El Govern de la Generalitat vol suprimir les escoles taller. Els treballadors de l’Escola Taller de Cambrils creiem que és un error aquesta decisió. Com a professionals, coneixem perfectament l’èxit dels nostres programes de formació, ja que assoleixen objectius d’inserció i professionalització que han fet que molts joves d’entre 16 i 24 anys s’hagin incorporat al mercat laboral amb una bona base acadèmica i pràctica.
Com a exemple d’aquesta fita al nostre municipi, l’Escola Taller Cambrils-4 funciona des del dia 16 d’agost de 2008, i ha arribat a tenir un gran èxit formatiu. Durant aquest període, 44 alumnes-treballadors n’han format part repartits entre les especialitats de jardineria, pintura i mestre d’aixa. El treball d’aquest joves s’han materialitzat en diverses tasques de millora i rehabilitació d’algunes zones urbanes, de mobiliari urbà, d’edificis municipals i d’embarcacions de titularitat municipal.
Els jardiners s’han encarregat de la rehabilitació i manteniment d’una zona enjardinada del Molí de la Torre i han realitzat petites tasques de manteniment a diferents escoles i edificis municipals, a més de construir diversos horts escolars.
Els pintors s’han dedicat al mobiliari urbà de diferents escoles i edificis municipals, per exemple, el Centre Cultural, la Torre del Port, l’Escola de Música, el Museu de les Tres Eres i la Llosa.
Els mestres d’aixa s’han encarregat de la rehabilitació i el manteniment d’algunes de les embarcacions de propietat del Museu: la Marinera, que es troba al parc del pescador, i el Sorral.
Veient això, podem afirmar que amb tot aquest treball hem aconseguit tenir bons professionals, formats en el seu ofici, amb hàbits laborals adquirits i amb la documentació en regla, que ja estan preparats per entrar a formar part del món laboral. Cal afegir-hi, a més, que alguns dels nostres alumnes han pogut retornar al sistema educatiu reglat després d’obtenir el graduat ESO o d’haver aprovat l’accés a un grau mitjà, la qual cosa els ha permès continuar formant-se.
Sens dubte, aquests projectes han suposat una millora per a la ciutat, perquè han donat l’oportunitat de recuperar i millorar espais de què ara pot gaudir tota la ciutadania. Aquesta feina feta hauria de ser suficient per contrastar l’èxit de l’Escola Taller i garantir-ne la continuïtat.
Però en un temps de crisi, en què tots els agents socials demanen més formació, suport als sectors més desfavorits i polítiques d’ocupació que funcionin, el Govern de la Generalitat de Catalunya decideix suprimir totes les escoles taller, tots els tallers d’ocupació i totes les cases d’oficis, els programes que millor responen a aquestes tres demandes. Això no passa a la resta d’Espanya, on ja han sortit les convocatòries per a les properes escoles taller i fins i tot n’han augmentat els pressupostos un 7%.
La Conselleria argumenta aquesta supressió dient que els programes formatius no responen a l’actual mercat laboral. No seria més fàcil potenciar les escoles taller, els tallers d’ocupació i les cases d’oficis, així com projectes que tinguin en compte sectors laborals emergents? També se’ns diu que són massa llargs i que, per tant, arriben a pocs joves; però com es pot fer una inserció social i laboral plena en menys temps? La Conselleria també transmet el missatge que no cal preocupar-se, ja que es presentaran programes alternatius. Els professionals dels projectes ens preguntem: és necessari gastar energies a inventar-se uns programes nous per substituir uns altres que ja funcionen?
Tots els que hem participat en aquesta Escola Taller Cambrils-4 i en totes les altres de Catalunya no ens resignem que siguin les últimes. Creiem que el programa funciona i que amb la supressió tots hi perdem: els possibles usuaris, que perden l’oportunitat de trobar un camí d’entrada al món laboral; els professionals, que durant molts anys han fet molt bé la seva feina i que ara queden a l’atur com a conseqüència de la precarietat laboral; els empresaris, que perden una font de recursos humans, i els ajuntaments, que perden un recurs valuós per millorar la qualitat de la ciutadania. Esperem que els responsables del Departament de Treball reflexionin davant la mobilització ciutadana i finalment hi hagi una nova convocatòria d’escoles taller, tallers d’ocupació i cases d’oficis.
Tere Franch és directora de l'escola Taller Cambrils-4.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics