La gestió del temps, de la despesa i de la mobilitat pot arribar a canviar molt si traiem dues de les rodes amb les que estem acostumats a desplaçar-nos en el dia a dia. Bicicamp té com a objectiu la normalització de l'ús de la bicicleta al Camp de Tarragona, i desenvolupa accions de caràcter social i pedagògic, entre les quals, l'Escola Pedala, on col·labora amb la Fundació Privada Reddis en l'ús del mitjà de transport des de ben petits.
"L'objectiu no era fomentar l'ús de la bicicleta des d'un vessant esportiu, sinó com una eina de mobilitat en pro de la seva normalització, independentment que una persona tingués més o menys contacte amb aquest mitjà de transport", argumenta Josep Maria Galofre, responsable de Bicicamp, una coordinadora d'entitats que va néixer fa tres anys des de l'associació de veïns Blancafort i que compta amb representants del Centre de Lectura, el Centre d'Amics de Reus, o Gepec, entre d'altres, així com per particulars.
El vessant pedagògic i formatiu és una de les moltes línies d'actuacions de la coordinadora. En el marc del projecte Volem Anar en Bici (VAB), la Fundació Privada Reddis i Bicicamp van presentar, a finals d'octubre, el projecte Escola Pedala, en la qual 900 nens i nenes de sis centres d'educació infantil i primària de Reus realitzaran, durant aquest curs, diverses activitats lúdiques i que pretenen fomentar els hàbits saludables des de ben petits.
Un altre dels projectes que s'ha consolidat és el de la Bicicleta Solidària: "volíem treure al carrer aquelles bicicletes que no es fan servir perquè en tinguessin les persones que no podien accedir-ne a una, amb la contrapartida que la persona sol·licitant havia d'aportar el valor de la bicicleta en forma d'aliments, explica Galofre. Quatre tones d'aliments van avalar l'èxit de la iniciativa, i van ser donats al Banc d'Aliments. Actualment, el projecte ha canviat d'aliat, i Bicicamp col·labora amb la fundació reusenca Mossèn Frederic Bara, que vetlla desenvolupament i el desenvolupament dels nens.
Mobilitat en bicicleta
El fet de tenir uns itineraris segurs, i incentivar l'ús del transport per la ciutat amb bicicleta són objectius que es marcà Bicicamp des dels seus inicis. Malgrat reconèixer que des de l'administració local no s'ha vetllat el suficient en els darrers anys per fer una correcta difusió de la senyalització existent, des de la Coordinadora aposten per posar l'accent en diversos agents per fer entendre per què és millor canviar les quatre per les dues rodes.
L'entitat treballa amb un web que funcionarà com un comparador del que implica, a nivell de temps i despesa, anar amb cotxe i amb bicicleta a un destí concret. També cerca que els comerços puguin disposar d'un aparcament de bicicletes. Un altre aspecte en vies de desenvolupament és la senyalització de camins, arran d'un estudi previ. "Només hi veiem el nom, però moltes vegades no sabem cap a on es porta aquell camí", assenyala Galofre. Bicicamp també programa diverses activitats i sortides que complementen la tasca que realitza, amb l'objectiu que les dues rodes gaudeixin de visibilitat.
Aquest reportatge rep la col·laboració de la Fundació Privada Reddis.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics