vulguin que es modifiqui el model lingüístic actual. El TSJC, però, argumenta que "el dret fonamental de l'educació, en el seu aspecte lingüístic, no garanteix cap dret d'opció a rebre l'ensenyament exclusivament en una sola de les llengües oficials", sinó que és "l'administració educativa qui organitza i estableix la prestació d'aquest dret".

Pel que fa a la distribució de les dues llengües a l'aula, el TSJC manté que això és competència de la Generalitat, tot citant sentències del mateix Suprem que afirmen que "la determinació d'aquesta proporció i la seva posada en pràctica correspon acordar-la a la Generalitat de Catalunya", i que ho ha de fer "atenent a la realitat sociolingüística del centre". Segons el TSJC, no és la seva funció "substituir a l'administració en l'exercici d'una potestat pròpia".

El TSJC acaba desestimant els recursos de reposició presentats tant per la família com per la Generalitat, tot i que confirma "íntegrament" la interlocutòria del gener i demana tenir en compte els arguments que es donen en el nou escrit judicial.

Vot particular

Aquesta interlocutòria inclou el vot particular d'un dels magistrats, que es mostra d'acord amb desestimar el recurs de reposició presentat per la família, però considera que s'hauria d'haver admès el presentat pel Departament d'Ensenyament.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Mª Mercè   17 de Maig de 2013

al de la republica Bananera

Es demana el Bilinguïsme , el castellà com a llengua vehicular, t'ha asseguro que no els hi anirà gens malament, doncs molts surten de l' escola sense saber escriure el castellà correctament , ni parlar-ho correctament.- Et diu l' article : el dret d' opció a rebre l' ensenyament exclusivament en una sola de les llengüs oficials....." , es que som caps quadrats ?, si tenim l' avantatge de poder apendre simultaneament dues llengues, com son el català i el castellà, i a més a més afegir un altre llengua com l' angles, l' alemany,etc., etc., ....com ha persones serem més rics en coneixement, però quina idea, es que al teu D.N.I Sr. de la republica Bananera, es la teva nacionalitat, diferent de la meva, No es l' Espanyola ? i no hi veus l' avantatge de viure a Catalunya, per desde l' escola i de ben petit apendre dos llegües al mateix temps, català i castella ?
Si portes al teu fill a Avila, seguiràs a Espanya i per tant no tindràs cap problema, ara si el teu fill només parla i enten el català, aleshores amic meu, et recomano que portis al teu fill a la República Bananera.-
Hauriem d' anar a favor i treballar plegats per la NO IGNORANCIA !!!

Tribunal Inferior Justicia de la República Bananera  11 d'Abril de 2013

Molt bé

Jo si porto el meu fill a Avila, passarà el mateix? cambiaràn l'dioma a tota l'aula.